11 jan 2007 0:54
Jort schreef:Ik neem aan dat je zelf toch wel enig onderscheid ziet tussen iemand met een wapen in je woonkamer, een overval, een slachtoffer langs de weg, een brand.. of iemand die gevaarlijke spelletjes op de snelweg uitvoert.
Voor minder dringende zaken werd doorgaans ook al doorverwezen naar het lokale politienummer, om zo 112 te ontlasten.
En daar ging het natuurlijk om. Niet alleen een verklaring, maar ook met naam en toenaam.
Absoluut oneens. Het argument tijdens staandehouding door de politie voor 10-20km/u te hard: ga eens echte boefjes vangen. Daar schaar ik de echte wegpiraten ook onder. Zo kun je elke vorm van wetsovertreding bagataliseren en wijzen naar de overkant. Maar het ging om excessen en daar hebben we (zoals ik eerder al schreef) toch politie en justitie voor.
Je hebt mijn quote niet helemaal goed gelezen. Als ik zou bellen, bel ik niet voor fatsoen en/of respect (dat zou de afweging zijn om het wellicht niet te doen), maar om mijzelf, anderen en wellicht de overtreder voor zichzelf te beschermen. Klinkt nobeler dan het werkelijks is, geloof me.
Er zijn er al zovele.
Wat merk je ervan?
Wat zijn goede alternatieven?
Die angst zou in dat geval gegrond zijn bij vele nieuw in te voeren en ingevoerde maatregelen. Ik zie dat soort angsten veel om me heen en eigenlijk zijn die terug te voeren op 2 basis angsten: angst voor de medemens (weinig vertrouwen), angst voor de overheid (idem.).
Komen we weer terug op dat vaak genoemde gegeven: 95% van de automobilisten denkt beter te rijden dan de rest. En toch zijn het allemaal mensen ...
11 jan 2007 1:00
11 jan 2007 1:15
bert964c4 schreef:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa .....
11 jan 2007 1:18
EvR schreef:Voor minder dringende zaken werd doorgaans ook al doorverwezen naar het lokale politienummer, om zo 112 te ontlasten.
OK dan, zo levensbedreigend is het dus allemaal niet
Ik zeg toch niet dat je de wegpiraten moet laten lopen, het is een beetje dure en tijdrovende manier om wegpiraten te pakken
Nee, dat is de context die jij er onterecht aan geeft. Stel je bent agent, je krijgt 2 meldingen van een persoon met fiets zonder licht en 2 meldingen van een persoon die als een wilde door de binnenstad scheurt, waarbij kinderwagens ternauwernood (etc etc). Nee, die eerste, een duidelijk exces. Als ik in die binnenstad rondloop en ik ben één van die bellers is daar inderdaad niks nobels aan. In eerste instantie zelfbescherming. Elke vorm van politie waarschuwen zou gemakkelijk te scharen zijn onder de noemer "klikken". Vervolgens kun je daar een vies label aanhangen, maar dat is eigen invulling.Je hebt mijn quote niet helemaal goed gelezen. Als ik zou bellen, bel ik niet voor fatsoen en/of respect (dat zou de afweging zijn om het wellicht niet te doen), maar om mijzelf, anderen en wellicht de overtreder voor zichzelf te beschermen. Klinkt nobeler dan het werkelijks is, geloof me.
Ik geloof je er is niks nobels aan, blijft klikken (de context is hier nogsteeds de fietser zonder licht ,drank, geen helm etc.)
Vooral hopen dat die lamp een boom is en niet iemand uit je naaste omgeving. En weer verder zappen naar het volgende kanaal...Wat zijn goede alternatieven?
Waarom alternatieven? De wegpiraten lopen vroeg of laat toch wel tegen de lamp.
Vandaar de niet nader te noemen vergelijking van een aantal forummers met de niet nader te noemen organisaties.
Ach, ik dacht ook altijd... maar begin er niet eens meer aan.Komen we weer terug op dat vaak genoemde gegeven: 95% van de automobilisten denkt beter te rijden dan de rest. En toch zijn het allemaal mensen ...
Gezien mijn tijden in dit draadje behoor ik tot die 5%
11 jan 2007 1:22
EvR schreef:bert964c4 schreef:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa .....
Beetje ongenuanceerdmaar wel hetgene waar ook ik o.a. op doelde, wel alle mogelijke manieren gebruiken om de "wegpiraat" te pakken maar (helaas) voor veel andere zaken zeggen dat er geen tijd is of dat de middelen er niet voor aanwezig zijn. Moet ik ook weleens doen; prioriteiten stellen, kan me helaas wat minder in die van justitie vinden.
11 jan 2007 1:28
11 jan 2007 1:37
bert964c4 schreef:Verschuiving naar de burgers toe Jort, of bedoel je iets anders?
11 jan 2007 1:53
11 jan 2007 1:56
Jort schreef:.... Maar om toch even een voorbeeld te noemen waarom het misschien helemaal niet zo'n verkwisting is: de VROS wagens rijden nu ook rond, echter iets doellozer (op goed "geluk").
Nee, dat is de context die jij er onterecht aan geeft. Stel .....
Vooral hopen dat die lamp een boom is en niet iemand uit je naaste omgeving. En weer verder zappen naar het volgende kanaal...![]()
OK dan zonde om daar nog woorden aan vuil te makenNee, daar is maar ......
11 jan 2007 1:58
Jort schreef: wat zou dan het nettoresultaat voor Bert in z'n 964 zijn?
11 jan 2007 2:00
EvR schreef:Jort schreef: wat zou dan het nettoresultaat voor Bert in z'n 964 zijn?
![]()
z'n rijbewijs uiteindelijk kwijt mede door geklaag van zijn buren![]()
11 jan 2007 2:04
11 jan 2007 2:08
patrick911 schreef:Even een stomme opmerking tussendoor:
Als ik rechts ingehaald word en vervolgens gesneden word als ie weer naar links komt, wat moet ik dan doen?
1. M'n mobieltje pakken en het meldnummer bellen (wat dus niet mag);
of
2. Bukken, dashboardkastje openen, schrijfblokje en potloodje pakken, shit, hij is weer iemand voorbij - ik zie 'm niet meer, astraatje voor me aanduwen zodat ie naar rechts gaat en ik 'm zie, die boef!, blokje weer oprapen, nummerbord opschrijven, vriendelijk met 1 vinger zwaaien naar die vent in die astra die zich opgejaagd voelde - en die nu achter mij met z'n lichten seint, blokje weer in het dashboardkastje leggen, zo, lekker rijden met je hart weer!
11 jan 2007 2:10
EvR schreef: Juist en dan worden de wegpiraten dus uiteindelijk toch wel gepakt.
ook even een voorbeeld: er moet een meldpunt komen, meldingen moeten worden geadministreerd, VROS auto moet iemand observeren; weet het niet zeker maar volgens mij heb je daar een goedkeuring van een officier van justitie voor nodig nadat deze de vergaarde meldingen moet hebben gezien.... staan uiteindelijk te wachten totdat de vermoedelijke wegpiraat vertrekt, stapt net zijn vrouw (wegpiraat is mannelijk) in de auto om naar de kapper te gaan.. afijn weer een dag verpest terwijl die VROS auto ook andere wegpiraten van de weg had kunnen halen.
De context die anderen eraan geven, maar weinig realiteitszin bevatten.
De quote kwam toch echt uit die context, jouw reaktie blijkbaar niet en tuurlijk moet je bellen in dat kinderwagen-voorbeeld (kliklijn is dan wel wat laat mi)
Met die instelling kun je de arm der wet per direct afschaffen. Alle tegenslag is part of life, hoe k*t ook. Poging tot voorkomen is zinloos.Vooral hopen dat die lamp een boom is en niet iemand uit je naaste omgeving. En weer verder zappen naar het volgende kanaal...![]()
Inderdaad blijven hopen, maar hoe k*t ook en gun het niemand maar that's life
[/quote] Dat dacht ik ook toen ik het intikte.OK dan zonde om daar nog woorden aan vuil te makenNee, daar is maar ......
11 jan 2007 2:11
11 jan 2007 2:14
patrick911 schreef: Even een stomme opmerking tussendoor:
Als ik rechts ingehaald word en vervolgens gesneden word als ie weer naar links komt, wat moet ik dan doen?
1. M'n mobieltje pakken en het meldnummer bellen (wat dus niet mag);
of
2. Bukken, dashboardkastje openen, schrijfblokje en potloodje pakken, shit, hij is weer iemand voorbij - ik zie 'm niet meer, astraatje voor me aanduwen zodat ie naar rechts gaat en ik 'm zie, die boef!, blokje weer oprapen, nummerbord opschrijven, vriendelijk met 1 vinger zwaaien naar die vent in die astra die zich opgejaagd voelde - en die nu achter mij met z'n lichten seint, blokje weer in het dashboardkastje leggen, zo, lekker rijden met je hart weer!
11 jan 2007 2:23
11 jan 2007 2:24
Jort schreef:... Daar vallen jij en ik ongewijfeld ook (nog) wel eens onder. Wat is wenselijker/belangrijker?
Maar hoezo laat voor de kliklijn? De grote voorzienigheid bestaat naar mijn weten niet en beter laat dan nooit heb ik altijd geleerd.![]()
Met die instelling kun je de arm der wet per direct afschaffen. Alle tegenslag is part of life, hoe k*t ook. Poging tot voorkomen is zinloos.
11 jan 2007 2:34
11 jan 2007 2:35
11 jan 2007 2:36
EvR schreef:Maar hoezo laat voor de kliklijn? De grote voorzienigheid bestaat naar mijn weten niet en beter laat dan nooit heb ik altijd geleerd.![]()
Ben toch wat meer voor een "heterdaadje" en ik heb altijd geleerd dat je niet iemand mag veroordelen voordat deze schuldig is bevonden en bij een kenteken doorgeven geef je nog niet de bestuurder aan.
Met die instelling kun je de arm der wet per direct afschaffen. Alle tegenslag is part of life, hoe k*t ook. Poging tot voorkomen is zinloos.Iets te kort door de bocht, voorkomen tot het uiterste is zinloos en onwerkelijk
patrick911 schreef:
Wat ik me wel afvraag is hoe misbruik tegen te gaan is. Als groepjes jongeren continue een kenteken van die gozer met die sportwagen 'voor de lol' blijven doorgeven, wat dan als bij controle ze je op iets simpels betrappen? Ze zijn er dan nl toch al....
11 jan 2007 2:53
Jort schreef: Dat uiterste is nogal een subjectief begrip. Ga je tot het uiterste als je slechts in extreme gevallen een VROS auto stuurt en slechts in enkele gevallen dit gevolgen voor de bestuurder heeft? Met de wetenschap dat klikken niets nieuws is en al gebeurde voordat het begrip de negatieve context kreeg die nú velen eraan geven.
11 jan 2007 2:56
EvR schreef:Jort schreef: Dat uiterste is nogal een subjectief begrip. Ga je tot het uiterste als je slechts in extreme gevallen een VROS auto stuurt en slechts in enkele gevallen dit gevolgen voor de bestuurder heeft? Met de wetenschap dat klikken niets nieuws is en al gebeurde voordat het begrip de negatieve context kreeg die nú velen eraan geven.
Nee zolang de woorden slechts en extreme ook slechts en extreme blijvenwelterusten
11 jan 2007 3:31
Jort schreef:maar als we naar de proef in Limburg kijken hebben we wel een indicatie.
11 jan 2007 12:19
Devils son schreef:Ik lees het graag als ik het verkeerd heb.