Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

13 nov 2006 17:47

Had hem iets in die richting gevraagd...


Dank voor Uw interesse in onze sportuitlaten.
Ziehier mijn antwoorden op Uw vragen :


- Onze sportuitlaat voor een 996 Carrera omvat 2 nieuwe sportdempers in RVS
- Er word niets anders vervangen of aangepast
- De sportuitlaat geeft geen belasting / schade aan de auto
- De tiptronic is geen spelbederver voor het geluid of voor het volume van het geluid
- Elke uitlaat die luider klinkt dan de originele Porsche uitlaat is illegaal
- Prijs is 1300 Euro + 21% Belgische BTW , indien U een Nederlandse BTW nummer bezit vervalt de Belgische BTW
- Levertijd : 2 weken na bestelling
- De uitlaat kan bij ons geplaatst worden , dit duurt 1 tot 2 uur en U kan daar bij aanwezig zijn
- Bij niet tevredenheid halen we de uitlaat er terug onderuit , hoewel dat in het verleden nog nooit gebeurt is


Met vriendelijke groeten ,


Stef Tourn鼯DIV>


Europipe
Industrieweg 20
B-2630 Aartselaar Antwerpen


Tel : 00 32 / 38 77 47 32
Fax : 00 32 / 38 77 47 34

13 nov 2006 20:34

Helemaal gelukt! Ben vandaag naar Europipe gegaan om de dempersset,
die ik ruim een week gelden besteld heb, eronder te laten schroeven.
Ik had fraaie nieuwe Porsche endrohre meegenomen. Koffie stond klaar met Belgisch gebak. Een hartelijk welokm. Auto even laten afkoelen. Intussen hun werkplaats bewonderd. Alles over uitlaten gevraagd en ervaringen uitgewisseld.
Heerlijk om bij echte specialisten te zijn. Zij doen alleen Porsche uitlaat systemen. Daar weten zij dus ook erg veel van. Dat loshalen van mijn potjes ging zo maar niet, wat een jippie k-bouten gebruikt Porsche. Weggevreten bouten e.d. Alles gaat daar met beleid.
Van al die verschillende geluidjes op filmpjes, krijg je een indruk van de diverse systemen. Maar ik kan jullie in elk geval zeggen, dat de realiteit van Europipe, mijn verwachtingen dik heeft overtroffen. Na de eerste start wist ik het al. Dit is precies wat ik zocht. Mooie tune, die mij direct aan mijn oude 993 deed denken. Beschaafd, mooi diep bij lage toeren en als je echt gas geeft een heerlijk brute boxer..., dan begint de adrenaline door je lijf te stromen. Kortom de testrit aldaar duurde maar kort.
Met plezier afgerekend, en naar huis geblazen. Super tevreden met deze aanschaf. Ik vind het een aanrader voor een 996 Carrera 2 !
Binnekort hoop ik voor jullie een filmpje te maken en het te demonstreren.
Groet Edgardo

13 nov 2006 20:53

edgardo schreef
Beschaafd, mooi diep bij lage toeren en als je echt gas geeft een heerlijk brute boxer...,

Dat is wat ik zoek.
Hoe is dat eigenlijk bij overschakelen met een tip :?:

13 nov 2006 22:24

Met de automaat, is het lekkere geluid natuurlijk minder lachen. Als rustig rijdt zit mijn P zo in de 5. Dus daarom, rij ik de bebkom, doorgaans in manueel. Trippen vind ik juist lekker als ik op snelheid ben. Niets schakelt dan zo snel en easy als deze 5-trip. De 4-trip op de 993 (uit 1994) vond ik maar matig in het gebruik. En lang niet zo vloeiend schalelen als de 996
Dus: voor mooi geluid, in manueel vooruit ...

13 nov 2006 22:41

Ben erg benieuwd naar de sound. Veel luisterplezier

13 nov 2006 22:47

edgardo schreef:Helemaal gelukt! Ben vandaag naar Europipe gegaan om de dempersset,


Spijtig dat ik niet thuis was :(

13 nov 2006 23:10

Paul, de altijd vriendelijke Belg schreef:Spijtig dat ik niet thuis was :(


Ja, inderdaad. Ik hoorde dat jij daar vlak bij woont.
Groet Edgardo

Re: Illegaal?

14 nov 2006 22:19

Ed Lauwerens schreef:En hoe zit het met die opmerking - Elke uitlaat die luider klinkt dan de originele Porsche uitlaat is illegaal - ?

Ik vraag het omdat ik ook aan een Europipe systeem denk.
Gr.,

Ed



Ik was gisteren nog wat het grasduinen op het forum en kon daar de conclusie trekken dat je je geen zorgen moest maken. Op het forum zijn best decibelproduceerders aanwezig en die hadden daar toch geen problemen bij.

Daarbij was ik nog even het grappen met de mensen van europipe. Hun reactie:

Hallo Gunther ,


Andere sierstukken bieden wij niet aan maar als je er andere meebrengt kunnen we die wel monteren.
Met de Nederlandse keuring heb ik geen ervaring. Als ze je hier in België pakken dan vlieg je voor minstens 10 jaar de gevangenis in.
Let wel , de gevangenis op grootmoeders wijze , dus met zo'n metalen bol rond je been en op water en brood.


Groeten ,


Stef



Ik heb woensdag 22/11 om 15.00 mijn afspraak om mijn P een meer prominentere stem te geven.

14 nov 2006 22:21

Ook bij europipe :?: :?:

14 nov 2006 22:25

Ja, belde vandaag om 17.30 en kon volgende week al langskomen. Tevens meldde hij aan de telefoon nog eens ( zonder dat ik er naar vroeg) dat bij niet tevredenheid de uitlaat weer er onderuit gaat en we als goede vrienden uit elkaar gaan. Dat laatste deed me wel twijfelen, heb tenslotte al genoeg vrienden :D

14 nov 2006 22:35

gantor schreef
Tevens meldde hij aan de telefoon nog eens ( zonder dat ik er naar vroeg) dat bij niet tevredenheid de uitlaat weer er onderuit gaat en we als goede vrienden uit elkaar gaan. Dat laatste deed me wel twijfelen, heb tenslotte al genoeg vrienden

Dat zegt mischien meer over jou vrienden. :wink: :lol:
Bedankt voor je antwoord, is voor mij ook een reden omeven een keer te gaan kijken cq informeren.

25 nov 2006 17:42

Ben Woensdag naar Europipe geweest voor de sportdempers. Zeer vriendelijke ontvangst, gebakje etc. Na een 2-tal uur werk zaten ze er onder.

Auto gestart ( hoorde geen verschil) en even een testrondje. Conclusie was dat er geen tot nauwelijks verschil in geluid was. Zeer vreemd, zeker omdat zijzelf ook verstompt waren. Dit had natuurlijk een oorzaak en al snel werd het chassisnr onder de loep genomen. Daar maakten ze op uit dat ik ( wat ik tegen hun wel had gezegd) geen 2000 had maar een 99'er als bouwjaar. Toen dat daar boven kwam, was dat voor mij een pijnlijke oorzaak ( auto bleek een jaar ouder te zijn dan ik vermoedde met alle gevolgen die dat met zich meebrengt). Sportdempers voor een 99'er hadden ze niet liggen, dus werd afgesproken dat ik volgende woensdag terug ga. Op dit moment zitten de dempers van hun er nog onder om te kijken wat dat na verloop van tijd gaat doen ( na een goede 500km worden ze iets luider door de roetaanslag op de isolatie). De 1300 euro word pas betaald als ik tevreden ben ( iets wat ze zelf voorstelden).

Bevindingen:
- nadat ik bij hun vertrokken was en de auto warm was gereden, begon ik wel verschil in geluid te merken. Nog niet het echte bedoelde geluidsverschil, maar er was wel wat merkbaar.
- thuisgekomen even geinternet want ik was toch niet goed van het slechte nieuws wat ze me gegeven hadden. Kon het ergens niet geloven omdat de auto de tekenen heeft van een 00'er en ook het keuringsrapport laat zien dat het om een 00'er gaat. Misschien was de verklaring: gebouwd in 99, lang in toonzaal gestaan en in maart '00 pas in gebruik genomen. Doch bleef dit vreemd vinden.

W PO ZZZ 99 Z Y S 6 0 4105

Zij hebben 99 aanzien voor bouwjaar ( oef). Echter 99 staat voor de eerste 2 cijfers interne typeaanduiding. Y is het bouwjaar ( ISO Y= 2000).

- Blij dat hij toch van 2000 is. Doch nu is het probleem van de dempers nog niet opgelost.
- Hoorden hun wel onderling discussieren dat ze maar 2 lambdasondes zagen bij installatie en bij hun vorige installatie ( doelend op Edgardo) er 4 zagen. Die van Edgardo kent als geboortjejaar 2001. Is dit een oorzaak? En hoe kan dat ( maar 2 lambdasondes)?

Manthey sportuitlaat 996

27 nov 2006 0:53

De Manthey sportuitlaat was 1 1/2 week geleden geplaatst door Waalgarage. Het geluid klinkt zeer vet en vooral als je doortrek met lage toeren in de 4 of 5 dan geeft het een vet diepe roffel geluid. Alleen als je stevig gas geeft tussen 1800 - 2000 toeren dan ging het gepaard met een hard "hik" (terug slag). De motor chip werd nog naar Manthey Duitsland gestuurd voor een chiptuning zodat deze beter aanpaste bij het uitlaat. Helaas de "hik" is nog steeds gebleven. Morgen wordt de 996 naar Manthey Germany gebracht en op de rollerbank/computer gezet en hopen dat ze de "hik" eruit krijgen. Het is mij verteld dat "hik" al inzat maar doordat de nieuwe uitlaat nu veel meer lucht doorheen gaat voel je dat veel beter. Tijdelijk hebben ze de oude uitlaat weer ondergezet en je kan nu duidelijk het verschil voelen tussen de originele en Manthey uitlaat. Op papier moet het 18pk zijn. Ben benieuwd hoeveel de totale pk de rollerbank aangeeft met Manthey. Ik hou julie op de hoogte van het resultaat.

27 nov 2006 22:23

Hallo Gunter ,


Het aantal lambdasondes heeft geen betrekking op het geluid. Blijkbaar werden er soms motoren met verschillende technisiche specificaties in 1999 en in 2000 door elkaar heen ingebouwd. Zoals ik eerder vertelde heeft het geluidsverschil te maken met het type nokkenassen en de afstelling van die nokkenassen. ( indien de uitlaatkleppen langer openblijven na de ontbranding dan hoor je dus ook meer die ontbranding en is de motor alsook luider )
Volgende week verneem ik meer info van onze Porsche dealer. Daar hadden ze verleden week zelf niet direct het antwoord voor klaarliggen. Dus nog even wachten voor ik nog eens blunder. ( 99 - Y ) ha !


Groeten ,


Stef

04 dec 2006 20:51

Verleden week kreeg ik mijn 996 terug en met succes heeft Manthey Duitsland de "hik" eruit kunnen halen.

Zie http://www.porscheservice.nl/nl/projecten/project5.html voor een kleine impressie.

Gr.
Raymond

04 dec 2006 21:11

Ziet er kèk uit Raymond! :thumright:

Heb je al een geluidsfile of filmpje misschien?



Hartstikke benieuwd hoe dit nu klinkt! Gefeliciteerd!

04 dec 2006 21:22

Ziet er idd fraai uit. Ik was kort geleden bij de Waalgarage, en
hoorde daar al het hele verhaal. Geen goedkope ingreep trouwens, maar wel een van de zeldzame modificaties die wel merkbaar meer power brengen.
Veel plezier er mee. :D
Alleen, steken de eind-tips niet wat ver uit ?

05 dec 2006 0:31

Geluidsfile en film komt zsm.
Inmiddels zijn de eind-tips naar Manthey Duitsland gestuurd waar ze iets korter gaan maken. Verheugd me enorm naar de Porsche Circuit Exerience van 24/5.

05 dec 2006 0:34

911speedster89 schreef:...Verheugd me enorm naar de Porsche Circuit Exerience van 24/5.

ff off-topic: Dan zou ik eerst maar eens reageren op de PB die ik je gestuurd heb... voorlopig ga je nog niet mee...Tenzij JIJ Raymond Thung bent, dan is dat mysterie weer opgelost. :wink:

05 dec 2006 0:51

911speedster89 = mijn gebruikersnaam.
Raymond Thung = mijn echte naam.

Thanks,
Raymond

05 dec 2006 0:54

Thx :thumright:

30 dec 2006 20:32

gantor schreef:Ben Woensdag naar Europipe geweest voor de sportdempers. Zeer vriendelijke ontvangst, gebakje etc. Na een 2-tal uur werk zaten ze er onder.

Auto gestart ( hoorde geen verschil) en even een testrondje. Conclusie was dat er geen tot nauwelijks verschil in geluid was. Zeer vreemd, zeker omdat zijzelf ook verstompt waren. Dit had natuurlijk een oorzaak en al snel werd het chassisnr onder de loep genomen. Daar maakten ze op uit dat ik ( wat ik tegen hun wel had gezegd) geen 2000 had maar een 99'er als bouwjaar. Toen dat daar boven kwam, was dat voor mij een pijnlijke oorzaak ( auto bleek een jaar ouder te zijn dan ik vermoedde met alle gevolgen die dat met zich meebrengt). Sportdempers voor een 99'er hadden ze niet liggen, dus werd afgesproken dat ik volgende woensdag terug ga. Op dit moment zitten de dempers van hun er nog onder om te kijken wat dat na verloop van tijd gaat doen ( na een goede 500km worden ze iets luider door de roetaanslag op de isolatie). De 1300 euro word pas betaald als ik tevreden ben ( iets wat ze zelf voorstelden).

Bevindingen:
- nadat ik bij hun vertrokken was en de auto warm was gereden, begon ik wel verschil in geluid te merken. Nog niet het echte bedoelde geluidsverschil, maar er was wel wat merkbaar.
- thuisgekomen even geinternet want ik was toch niet goed van het slechte nieuws wat ze me gegeven hadden. Kon het ergens niet geloven omdat de auto de tekenen heeft van een 00'er en ook het keuringsrapport laat zien dat het om een 00'er gaat. Misschien was de verklaring: gebouwd in 99, lang in toonzaal gestaan en in maart '00 pas in gebruik genomen. Doch bleef dit vreemd vinden.

W PO ZZZ 99 Z Y S 6 0 4105

Zij hebben 99 aanzien voor bouwjaar ( oef). Echter 99 staat voor de eerste 2 cijfers interne typeaanduiding. Y is het bouwjaar ( ISO Y= 2000).

- Blij dat hij toch van 2000 is. Doch nu is het probleem van de dempers nog niet opgelost.
- Hoorden hun wel onderling discussieren dat ze maar 2 lambdasondes zagen bij installatie en bij hun vorige installatie ( doelend op Edgardo) er 4 zagen. Die van Edgardo kent als geboortjejaar 2001. Is dit een oorzaak? En hoe kan dat ( maar 2 lambdasondes)?


Ben nu wel heel benieuwd hoe het inmiddels is met de sound van je Europipe uitlaat. Ik overweeg Europipe of de originele (klappen)sportuitlaat van Porsche. Deze kost mij in Duitsland 2400 Euro (incl. schakelaar), dat is dus nogalwat meer dan de Belgen. Maar ik betaal liever iets meer als ik dan maar wel de juiste sound heb.
Graag jouw bevindingen.

31 dec 2006 12:11

Beste Peter, hoewel ik nog geen goed moment heb gevonden om een geluidsflilmpje te maken, kan ik je zeggen dat ik ook na enige duizenden km's zeer tevreden ben over de Europipe sound. Op de autobahn bij snelheden rond de 200, is het Europipe systeem ook geweldig bevallen.
Ik ga medio januari met mijn zoon mijn sound op het forum zetten. Dat beloof ik hierbij. Momenteel is mijn P voor een garantieverlenging- inspectie bij de dealer (Wittebrug) en ik haal hem pas op als het lekke aircosysteem weer in orde is gemaakt.
Groet Edgardo

26 jan 2007 16:14

Ik heb dit draadje al enige tijd gevolgd omdat het mij zeker aanspreekt. Ookal bezit ik niet over een 996 oid.
Het is bijna eind Januari .. het begint nu toch wel te kriebelen.

Zet de filmpjes maar op het forum OF kom gewoon naar mijn meeting in maart (Topic: Meetings). Dan kan ik het ook horen :lol:

Groeten,

leander

Re: Welke sportuitlaat op mijn 996 ?

05 feb 2007 8:02

edgardo schreef:...de net uitgekomen RSR (voor 996) van Carnewall...
Testfilmpje met mijn Hama Autostativ, ander doel dus, maar het (interieur) geluid van m´n RSR´s is prima te horen. Aanwezig bij hogere toerentallen, bij rustig cruisen geen herrie. Voor een ´gewone´ 996 prima IMHO. GT3´s mogen van mij meer kabaal maken. 8)
Plaats een reactie