Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

08 feb 2007 20:03

Da's toch de aloude RS van Douwe? :roll:

08 feb 2007 22:53

MichM3 schreef:...waarbij ik vooral denk aan de verlaging van 40mm...die beinvloedt de topsnelheid gunstig...het vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen ...

Verlaging betekent uitsluitend dat de wagen dichter bij het wegdek ligt, geen vermindering van frontaal oppervlak en dus geen verlaging luchtweerstand :idea:
Begrijp ik je verkeerd Michael :?: :o :roll:

08 feb 2007 23:04

Dit is nochthans getest geweest waarbij bewezen werd dat een stroever of lager afgeveerd voertuig betere acceleratiesnelhedenhad dan met het standaard onderstel.
Over topsnelheden werd er niet gesproken

09 feb 2007 2:45

Paul van Engelen schreef:
MichM3 schreef:...waarbij ik vooral denk aan de verlaging van 40mm...die beinvloedt de topsnelheid gunstig...het vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen ...

Verlaging betekent uitsluitend dat de wagen dichter bij het wegdek ligt, geen vermindering van frontaal oppervlak en dus geen verlaging luchtweerstand :idea:
Begrijp ik je verkeerd Michael :?: :o :roll:


Dit is misschien niet zo makkelijk te begrijpen maar ik ben wel degelijk 100% juist...het verlagen van het voertuig heeft tot gevolg dat het frontaal oppervlak minder wordt, namelijk bij de banden!!! Deze zijn nu voor een deel beschut door de carrosserie en dat heeft zeker invloed op de topspeed.

F-lucht = 1/2 * cw * p * A * v²

cw = weerstandscoëfficient (beïnvloed door vorm van auto)
p = maat voor de luchtdichtheid
A = frontaal opp. (heeft invloed op cw waarde)

als A verkleint, zal ook p verkleinen => frontaal opp. heeft invloed op de luchtweerstand (bijvoorbeeld rechtop de fiets zitten tegenover gebogen over het stuur is een groot verschil!)

P-lucht = F-lucht*v = 1/2 * cw * p * A * v³

Als een wagen dus een bepaald vermogen heeft om de weerstand van de lucht te overwinnen, dan merk je dat indien p en A kleiner worden, automatisch v³ zal vergroten. :wink:


...nog een andere reden waarom een lager voertuig voordeel heeft voor het generen van een hoge topspeed, maar het heeft met bovenstaande niet direct iets te maken:
Hoe lager je voertuig, des te minder lucht er onder de auto kan...des te makkelijker gaat de wagen zich "natuurlijk" aanzuigen tegen het wegdek wegens het in de kiem smoren van "lift" (lucht onderaan de auto die hem tilt en doet zweven).
=> Des te minder lift, des te minder spoilers, deflectors en andere luchtweerstandsongunstige objecten er op de auto moeten aangebracht worden hetgeen z'n uiteindelijke topsnelheid enkel ten goede komt :idea:
Laatst bijgewerkt door MichM3 op 09 feb 2007 2:59, in totaal 1 keer bewerkt.

09 feb 2007 2:54

911-lover schreef:Dit is nochthans getest geweest waarbij bewezen werd dat een stroever of lager afgeveerd voertuig betere acceleratiesnelhedenhad dan met het standaard onderstel.
Over topsnelheden werd er niet gesproken


Luchtweerstand heeft weinig invloed op accelaratie waarden...zeker bij een 0-100 km/u sprint is dit echt wel te verwaarlozen.

De reden waarom een straffer afgeveerd voertuig sneller uit de blokken (kan) spring(t)(en) vergeleken met een identiek zachter exemplaar is omdat hij minder energie verliest in de ophanging:
Bij een zacht afgeveerd voertuig gaat een deel van het ontwikkelde koppel verloren in het doorveren van de ophanging, vooraleer de wielen de rest op het wegdek kunnen overbrengen. :wink: Het hardere voertuig reageert "directer" en spurt sneller weg...

De reden waarom ik erbij zeg "kan" is de volgende: het harder maken van het voertuig heeft als gevolg dat (vooral bij wagens met wat vermogen) de wielen ook sneller zullen doorspinnen.

Dit is ook de reden dat race auto's bij een regenwedstrijd "zachter" gezet worden...een deel van het vermogen gaat verloren in de ophanging en men "voelt" de wagen beter aan...de wielen spinnen ook iets minder snel door...een "harde" wagen in de regen laat de piloot gaan overgangsfase voelen tussen grip en schuiven, maar reageert als een stijve plank en voor je het beseft zit je in het grind.

09 feb 2007 10:19

horn schreef:Da's toch de aloude RS van Douwe? :roll:


nu de nieuwe van Hette

09 feb 2007 11:38

Snap niet waarom die rode bij Hette nog niet weg is. Heb zelf de auto ook gezien, zelfs laten keuren bij Pon in Leusden waar ik nog een rapport an heb liggen. Kwam uit de keuring als een echt goede auto!

Heb hem zelf niet gekocht door de wat hoge km-stand en de kleur. Nu had ik zelf ook zo'n 10 auto's gezien oor ik er 1 gekocht heb, ik was behoorlijk kieskeurig....

09 feb 2007 12:04

Herman S schreef:Snap niet waarom die rode bij Hette nog niet weg is. Heb zelf de auto ook gezien, zelfs laten keuren bij Pon in Leusden waar ik nog een rapport an heb liggen. Kwam uit de keuring als een echt goede auto!

Heb hem zelf niet gekocht door de wat hoge km-stand en de kleur. Nu had ik zelf ook zo'n 10 auto's gezien oor ik er 1 gekocht heb, ik was behoorlijk kieskeurig....


Als ik vragen mag, waarom laat je 'm keuren als de kleur en km.stand je tegen staat? Of kwam er iets uit de keuring naar voren wat je deed besluiten deze niet te kopen?

09 feb 2007 13:11

Als je zo'n auto wilt kopen, probeer je zoeel mogelijk auto's te bekijken. Ik ben met meerdere auto's bezig geweest, en heb er in totaal 3 laten keuren, voordat ik er 1 heb gekocht. De 1e auto was een sternrobine RS, hier kwamen we tijdens de keuring achter dat er veel meer aan gespoten was dan de eigenaar had verteld. Viel dus af.

De rode RS was daarna gekeurd, kwamen geen specifieke punten uit naar voren die niet OK waren. Alles wat opviel, hoorde bij een auto van 15 jaar oud en de km-stand.

Rond dezelfde tijd heb ik nog een 3e auto laten keuren, die ik uiteindelijk heb gekocht. Waarom deze, ligt aan een combinatie van redenen. Km-stand, kleur, prijs, toestand, allemaal zaken waartussen ik een afweging heb gemaakt. Uiteindelijk kon ik een goede deal maken bij de 3e auto: minder km had, dus nog bijzonderder, kleur beviel beter, prijs waarvoor ik de auto kon kopen was OK.

Dus, zonder een andere (de rode) auto af te vallen, was het totaalpakket voor de andere simpel voor mij beter.

09 feb 2007 13:17

Duidelijk.

09 feb 2007 13:33

Bij zo'n RS komt het er inderdaad op aan meerdere auto's te gaan bekijken. Je kan in boeken zoveel info hebben opgestoken als je maar wil, ze zijn zo zeldzaam dat je je echt geen beeld kan vormen van wat "een goeie" is. Het zijn pers slot van rekening karren van 15j oud waarmee dikwijls hard gereden is.

Ik zag die rooie eigenlijk ook wel zitten, alleen vond ik 'm te duur voor de km's die hij had...het rood zou me zeker niet storen, integendeel...ben er zeker van dat die gauw een nieuw baasje vindt! 8)

09 feb 2007 14:30

MichM3 schreef:het rood zou me zeker niet storen, integendeel...ben er zeker van dat die gauw een nieuw baasje vindt! 8)


Staat anders volgens mij al gauw weer een jaartje te koop :? :shock: Of hoelang heeft Douwe zijn 996 nu?

09 feb 2007 20:19

horn schreef:Da's toch de aloude RS van Douwe? :roll:


Zeker te weten! Douwe heeft zijn 996 sinds vorig voorjaar, RS was toen verkocht. Rijdt trouwens prima die RS (toen Douwe hem nog had :D )

10 feb 2007 19:27

Ik ben het helemaal met Herman eens - ook ik heb meerdere RS'en gezien en gereden alvorens een keuze te maken. Wat Mich zegt - je kunt lezen wat je wilt, maar alleen met proberen kom je eracher hoe zo'n auto zich gedraagt, wat voor een geluid hij maakt, wat piept en kraakt en ga zo maar door. En vooral wat de verschillen tussen auto's zijn...

Afhankelijk van hoe serieus je verkoper is (bij Hette is dat geen probleem :)) en hoe geinteresseerd je bent, laat je keuren. En ook van zo'n keuring leer je weer. Bovendien staan de kosten van zo'n keuring tot geen verhouding tot de aanschafprijs (helaas :x ).

Ik wilde graag een originele auto, zonder andere uitlaten, chips, geen circuit kilometers en heel belangrijk - geen rode ! Die bij Hette rijdt prima, is ook een goede auto en staat al even te koop. Er zijn (waren) meerdere rode RS'en te koop op het moment en blijkbaar is het geen courante kleur. Alle 3 bij Eric zijn ze weg..

10 feb 2007 20:45

V-8 schreef:Bovendien staan de kosten van zo'n keuring tot geen verhouding tot de aanschafprijs (helaas :x ).

Als je je specialist vriendelijk aankijkt wil hij daar best wat aan doen, denk ik. :wink:
Heb jij er meerderen laten keuren voordat je je keuze maakte?
Plaats een reactie