16 maart 2007 15:17
patrick911 schreef:Zie hier staan dat het vervangen van Batterij tussen de $3,500 en $5,000 kost in de VS.
16 maart 2007 15:38
Jort schreef:
Eerst schermen met de link als ondersteuning van je verhaal en vervolgens diezelfde link bagataliseren, als het toch niet lijkt aan te sluiten bij wat je gedacht had.![]()
Lijkt me dat de gebruikerservaringen en genoemde tests voldoende reden geven om aan te nemen dat 1:19 niet onrealistisch is.
Verschil tussen 1:16 en 1:19 is nog steeds veel meer dan 10% en een BMW 1 serie is toch echt kleiner dan een Prius. Overigens geeft Autotrader voor de 118i een gemiddeld verbruik van 7,3 l/100km (120i -->7,4) en voor de Prius 4,3 l/100km.
Ik heb je net meerdere artikelen met fatsoenlijke onderbouwing gegeven om het tegendeel aan te tonen. De gemiddelde Prius rijder rijdt tussen 1:16 en 1:19.
Het middelen van een waarde zoals gegeven door Top Gear en een door jou genoemde 1:16 is niets meer dan gokken. Waarde hechten aan een door Top Gear genoemde waarde, een enkele (foutief vermelde) gebruikerservaring en het negeren van de input die ik net heb gegeven, niet veel meer dan dat.
16 maart 2007 15:43
Jort schreef:
Als Toyota 8 jaar garantie durft te geven op de accu's, moeten ze zonder meer goed zijn. Anders kon het wel eens een gezonde schadepost worden. Ik verwacht dus ook niet dat ze na 8 jaar plotsklaps de geest geven.
16 maart 2007 16:19
Devils son schreef:
Ik bagatelliseer de link niet. Ik geef alleen aan dat opgegeven verbruikscijfers zelden worden gehaald. Daarmee zeg ik niets nieuws en het is eigenlijk gewoon een feit van algemene bekendheid...
Ik heb nog nooit veel waarde gehecht aan consumententests. Ik hoor ik weet niet hoevaak mensen vertellen dat MP3 bij hun net zo goed klinkt als een CD.
Ik neem onmiddellijk aan dat er mensen zijn die 1:19 halen met een Prius. Ik zie de meeste Priussen ook extreem sloom rijden. Ik weet
Ik heb het over de nieuwe BMW 118i, die op 5,9 zit.
Verder is de BMW 1 een stuk zwaarder dan een Prius zal zijn zonder hybridetechniek
Feit blijft dat de besparingen ook worden gehaald door gewichtsreductie
Je zegt het al: de Priusrijder. Slakken op de weg die in een Avensis misschien nog wel 1:14 - 1:16 halen.
Ik kan op de snelweg als ik mijn best doe 1:12,5 halen. Recent scoorde ik in Duitsland toch echt 1:8,5. Het verschil: max. 100/120 km/u of ruim 200...
Waarde hechten aan gebruikerservaringen is net zo goed gokken. Meten is weten.
Bij de SUV's is het verschil 10%. Ik hoor geen enkel argument waarom het bij de Prius groter zou moeten zijn, terwijl ik wel argumenten kan bedenken waarom het juist kleiner zou kunnen zijn.
16 maart 2007 17:25
Jort schreef:
De genoemde 1:19 ligt nog ver boven de door de fabrikant opgegeven verbruikscijfers.
Er is een verschil tussen meten (niet moeilijk bij verbruikscijfers) en gevoelsmatig denken.
Je generaliseert op basis van een verwachtingspatroon dat je zelf hebt.
Dankzij de electrische aandrijving is het tot 80km/u klaarblijkelijk ook niet moeilijk om met het overige verkeer mee te komen, zonder te trappen.
De overige voorbeelden die ik je gaf geven ook aan dat sloom rijden ruim 1:20 kan opleveren.
Zonder hybridetechniek vergelijk je een 1.5 met minder dan 80pk met een 1.8 die 83% meer vermogen levert. De transmissie is anders, de ene auto is groter dan de andere, appels en peren.
Onder de streep vergelijk je 2 verbruikscijfers zoals die in werkelijkheid behaald worden. Gewichtsbesparing kun je dan moeilijk laten meewegen, lijkt mij, want die hybride techniek zit er nu eenmaal in.
Wederom verdraai je de feiten zoals die er liggen.
Als je de links die ik je gaf een beetje had bekeken, had je gezien dat er ook is gemeten. Tot in het absurde zelfs. Daarnaast is het de som der delen die toch duidelijk aantoont hoe de werkelijke verbruikscijfers liggen. Immers, de verbruikscijfers van consumenten komen overeen met testgegevens van serieuze autotesters.
Totaal andere motoren, totaal andere gewichtsklasse, totaal ander formaat auto. Teveel factoren om dat 1 op 1 te vergelijken.
16 maart 2007 18:11
Devils son schreef:
De fabriek geeft 1:23 op...
Ik heb zat verhalen gelezen van 10-15% brandstofbesparing door V-power te tanken. Kennelijk is het weldegelijk moeilijk om verbruik te meten.
Ik rij 50.000 km per jaar. Ik kom dus geregeld een Prius tegen. Ik generaliseer niet, ik geef je mijn waarneming.
0-100 in 12 seconden kan ik niet snel noemen.
De 120d van mijn mijn vriendin kan dat ook met sloom rijden... Een diesel, maar toch. Geen slome diesel en vol met zwaarmakers en verbruikers.
Natuurlijk vergelijk ik appels met peren omdat ik maar één appel heb. Ik heb dat toch nu zo vaak herhaald dat het mij nu voorkomt dat je er expres overheen leest...
Het gaat er dus om wat je aan reductie haalt door te gaan werken met hybridetechniek.
Wederom nog wel... Ik verdraai niets. Ik geef alleen aan dat het feit dat iemand een bepaald verbruik met een auto haalt niets zegt over wat een ander daarmee zal halen. Ik kan 1:10 en 1:5 met mijn auto halen. Een verschil van 100%. Zoveel zeggen de verbruikscijfers mij dan ook.
Maar kennelijk wens jij niet te begrijpen dat de voordelen ook deels komen uit het feit dat de Prius met lichte materialen is gebouwd (ook al wordt dit deels teniet gedaan door de hybridetechniek), op ecobanden staat, aangepaste stroomlijn... Net als die 3L Lupo.
O, ik vergelijk 1 op 1? Gek, dat wist ik niet.![]()
Even de kern: de hybridetechniek is maar een deel van de besparing die bij de Prius wordt bereikt. En ik stel op basis van de enige echte vergelijkende meting die ooit ter zake van de hybridetechniek is gedaan dat de hybridetechniek een besparing oplevert van om en nabij de 10%.
Ik hoor geen enkel argument van jou waarom bij de Prius de hybridetechniek een grotere besparing op zou moeten leveren.
In plaats daarvan concentreer jij je op de verbruikscijfers. Die zijn heel mooi, maar zeggen hoegenaamd niets.
Bij BMW bereikt men op veel simpeler manier een winst van zeker 10%, als het al niet meer is. De vraag wat hybridetechniek dan nog waard is, is dan ook zeer gerechtvaardigd.
Devils son schreef:10% verschil. Dat haalt BMW in de praktijk ook met de nieuwe 1.
16 maart 2007 18:38
16 maart 2007 20:03
Marco schreef:Riccio4S schreef:klein test (om te zien hoeveel van ons gaan straks een milieuvriendelijke auto kopen......)
mijn 4S te koop (waarde circa 70mille) : ik vraag 30 mille !![]()
bied maar!
VERKOCHT
sans prejudice
16 maart 2007 20:08
Jort schreef:
Precies, je aannames zijn gebaseerd op een generalisatie voortkomend uit eigen waarneming. Je gaat daarbij voorbij aan de feiten zoals die er ook zijn.
Precies, een diesel. Daar waar je eerder nog met de 118i schermde, haal je nu al de 120d ter referentie. Daar zit nogal wat tussen (30+%).
De spijker op z'n kop. Je komt met vergelijkingen die de plank misslaan. Enkel om een eerder geplaatste stelling te kunnen onderbouwen. Hybride techniek: 10% besparing.
Onterecht veralgemeniseerd, dat lijkt me nu toch wel duidelijk. De vraag is dus, wie expres waar overheen leest.![]()
Nogmaals daar kun je dus weinig zinnigs over zeggen.
Je probeert keer op keer gunstige verbruikscijfers voor de Prius te bagataliseren
omdat ze niet binnen je verwachtingspatroon van deze techniek passen.
Op basis van een vergelijking van 2 SUV-jes had jij een stelling t.a.v. deze techniek in het algemeen.
Jij had een stelling t.a.v. hybride techniek en de besparing die dat zou opleveren.
Overigens, t.a.v. de stroomlijn (en rolweerstand) wil ik nog wel even opmerken dat dat met name invloed heeft op het verbuik bij hogere c.q. constante snelheden. Laat de Prius nu juist aantoonbaar veel zuiniger zijn bij lagere snelheden en tijdens accelereren. Even om één en ander in perspectief te zetten.
Als je in het algemeen stelt dat hybride techniek 10% bespaart op basis van een vergelijking van 2 SUVjes, wetende dat er al meer auto's met deze techniek rondrijden: ja, bewust of onbewust heb je de vergelijking dan al gemaakt.
Ik heb zojuist aangegeven waar de hybride techniek het meeste bespaart en waar lagere rol- en luchtweerstand met name voordeel opleveren.
Het lijkt mij meer dan aannemelijk dat de techniek bij de Prius meer bespaart. Iemand die bovenstaande discussie met gezond verstand leest, zal denk ik hetzelfde concluderen.
Als je het over besparingen hebt, zijn alleen verbruikscijfers echt relevant en meetbaar. De rest is giswerk. Zo ook een besparing van 10% in het algemeen, zoals jij eerder stelde. Ik kom met fatsoenlijke bronnen, niet met "verhalen zat".
Bij een bepaald type model. Het zou mij niets verbazen als diezelfde techniek bij de 5 serie slechts 3 tot 4% besparing oplevert.
Om deze stelling c.q. vergelijking was het allemaal te doen:Devils son schreef:10% verschil. Dat haalt BMW in de praktijk ook met de nieuwe 1.
I rest my case.
16 maart 2007 20:09
RS-R schreef:Hoor en wederhoor.
wordt vervolgd,denk ik...
16 maart 2007 20:30
16 maart 2007 22:07
Devils son schreef:
Welke andere feiten? Ga jij nu proberen om mij wijs te maken dat een deel van de Priusrijders scheurneuzen zijn?
Precies, een diesel. Daar waar je eerder nog met de 118i schermde, haal je nu al de 120d ter referentie. Daar zit nogal wat tussen (30+%).
We hebben het over de meerwaarde van hybride in de autobranche. Waarom de diesel dan niet mee mag doen ontgaat mij volledig.
Mag ik jou eraan herinneren dat jij nog steeds het eerste contra-argument ten opzichte van de stelling dient te poneren? Vooralsnog is jouw betoog ter zake samen te vatten met: "nietus".
Nogmaals daar kun je dus weinig zinnigs over zeggen.
Hoezo niet? Bij de SUV is het gemeten en was het 10%. Dat lijkt mij een referentie...
Je kon er nochtans eerder wel wat mee. De verhalen van mensen uit je omgeving, de test van TG etc.Je probeert keer op keer gunstige verbruikscijfers voor de Prius te bagataliseren
Nee, ik stel slechts dat je er niet veel mee kan.
Nee, omdat ik weet dat bij de Lupo 3L de winst voor een groot deel in de andere maatregelen zat en die zie je ook bij de Prius terug. De Prius is een zeer bijzondere auto, puur gemaakt voor zuinigheid. Een showcase voor hybride techniek.
Op basis van een vergelijking van 2 SUV-jes had jij een stelling t.a.v. deze techniek in het algemeen.
Een stelling waartegen tot op heden geen enkel argument is geponeerd. Die SUV's zijn juist zo interessant omdat daar de wijzigingen beperkt bleven tot de hybride techniek.
Het kan natuurlijk zijn dat jij het effect van lage rolweerstand, stroomlijn en gewicht als niet significant wenst te bestempelen... Maar vooralsnog hoor ik dat argument niet.
Wanneer gaan we het daar eens echt over hebben dan?
Even het perspectief duidelijk maken: ik heb het over algemene toepasbaarheid. En de meeste mensen rijden de meeste kilometers niet in de stad.
En nogmaals, ik moet het eerste argument nog horen waarom het bij een Prius anders zou zijn.
Maar: HOEVEEL.
O, jij hebt gezond verstand en ik niet... Dat is discussiëren... Op niveau natuurlijk. Geen argumenten, maar de stelling: "als je gezond verstand hebt, dan begrijp je dat ook".
Vertel mij eens: waarom werkt die hybride techniek bij een SUV dan zoveel minder goed.
Welke Prius zonder hybride techniek vergelijk jij mee? O nee, jij pakt een willekeurige andere auto in die klasse, die meer weegt, meer luchtweerstand heeft, meer rolweerstand.
Bij een bepaald type model. Het zou mij niets verbazen als diezelfde techniek bij de 5 serie slechts 3 tot 4% besparing oplevert.
Gaarne wederom een onderbouwing. Want dit is ook gewoon een losse flodder.
Laten we wel zijn: wat BMW nu bereikt bij de 1 is hetzelfde als toyota bij de SUV met hybride techniek. Dat staat al vast.
16 maart 2007 22:57
16 maart 2007 23:51
16 maart 2007 23:52
maurice schreef:Vinden jullie het erg als ik ff afhaak in deze discussie![]()
17 maart 2007 0:29
Devils son schreef:
Hybride poogt milieuvriendelijker te zijn. We zijn het er beiden wel over eens dat het zeer de vraag is of onder de streep de hybride weldegelijk milieuvriendelijk is.
Mijn stelling is dat het bij de Prius niet meer zal schelen omdat:
1. het gewichtsnadeel van de techniek bij de Prius zwaarder zal wegen dan bij de SUV;
2. De Prius duidelijk aanwijsbaar allerlei andere voorzieningen heeft om tot een gunstiger vebruik te komen.
Als ik het goed begrijp stel jij:
1. Het moet meer zijn want de Prius scoort heel hoog;
2. De hybride techniek werkt vooral goed bij lage snelheden en dan zijn al die andere voorzieningen niet van belang.
Ad 1. Zolang er geen vergelijk is met een Prius zonder hybride aandrijving zie ik niet wat het verbruik ons zegt.
Ad 2. Dit geldt natuurlijk ook bij de SUV en toch komt daar slechts 10% uit.
Aangezien ik nogal traag van begrip ben verzoek ik je om in Jip en Janneke taal mij (kennelijk nog eens) uit te leggen waarom bij de Prius hybride aandrijving beter werkt dan bij een SUV.
17 maart 2007 0:38
Jort schreef:
Waarom is een BMW 530D veel minder zuinig t.o.v. de 3 liter benzinebroeder (scheelt zoals gesteld gigantisch veel) dan de gelijk gemotoriseerde 330D t.o.v. zijn benzinebroeder. Ik durf het niet te zeggen..., maar het is een feit.
17 maart 2007 0:43
Jort schreef:
Ik voel mij in die conclusie (relatief kleinere bijdrage overige voorziningen) gesterkt door een artikel over de eerder aangehaalde Lupo 3L, dat ik ooit heb gelezen. Daar werd door VW een optelsom gegeven van alle besparende maatregelen en het effect op het totaal verbruik. Daaruit bleek dat veruit het grootste deel van de besparing op conto kwam van het motortje. Dat motortje levert zijn voordeel echter niet zozeer bij stadsverkeer en acceleratie, alswel het gehele toepassingsgebied.
17 maart 2007 0:43
17 maart 2007 0:52
Devils son schreef:Het aparte is dat ik juist een tegenovergesteld verhaal heb gelezen, waarbij de teneur was dat de 3L een showcase was, waarbij de diverse maatregelen de auto er niet bepaald aantrekkelijker op maakte.
Ik vind dat ook wel logisch... Waarom zou VW anders niet meer motoren met dezelfde eigenschap in hebben gezet? Daar is uiteraard een markt voor. Een Golf TDI die 1:25 loopt zal denk ik extreem goed verkopen.
17 maart 2007 2:06
RS-R schreef:wordt vervolgd,denk ik...
17 maart 2007 7:53
17 maart 2007 9:14
Jort schreef:Dat denk ik ook. Gevoelsmatig heeft een auto als de RX400h met hetzelfde probleem te kampen, maar i.p.v. de turbo's zijn het dan de electromotoren die relatief veel harder moeten werken.
17 maart 2007 9:21
Riccio4S schreef:en hoe vele van ons gaan morgen hun Porsche verkopen