Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

05 jan 2007 11:37

Daar heb je idd gelijk, er wordt idd nooit gevonkt op BDP (dat is praktisch onmogelijk), maar voor BDP. Maar als klopvastere brandstof wordt gebruikt, lijkt het me wel dat het onstekingstijdstip verlaat (dus dichter bij BDP) moet worden om een beter rendement te krijgen. Bij een minder klopvaste brandstof moet je wel vervroegen (dus verder van BDP), anders verhoogt de kans op zelfdetonatie. Dit natuurlijk met de andere factoren die onsteking bepalen (oa toerental, inlaatluchttemperatuur, koelvloeistoftemperatuur ...) buiten beschouwing te houden.
Laatst bijgewerkt door desmett op 05 jan 2007 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.

05 jan 2007 11:46

Sinds wanneer verbrandt RON 98 sneller dan RON 95???

Dus hoe later je bent met ontsteken, hoe verder de zuiger al is in de neerwaartse beweging, hoe lager de gemiddelde effectieve druk in de cilinder wordt :arrow: lager koppel :arrow: gerelateerd aan toerental :arrow: minder vermogen bij het betreffende toerental.

Roi

05 jan 2007 12:31

Even liggen opzoeken. Blijkbaar bedoelen we hetzelfde, maar is mijn interpretatie van vervroegen en verlaten verkeerd. Verlaten is blijkbaar steeds na BDP en vervroegen steeds voor BDP. Laat ik het dus zo stellen: bij klopvastere brandstof heb je een kleinere vervroeging nodig.

05 jan 2007 12:47

desmett schreef:Even liggen opzoeken. Blijkbaar bedoelen we hetzelfde, maar is mijn interpretatie van vervroegen en verlaten verkeerd. Verlaten is blijkbaar steeds na BDP en vervroegen steeds voor BDP. Laat ik het dus zo stellen: bij klopvastere brandstof heb je een kleinere vervroeging nodig.


Nee je kunt vervroegen / verlaten t.o.v. een onstekingstijdstip dat voor het BDP zit:

Zie hier: drukopbouw en voorontsteking

A is niet best: detonatie, B is ok en C is te late voorontsteking.

RON 98 geeft je de mogelijkheid naar onstekingstijdstip A te kruipen dichter dan met RON95.

mvgr.

Roi

05 jan 2007 23:12

Nicolò schreef:Op de pomp staat bij VPower 95 oktaan. Dus? Ik hou het op BP Optimate (98).

De verklaring van SLECHTS '95 is beetje vreemd, maar al gehoord van meerdere pomphouders in NL en D :idea:
Er zijn genormeerde klopvastheden voor benzine: 95 en 98 en 'that's it' :idea:

Als je nu benzine met 97 oktaan op de markt brengt mag je dit uiteraard geen 98 noemen, en dan blijft dus verplicht alleen 95 over :idea:
Net als de VPower-100 in D, die staat als 98 op de pomp aangegeven :!:

Al weer beetje hersteld Jan :?:

05 jan 2007 23:16

Ron 98 ontbrand langzamer, dwz wacht op de ontsteking van de bougies.

Daardoor zal RON 98 niet spontaan eerder ontbranden waardoor te vroeg drukopbouw ontstaat. (Te vroeg is voordat de zuiger voorbij het BDP is). In gewoon nederlands op de terugweg.
Dit noemen we detonatie, pingelen ect.

05 jan 2007 23:26

In Duitsland heb ik van de zomer met de 964 een keertje octaan100 getankt, het leek wel of ze er aceton door hadden gemengd, wat een lucht. :sick: En sneller reed ie er niet door, dus het heeft geen zin.


En dezeheeft 't ook een keertje geprobeerd :wink:
Afbeelding

06 jan 2007 1:13

De meeste benzinemotoren in personenauto's beschikken tegenwoordig over een klopsensor die is opgenomen in het motormanagementsysteem (zie de techniekpagina's van AK 13/2004 en 14/2004 'Motormanagement makkelijk gemaakt'); hiermee kan het ontstekingstijdstip en eventueel de turbolaaddruk worden geoptimaliseerd zodat de motor nét binnen de klopgrens blijft. Bij de meeste 'gewone' auto's werkt het motormanagement optimaal wanneer er brandstof met een octaangetal van 95 of hoger wordt getankt. Dat wil zeggen dat wanneer de motor in optimale conditie verkeert, er géén betere prestaties worden gehaald uit brandstof met een octaangetal van 97 of 98 dan met de 'gewone' Euro 95

Maar, zegt Paul Beckwith van BP, door slijtage en interne vervuiling van de motor wordt na verloop van tijd de gevoeligheid voor detonatie groter (met andere woorden, de 'klopgrens' is eerder bereikt) en dan zal met 95 octaan benzine het motormanagement niet meer de optimale waarden voor ontstekingstijdstip en/of turbolaaddruk kunnen bereiken (downward adaptation). Daarom zal er in veel gevallen ook bij deze auto's sprake zijn van een prestatieverbetering wanneer er benzine met een hoger octaangetal wordt gebruikt.


Bron.

Kleine nuance dus, indien de motor sterk vervuild en/of versleten is.
Plaats een reactie