01 jan 2007 12:08
ruud964 schreef:Roi schreef:
Ik denk dat veel mensen 4WD nog steeds onterecht linken aan "verhoogde" veiligheid, terwijl 4WD niets verandert aan de inwerkende fysische eigenschappen en beperkingen die hier de limiet bepalen.
Jij zat zeker een beetje veel aan de "bubbels" toen je dit schreef.![]()
![]()
Een goed en veilig porschejaar toegewenst
01 jan 2007 14:40
Roi schreef:
Toch ff op reageren.
Wat is een FWD Audi met ESP (en wat je al niet meer hebt) minder veilig, stabiel dan een 4WD (quattro zoals jij wil)......
Over trac(ta)tie qua uitacceleren bij bochten hoeven we het niet te hebben, dat is gewoon beter.
Ik denk dat veel mensen 4WD nog steeds onterecht linken aan "verhoogde" veiligheid, terwijl 4WD niets verandert aan de inwerkende fysische eigenschappen en beperkingen die hier de limiet bepalen.
Alvast de beste wensen voor een ieder voor het nieuwe jaar.
Mvgr.
Roi
01 jan 2007 16:53
01 jan 2007 17:22
01 jan 2007 22:11
Roi schreef:
Een FWD of AWD auto met een massa m breekt uit op exact hetzelfde punt als een 4wd met dezelfde massa m en dezelfde gewichtverdeling (voor / achter). De sleutel van wel of niet uitbreken ligt in of de snelheid of de gekozen radius (mate van insturen).
In alle gevallen (FWD, AWD of 4WD) moeten de slippende wielen afgeremd worden om opnieuw grip te verkrijgen. Op het moment dat de grip herstelt is is de situatie voor al die gevallen weer veilig en begint het proces gewoon weer opnieuw.
4WD (en dat zit in het begrip opgesloten) zorgt enkel na het herstellen van grip de mogelijkheid aan te drijven over 4 wielen, dus te versnellen. En versnellen is werken naar een onveiliger situatie voor berijder(s).
Veiliger is het niet te versnellen maar snelheid constant te behouden of ...te vertragen (willen we natuurlijk niet als P-rijders).
Dus het draagt niet bij tot meer veiligheid.
Mijn P-specialist vertelde dat iemand met een prachtige 964 C4 jubileum uitvoering (ik had h'm kunnen kopen in 2003, maar buiten budget) een gigantische spin en klapper had gemaakt en uiteindelijk in een sloot belandde en de berijder "snapte er niets van.... ". Schade geloof iets van om en nabij de 28k.
Het is mijn visie op dit verhaal, kijken of we het er over eens kunnen worden.
02 jan 2007 1:13
Devils son schreef:Dat is zeker niet noodzakelijk zo. Laat maar eens je gas los in een snelle bocht (eigenlijk... doe maar niet).
Je zou eens moeten lezen over de werking van PDAS. Deze gaat juist slippen tegen door de krachten te verdelen naar het juiste wiel. Als je overstuur hebt kun je ook de controle herwinnen door mild onderstuur op te roepen, waardoor de auto niet achterstevoren richting dichtsbijzijnde boom zal gaan.
Je vergeet dat de situatie waarin alle wielen geen grip meer hebben veel zeldzamer is dan de situatie waar een wiel, of één as geen grip (strikt genomen niet de juiste term overigens, je houdt grip: je bent alleen aan het glijden). En versnellen hoeft dus niet verkeerd te zijn. En gas los (wat zeker een beginner vaak pleegt te doen) is vaak een opmaat tot een duur grapje...
Dus het draagt niet bij tot meer veiligheid.
Dus wel.
4wd is geen ultiem redmiddel. ESP ook niet. Ik snap dus niet wat je hiermee wenst aan te tonen.
Het is mijn visie op dit verhaal, kijken of we het er over eens kunnen worden.
Vooralsnog niet...
02 jan 2007 1:17
RS-R schreef:Ga zelf eens een stukje sturen op een circuit, kun je veilig de marges overschrijden.
Je zult verbaasd staan.
ps.
Als je de gelegenheid hebt om het laatste Audi magazine te lezen, staat een leuk stukje in over de diverse S-modellen van Audi.
Thomas Bangma test ze daar op het TT-circuit, leuk stukje.
02 jan 2007 9:33
Roi schreef:
Dat geldt alleen in gevallen waarbij de gewichtsverdeling (voor-achter) veruiteen loopt, zeg maar met de motor niet helemaal op de juiste plaats..tadaah 911.
Als je heel rustig van het gas afgaat of erop houdt mits snelheid niet te hoog, is er in een bocht met een 911 RWD niets aan het handje.
Met een gewichtsverdeling als die van de 968 en 944 gebeurt er helemaal niets spannends.
Dat houdt dus in dat de PDAS al ingrijpt voor het slippen van een wiel op basis van -waarschijnlijk- de G-kracht.....
In het geval van doorgevoerde aanpassingen m.b.t. betere wegligging , meer grip etc. blijft het systeem gewoon ingrijpen of je moet hem opnieuw programmeren (staat vlgns. mij ook in het stukje "wringing out the Carrera 4)...terwijl er meer marge is.
En het systeem is -uiteraard- beperkt, aangezien er toch mensen zijn die het wel voor elkaar krijgen om ermee te spinnen.
Wederom beschermen tegen bestuurdersfouten
Bij de jongere generaties van de 911 is er nu toch ook PSM, ook voor RWD eenzelfde toepassing, het is dus niet specifiek voorbehouden aan 4WD.
Akkoord wat betreft het slippen per individueel wiel, is ook gewoon in lijn met mijn verhaal.
Het grijpt in voordat er iets zou kunnen gebeuren op wat geen koerswijziging tot gevolg heeft dus mwahh..
Gewoon een voorbeeld en precies wat je schrijft, overschat het niet, het zijn additioneel ingebouwde marge's (ESP en 4WD).
Maar waarom 4WD nu veiliger zou moeten zijn dan ESP (of PSM etc.), daar heb ik nog overtuigend argument voor gehoord.
02 jan 2007 12:01
Devils son schreef:Roi schreef:Met een gewichtsverdeling als die van de 968 en 944 gebeurt er helemaal niets spannends.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat zowel de 968 en de 944 bij gas loslaten in een bocht de kont om wensen te zetten. Gelukkig maar.
02 jan 2007 14:22
02 jan 2007 15:30
02 jan 2007 15:41
Roi schreef:
Ik heb het met mijn -huis, tuin en keuken sedan hatchback- VW GTI nooit meegemaakt, uiteraard voel je wel dat er iets gebeurd (zet zich een beetje) bij het abrupt lossen van het gaspedaal maar niet noemenswaardig.... toch maar nog harder door de bochten gaan lukt niet"veilig" onderstuur.
03 jan 2007 1:10
Devils son schreef:.... in principe grijpt PDAS pas in nadat er wielspin is geconstateerd.
PDAS is "zelflerend" en past zich dus aan aan de veranderingen.
Dat is toch de essentie van "veiliger"?
PSM is niet gelijk aan PDAS. Verre van.
Als bij een Porsche beide achterwielen gaan, dan heb je ontegenzeggelijk meer mogelijkheden om jezelf te redden met 4wd dan met 2wd. De voorwielen kunnen de auto door de bocht trekken...
Meer mogelijkheden. Met name (tov een RWD Porsche), de mogelijkheid om met de voorwielen te "trekken".
03 jan 2007 1:15
Devils son schreef:Roi schreef:
Ik heb het met mijn -huis, tuin en keuken sedan hatchback- VW GTI nooit meegemaakt, uiteraard voel je wel dat er iets gebeurd (zet zich een beetje) bij het abrupt lossen van het gaspedaal maar niet noemenswaardig.... toch maar nog harder door de bochten gaan lukt niet"veilig" onderstuur.
Ik wil het met jouw huis-tuin-en-keuken-VW-GTI wel demonstreren hoor. Met het weer van vandaag moet dat geen enkel probleem zijn. Ook al hebben de Golfjes idd. wel erg veel onderstuur...
03 jan 2007 1:24
03 jan 2007 10:29
Roi schreef:Je noemt hier "in principe" zijn er uitzonderingen op dan?
Ik heb begrepen dat bij die "oudjes" van ons de wielomtrek binnen de 6% t.o.v. de originele wielomtrek moet blijven. Dit voor een goede werking van de ABS functie (voor C2 en C4 toch). Bij grotere omtrek resulteert dit in te snel ingrijpen van de ABS en ik neem aan dat dit ook gevolgen heeft voor de wielsnelheid die gemeten wordt t.b.v. de PDAS.
![]()
Ja, dat klopt, maar dat zoek ik niet in een 911 dan had ik wel wat anders gekocht (smaak). Dan had ik bij voorkeur een S4 gekocht.
Porsche heeft nu toch ook de Cayman S (met standaard PSM) in het pakket....zou er ook nog een Cayman een 4WD komen![]()
Neem aan dat het nieuwere PSM verder gaat ...
Je duidt op een Porsche 911 neem ik aan.
En overstuur / cq. onderstuur is per definitie het "gaan" van beide wielen aan de achter- of voor as.
De beheersing bij onze P911's is in deze situatie lastig. Maar in het algemeen geldt dat RWD de mogelijkheid heeft van vermogens-overstuur, je kan besturen met het gaspedaal en zijn daarmee extra handelbaar.
Wederom cayman, boxster 4wd![]()
03 jan 2007 13:12
03 jan 2007 14:15
Devils son schreef:Voor de rest zijn wij geloof ik gewoon Walddorf & Stadtler aan het imiteren...
03 jan 2007 14:17
03 jan 2007 14:29
03 jan 2007 14:39
03 jan 2007 14:41
03 jan 2007 14:42
Jurgen schreef:...en daar kom je na 7 pagina's al achter??![]()
![]()
03 jan 2007 14:43
03 jan 2007 15:19
Jurgen schreef:Ik geef 't op...![]()