Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
13 maart 2007 20:26
Mij heeft men om deze reden ook idd steeds aangeraden dat als mijn mazoutton omnieuw gevuld wordt de verwarmingsketel een uur moet stil liggen tot het bezinksel weer op de bodem is kunnen zakken
13 maart 2007 20:42
Nynke schreef:Maultier schreef:Altijd BP Ultimate

, volgens TNO werkt dat echt.
Mijn auto's krijgen ook allemaal Ultimate, rij er zelf voor om
Verbruik is zuiniger .....
Van Tango/Tamoil/Tinq/.... naar Ultimate/V-power/Excellium/.....
Argument "zuiniger"

Om het prijsverschil te compenseren moet je ook minstens 4% zuiniger rijden (t.o.v. Euro95)

en als je er ook nog voor om moet rijden .....
Mijn ervaring.
13 maart 2007 21:22
De meeste Shell-stations hebben geeneens meer 98, alleen nog 95. Zoek wel altijd stations op met 98, ben toch wel huiverig voor "pingelen". Gelukkig is bij mij om de hoek een tankstation waar ze je tank nog vullen als service (jaaaa, je moet wél zelf afrekenen) en waar ze nog gewoon 98 leveren!
13 maart 2007 21:27
Jouw auto heeft pingelsensoren.
Verder een hoop meningen in dit draadje maar niets nieuws en helemaal geen feiten.
3.2 en ouder in de zomer of circuit octaan 98, daar hou ik me aan.
13 maart 2007 21:50
EriC4C schreef:Nynke schreef:Mijn auto's krijgen ook allemaal Ultimate, rij er zelf voor om
Verbruik is zuiniger .....
Van Tango/Tamoil/Tinq/.... naar Ultimate/V-power/Excellium/.....

Argument "zuiniger"

Om het prijsverschil te compenseren moet je ook minstens 4% zuiniger rijden (t.o.v. Euro95)

en als je er ook nog voor om moet rijden .....
EN de auto's rijden soepeler daar gaat het me naast zuiniger om, behoud van de motoren. Kosten aspect op langere termijn....
In Duitlsland krijgen ze allemaal zelfs 100!
(Overigens: verbruik bmw van 1:8 naar 1:9 dus dat is iets meer dan 4%)
13 maart 2007 22:59
hackbox schreef: Oftewel Tango = Onbemand Q8.
Niet altijd, maar hier toevallig ook
13 maart 2007 23:24
Tank altijd BP ultimate voor de Freebee punten! Ik rij er zelfs voor om: Ben al 2 keer zonder diesel gekomen met de leasebak doordat ik de BP toch net niet haalde
14 maart 2007 0:24
paSCal schreef:michael schreef:Okay, en tank dan de volgende keer eens in Nederland bij de merkpompen.
En dan? Hier in Breda zitten op 2km iets van 5-6 tankstations... Allemaal even duur/goedkoop, dus ook de ANWB/Tango die ertussen zitten. Scheelt wel enorm met de Esso aan de snelweg een paar km verderop trouwens...
Ik tank altijd Esso, een van de weinigen hier in de buurt met nog 98

En hoeveel prijsverschil met België?
14 maart 2007 1:25
Tank net zoals het uitkomt maar liefst niet bij een willekeurige lokale witte pomp, vooral omdat ik daarvan de omloopsnelheid niet ken.
Ik ben geboren tussen de tankwagens en al heel lang geleden brachten onze vrachtwagens benzine naar allerlei pompstations...
14 maart 2007 12:08
michael schreef:paSCal schreef:michael schreef:Okay, en tank dan de volgende keer eens in Nederland bij de merkpompen.
En dan? Hier in Breda zitten op 2km iets van 5-6 tankstations... Allemaal even duur/goedkoop, dus ook de ANWB/Tango die ertussen zitten. Scheelt wel enorm met de Esso aan de snelweg een paar km verderop trouwens...
En hoeveel prijsverschil met België?
Belgie is duurder in onze buurt.... (met die IN Breda dus)... Raar maar waar

(overigens zou ik geen 20-30km rijden om een paar cent/liter goedkoper uit te zijn!)
Wat zijn de verschillen bij jou dan? Want je doet het overkomen alsof het de wereld in kosten scheelt!
14 maart 2007 12:16
Als je goed berekent en op het goedkoopste uit bent kunnen een paar cent wel uitmaken.
Voorbeeldje. Een tankstation hier geen 15km vandaan heeft de benzine 6cent per liter goedkoper staan dan de locale waar ik tank.
6 cent op één tank is 4,80€ (is nog steeds in oude Belgische frankskes 194fr) oftewel meer dan 4 liter benzine. Die zou ik niet oprijden op nog geen 30km.
Maar idd , er voor omrijden doe ik dus ook niet. Als ik in d ebuurt ben tank ik wel iets sneller dan normaal (enkel als het lampje van de reserve brand)
14 maart 2007 17:49
zo dacht ik er dus ook over.........
15 maart 2007 0:16
Helemaal mee eens. Heb zelf daarnaast ook regelmatig gezien hoe de grote Shell wagen eerst hier langs de TinQ reed waarna ik vrolijk achter diezelfde auto aan naar de Tango reed.
En ik rijd al jaren op benzine van Tinq en heb nog nooit gemerkt dat ie daardoor meer verbruikt.
15 maart 2007 0:42
95 of 98 octaan is dus ook onzin? alles door elkaar gemengd?
15 maart 2007 0:54
Absoluut. Ik tank ook wel eens diesel of gas. Hangt een beetje af van het weer.
15 maart 2007 0:58
paSCal schreef:Belgie is duurder in onze buurt.... (met die IN Breda dus)... Raar maar waar

Ik weet van niets...
Ik tank overigens wel altijd in NL omdat het nogal een gezeik is om de Belgische BTW te recupereren.
15 maart 2007 10:14
Was toch serieus bedoeld....
15 maart 2007 10:58
In de tank schepen wordt inderdaad ook benzine verladen. En er worden van verschilelnde merken geladen op deze schepen. maar gewoon door elkaar gooien dat gebeuert echt niet.
Nadat een schip is leeg gemaakt wordt er een analyse gedaan dat het schip schoon is voordat het prodcut van een andere maatschappij erin komt. Dit wordt door een onafhankelijke surveyor gedaan.
Dit om aansprakelijkheden van verontreining te voorkomen.
Benzine is benzine. Alleeen de dope is anders en deze is nou wat per merk verschilt een wat het Totallium, Excellium of V-power maakt of gewoon jan-boeren-fluitjes benzine.
Echter omdat niet alle merken een raffinaderij overall hebben staan wordt er gewoon een swap deal opgezet. Ik lever voor jouw benzien hier en jij levert voor mij benzine daar. Op deze manier besparen we grote logistieke kosten ...
15 maart 2007 13:29
gast schreef:
Alleen bij zeer specifieke producten als V power etc niet.
Precies de reden waarom ik altijd Excellium of Ultimate tank.
15 maart 2007 14:53
gast schreef:precies de reden waarom ik er niet tank.
dat heb ik met mijn Saab een keer gedaan en die raakte ZO van slag van die Shell troep dat ie op de Duitse autobahn niet sneller wou dan 110 km/u.
Uitermate vreemd verhaal. Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat de Saab ernstig vervuild was en de oplossende eigenschappen van V-power (hetgeen uit tests V-power blijkt te bezitten) het vuil los hebben geweekt en zo problemen hebben veroorzaakt (een beetje zoals met vol-syntheet in een motor mikken die al tien jaar lang op mineraal rijdt).
Wel een bewijs dat die speciale brandstoffen "anders" dan anders zijn.
Maar niet dat ze slechter zijn...
Maar of het beter voor de auto is dat betwijfel ik. Mijn P is voor 1998 ontwikkeld met en voor de toenmalige benzines. Alles wat erna is ontwikkeld vertrouw ik niet maar zo. Pas als de P dealer tegen me zegt dat ik het moet doen dan gebeurt dat. Niet omdat de benzine maatschappij zegt dat het beter is. Marketing en Milieu is daar eerder de grondslag van dan techniek denk ik.

Het is een feit dat de V-power (die ik in NL niet tank), Ultimate en Excellium milieuvoordelen hebben wegen laag zwavelgehalte. Maar het is meer dan alleen maar marketing en milieu. En zelfs al zou het alleen maar beter zijn voor het milieu, dan nog vind ik het een goed idee. Het is uiteindelijk wel het milieu waar ik in stap als ik de Porsche uit stap.
(en ik heb wat te compenseren aangezien ik een cat-bypass onder de auto heb

)
15 maart 2007 15:27
gast schreef:1) als het iets met vervuiling te maken had dan zou het dus zichzelf op moeten lossen en zou het probleem niet weg zijn met "ouderwetse" brandstof. Dus ik hou het voorlopig op een motor die niet tegen moderne brandstof kan.
Niet noodzakelijk... Ik merk echter wel op dat als V-power echt dit soort problemen veroorzaakt bij oudere auto's er wel een aflevering van Kassa aan gewijd zou zijn. Of anderszins meer over te vinden moet zijn.
3) Milieu is maffia voor mij.

Maar goed. Ik plant boompjes op mijn erf om klimaat neutraal te rijden. Doen we allebei iets goeds voor het milieu

Nou vind ik dat het milieuargument in 99 vd 100 gevallen wordt misbruikt, maar dat neemt niet weg dat je op een verstandige manier er mee moet omgaan.
Het zal mij overigens niet verbazen indien in mijn tuin meer CO2 wordt opgenomen, want ik heb aardig wat bomen in de tuin die ook nog eens een respectabele grootte hebben... Ik ben dus eigenlijk een enorme milieufreak.
15 maart 2007 15:58
gast schreef:Het blijft een vreemd verhaal, dat ben ik met je eens.
Op zich ben ik er wel in geïnteresseerd. Hoewel ik inmiddels wel zeker weet dat ook de Duitse V-power 100, Aral Ultimate 100 enz. bij mijn auto de prestaties niet vermindert, vraag ik mij wel af wat nu precies het probleem was.
15 maart 2007 18:03
gast schreef:
Om even op Porsche terug te komen, mijn 98er 996 is dus al enigzins gedateerd en niet voor nieuwerwetse brandstoffen "gemaakt". Het verschil met de 88 er Saab is aan de andere kant ook al weer 10 jaar dus het effect van moderne benzine op een 996 zal wel meevallen. Toch waag ik me er niet aan. Lesje geleerd zeg maar.
Als dat echt zo zou zijn krijg je een probleem. Brandstoffen veranderen. Ook de gewone 95 RON. Er zal op termijn ook ethanol toegevoegd moeten worden aan brandstof. Hoe dan ook, mijn auto is van 1991 en die blieft de nieuwe brandstoffen wel. Het probleem lijkt mij dan ook meer van uitzonderlijke aard.
15 maart 2007 18:25
Leuk om alle reacties even te lezen, ik werk zelf als vertegenwoordiger bij een oliemaatschappij, dus ik hoor veel van dit soort verhalen.
Mocht het zo zijn dat die volvo dealer inderdaad problemen treft bij auto's die bij de Tango hebben getanked, dan heeft dat specifieke station gewoon een probleem in zijn tanks, bijvoorbeeld water.
Alle stations in Nederland betrekken hun brandstoffen van een stuk of 3 raffinaderijen hier in Nederland. En verhalen over kwaliteit en rest partijen hoor je regelmatig maar zijn echt broodje aap verhalen. Naar mijn mening geld dat zelfde voor het verhaal over de extra additieven die bepaalde merken zouden toevoegen aan hun brandstoffen (de specials uitgezonderd zoals Ultimate, Vpower enz.).
Mensen zien inderdaad dat diverse merken op dezelfde depots staan te laden, maar de prijs die je betaald voor diezelfde brandstof bij verschillende maatschappijen kan verschillen, leuk om dan te zeggen dat je additieven toevoegd, maar het zit hem puur in het feit dat de ene partij nou eenmaal goedkoper werkt dan de ander. Wanneer je Schumi op de loonlijst hebt staan en kapitalen uitgeeft aan het uiterlijk van stations, reclame's en dergelijke dan heb je simpelweg meer vaste kosten die in de liters terug verdiend moeten worden.
Alle witte pompen krijgen geleverd van de majors, alleen kunnen ze zelf bepalen wie het goedkoopste is en wie de tanks dus vol mag gooien. Er word echt geen onderscheid gemaakt op de depots welke liters naar welk station gaan. De goedkopere onbemande pompen leveren dus ook geen mindere kwaliteit, achter alle bekende onbemande pompen zitten grote merken, zoals al eerder werd gezegd: Tango is onderdeel van Q8 en zo heb je ook Firezone wat een onderdeel is van Texaco/Salland Olie, Elan is volgens mij onderdeel van Total en Tinq/ANWB zijn onderdeel van Gulf.
De reden dat onbemande station goedkoper zijn zit hem puur in de lagere kosten (personeel) en de hoge omzet snelheid.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.