17 maart 2007 9:38
Marco schreef:nog wat achtergrond informatie, altijd verfrissend
17 maart 2007 9:40
Devils son schreef:Maar: er zijn genoeg wel goede redenen om niet al te gek te doen met fossiele brandstoffen.
17 maart 2007 9:53
Marco schreef:dat ben ik met je eens, in deze documentaire wordt met name ingegaan op het co2 verhaal
17 maart 2007 10:50
Devils son schreef:Angst voor compleet ongevaarlijke gassen, je moet het maar verzinnen. Over 100 jaar lachen kleuters zich rot als de docent dit verteld bij geschiedenisles.
17 maart 2007 12:07
Marco schreef:daarom vind ik deze documentaire ook heel interessant
17 maart 2007 14:18
Carl Wunsch controversy
Carl Wunsch, one of the scientists featured in the programme, said he had been "completely misrepresented" in the film and had been "totally misled" when he agreed to be interviewed.[8][3] He said the film was "grossly distorted" and "as close to pure propaganda as anything since World War Two."[9] Wunsch was reported to be considering legal action, and a complaint to OFCOM, the UK broadcast regulator.[9] Filmmaker Durkin responded, "Carl Wunsch was most certainly not 'duped' into appearing in the film, as is perfectly clear from our correspondence with him. Nor are his comments taken out of context. His interview, as used in the programme, perfectly accurately represents what he said."[9]
In a letter written by Wunsch on March 15, he explained that he believed in climate change and thought it "almost certainly has a major human-induced component". He goes on to explain that he had thought he was contributing to a programme which sought to counterbalance "over-dramatisation and unwarranted extrapolation of scientific facts". He particularly objected to how his interview material was used:
"In the part of The Great Climate Change Swindle where I am describing the fact that the ocean tends to expel carbon dioxide where it is warm, and to absorb it where it is cold, my intent was to explain that warming the ocean could be dangerous - because it is such a gigantic reservoir of carbon. By its placement in the film, it appears that I am saying that since carbon dioxide exists in the ocean in such large quantities, human influence must not be very important—diametrically opposite to the point I was making—which is that global warming is both real and threatening."[3]
The documentary received substantial coverage in the British press, both before and after its broadcast.
Dominic Lawson of The Independent, in a pre-broadcast report, was favourable toward the show. Lawson echoed many of the show's claims in his article and recommended that viewers tune in.[10]
In response, Lawson's Independent colleague Geoffrey Lean pointed out that Lawson is the son and brother-in-law, respectively, of two of the global warming sceptics featured in the program (Nigel Lawson and Christopher Monckton), implying that Lawson was not a neutral observer.[11] Lean also highlighted that the film's director, Martin Durkin, had been found to have selectively edited footage in order to misrepresent the views of several of his interviewees in his earlier film Against Nature (also broadcast on Channel 4). These interviewees complained to the Independent Television Commission of the UK, which upheld their complaint and ruled, moreover, that the documentary filmmakers had "misled" participants over the "content and purpose of the programmes when they agreed to take part."[12] Lean went on to compare The Great Global Warming Swindle to Al Gore's film An Inconvenient Truth, remarking that "the clash between the Oscar-winning film and the Channel 4 production is likely to spark new public debate." The Independent article concluded by considering three of the film's most important claims, largely disagreeing with them (for example, "recent solar increases are too small to have produced the present warming, and have been much less important than greenhouse gases since about 1850"). [11]
On March 11, 2007, The Independent published an article about the Carl Wunch controversy (see above). The Independent asked Channel 4 for a response to what it described as "a serious challenge to its own credibility". A Channel 4 spokesman said:
"The film was a polemic that drew together the well-documented views of a number of respected scientists to reach the same conclusions. This is a controversial film but we feel that it is important that all sides of the debate are aired. If one of the contributors has concerns about his contribution we will look into that." [8]
On March 14, 2007, The Independent reported that the programme makers had selectively used data which was sometimes decades old, and introduced other serious errors of their own:
"Mr Durkin admitted that his graphics team had extended the time axis along the bottom of the graph to the year 2000. 'There was a fluff there,' he said. If Mr Durkin had gone directly to the NASA website he could have got the most up-to-date data. This would have demonstrated that the amount of global warming since 1975, as monitored by terrestrial weather stations around the world, has been greater than that between 1900 and 1940—although that would have undermined his argument. 'The original NASA data was very wiggly-lined and we wanted the simplest line we could find,' Mr Durkin said." [5]
A pre-broadcast article in the Daily Mail on March 5 2007 reported the various arguments used in the programme. The Daily Mail did not offer a strong opinion for or against the arguments, restricting itself to noting "The documentary is likely to spark fierce criticism from the scientific establishment", and ended by quoting a Royal Society spokesman which acknowledged non carbon dioxide factors in global warming, but said: "based on the situation at the moment, we have to do something about CO2 emissions." [13]
Lean and Robin McKie, science editor of The Guardian, pointed out that The Great Global Warming Swindle did not add any new information to the debate about the cause of global warming, and that the documentary's claims had been aired numerous times and by the same people featured in the film. McKie attacked the documentary for opting "for dishonest rhetoric when a little effort could have produced an important contribution to a critical social problem."[14]
On March 13, 2007, an article by George Monbiot in The Guardian argued the documentary was based upon already debunked science. He also accused Channel 4 of being more interested in generating controversy than in producing credible science programmes.[15]
On March 15, 2007, The Times reported that Durkin had seriously fallen out with a scientist who had been considering working with him. Dr Armand Leroi was concerned that Durkin had used data about a correlation between solar activity and global temperatures which had subsequently been found to be flawed. Leroi sent Durkin an email expressing concern about the programme and saying "To put this bluntly: the data that you showed in your programme were . . . wrong in several different ways." He copied the email to scientific author Simon Singh. Durkin responded to Lerio saying “You’re a big daft cock.” Singh sent an email to Durkin urging him to engage in serious debate. Durkin responded with a mail that stated: "Since 1940 we have had four decades of cooling, three of warming, and the last decade when temperature has been doing nothing", and concluded with "Go and verrek yourself". Leroi subsequently said that he was withdrawing his co-operation with Durkin. Durkin later apologised for his language, saying that he had sent the emails when tired and had just finished making the programme, and that (despite his comments) he was "eager to have all the science properly debated with scientists qualified in the right areas". [16]
Devils son schreef:
Angst voor compleet ongevaarlijke gassen, je moet het maar verzinnen. ..
17 maart 2007 18:56
Jort schreef:T.a.v. de documentaire enkele kritische kanttekeningen:
De vraag is, ongevaarlijk in welke context? Beetje simplistisch.
17 maart 2007 19:20
Devils son schreef:Jort schreef:T.a.v. de documentaire enkele kritische kanttekeningen:
Zeer korte lijst vergeleken bij de kanttekeningen bij de demagotaire, sorry, documentaire van Al Gore...
De vraag is, ongevaarlijk in welke context? Beetje simplistisch.
Niks simplistisch. Water is ook ongevaarlijk. Maar als je erin verzuipt, of het teveel drinkt... Zo bezien is weer niets ongevaarlijk.
17 maart 2007 19:34
Jort schreef:
De genoemde punten zijn voldoende om ook dit stukje proza naar de prullenmand te verwijzen.
Precies, je haalt het geheel uit de context en maakt er een simplistische stelling van. En dan is Al Gore een demagoog.
17 maart 2007 19:44
Devils son schreef:
Al Gore die schermt met 6 meter zeespiegelstijging waar het IPCC op 38 cm aan het eind van deze eeuw (!) komt... En dat moet ik dan wel serieus nemen?
Kom op.
Wat haal ik uit de context? CO2 is een ongevaarlijke stof. En het volgt meest waarschijnlijk de temp. stijging, in plaats van dat het de temperatuurstijging oproept.
Met een bericht op dit forum word je geen demagoog overigens... Nog afgezien van de inhoud.
17 maart 2007 20:04
Jort schreef:
Let met name op het woordje "ook"
Zelfs wetenschappers die in de documentaire worden aangehaald als voorstanders van de door jou genoemde theorie, blijken in werkelijkheid wel degelijk gevaren te zien in de stijgende hoeveelheid CO2 in onze atmosfeer.
Jij gelooft wat je wilt geloven en dat mag, maar verkondig het niet als de waarheid.
17 maart 2007 20:19
Devils son schreef:
Dat woordje "ook" kun je op twee manieren opvatten. Ik las het als zijnde: "extra argument".
Ik heb de documentaire niet gezien. En mijn theorie is dat de mens waarschijnlijk niet hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor klimaatsverandering en belangrijker: indien dat wel zo is, dan kunnen we dat niet eens tegengaan.
Aldus het IPCC moeten we terug naar 20% van de uitstoot in ik meen 1995 (zoiets, niet paraat). Dat houdt in dat nu China en India hebben aangegeven niet mee te willen doen dat de westerse wereld een negatieve CO2 uitstoot moet gaan bereiken.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zien dat dat niet kan.
Mijn theorie is: steek je energie in de gevolgen. Want de oorzaken zijn nog altijd zo onduidelijk als maar kan en wat "we" nu denken te weten is niet te bestrijden.
17 maart 2007 21:43
Jort schreef:
Gezien de plaatsing in de tweede zinsnede i.p.v. de eerste niet logisch.
Zoals gezegd, jumping to conlcusions. Op het moment dat ik kanttekeningen plaats bij de genoemde documentaire, plaats je me automatisch in het kamp van de andere uitersten, de Al Gore supporters. De aanname dat er slechts 2 kampen kunnen zijn in deze discussie, is ook een vorm van demagogie.
Dat mag je denken, maar het is vooralsnog absoluut geen feit.
Tussen het eventueel niet kunnen uitvoeren van beperkende maatregelen, om een mogelijk gevaar terug te dringen enerzijds en het ontkennen van dat gevaar anderzijds, zit een fundamenteel verschil.
Interessante theorie.
17 maart 2007 22:19
Devils son schreef:
Ketel, jij bent zwart!
Ik heb jou in geen enkel kamp ingedeeld. Ik zie niet eens slechts twee kampen, om te beginnen...
Uitgaande van de reducties die door de "consensus" als noodzakelijk wordt gezien weldegelijk.
De stelling was uiteraard in het overdrevene getrokken
Even een korte herinnering. Toen de actie van Greenpeace tegen de Shell oplossing voor de Brent Spar succesvol was kwam ook Greenpeace er achter dat Shell gelijk had dat de voorgenomen vernietigingswijze milieutechnisch de beste oplossing was. Greenpeace besloot echter om door te zetten en te gaan voor de milieuonvriendelijkere optie omdat het succes te groot was.
Kortom: Greenpeace vond zichzelf stukken belangrijker dan het milieu.
Ook nu worden contra-indicaties weggemoffeld. Het volk gelooft in Global Warming. Waardoor energie hoger kan worden belast, waardoor olieverbruik kan dalen (hetgeen het Midden-Oosten minder machtig maakt), enz. Het komt dus verdomde goed uit. Inconvenient? Ik dacht het niet. Truth? Je moet het maar durven.
"het is totale onzin"
Als mijn auto in de fik staat ga ik mij niet afvragen waardoor de brand ontstaan is, maar blussen. Zoiets...
18 maart 2007 1:02
Jort schreef:
Je ging ervan uit dat ik de Al Gore documentaire ondersteunde op basis van kanttekeningen die ik plaatste bij de recentere docu.
Greenpeace vergelijken met wetenschappelijke instituten die doorgaans geen verborgen agenda's hanteren. Hmmm..
Het is al vaker gezegd: blijf vooral vasthouden aan de conspiracy tegen de argeloze burger. De wetenschappers die het gevaar wel onderkennen en deels toeschrijven aan de mens hebben een politieke en/of financiële agenda.
In dit geval kon het wel eens vechten tegen de bierkaai zijn als je überhaupt de oorzaak niet gaat onderzoeken en eventueel aanpakken.
18 maart 2007 1:34
Devils son schreef:
Er was toch geen woord Spaans bij toen ik eerder al aangaf dat dit niet het geval is.
Kom op. Zo naïef ben je hopelijk niet. Wetenschappers worden betaald uit budget. Budget voor klimatologen is hoger naar mate meer mensen bang zijn voor Global Warming...
Er waren ook massavernietigingswapens in Irak... Overheden liegen noooooit. Tuurlijk...
Onderzoek: geen probleem. Miljarden spenderen op basis van een misschien, wie weet? Nee.
18 maart 2007 9:43
Jort schreef:
Dan begrijp ik werkelijk niet waarom je ter verdediging de documentaire van Al Gore aanhaalde met als aansporende afsluiter: "kom op".
Mag ik alweer opkomen?![]()
Natuurlijk worden wetenschappers betaald en er zijn er absoluut bij met een geheime agenda, maar in je algemene complot geloof ik niet. Ik kan er wel hartelijk om lachen, jij mag het naïef noemen.![]()
Je gemiddelde stellingname t.o.v. overheden (zoveelste secundum quid) in het algemeen is intussen wel bekend.
Volgens mij is de consensus bij de meeste wetenschappers op dit moment een waarschijnlijk tot hoogstwaarschijnlijk. Maar ik bregrijp best dat je van zekerheid houdt als het om je zuurverdiende centjes gaat.
18 maart 2007 14:05
18 maart 2007 14:11
Marco schreef:hé de heren hebben een nieuwe hobby
18 maart 2007 16:45
Devils son schreef:Marco schreef:hé de heren hebben een nieuwe hobby
Discuzeuren is voor ons beiden geen nieuwe hobby vrees ik...
18 maart 2007 23:32
18 maart 2007 23:53
maurice schreef:Global warming is geen onzin. Ik zou zeggen neem zelf eens een kijkje op Antarctica.![]()
Alleen de vraag waar de oorzaak ligt is volgens mij zeer complex.
De mens zal daarin zeker een behoorlijk aandeel hebben met de productie van CO2 gassen.
Echter de chemische reacties op aarde houden zichzelf ook in stand. Door hogere temperaturen gaan levende organismen ook meer afvalstoffen produceren waardoor de ketting reactie in gang wordt gezet.
Kortom we kunnen hier lang over discussieren maar zullen het antwoord zelf niet vinden.
Dat er iets heel erg mis is met onze aardkloot staat voor mij vast en daar heb ik zelf de afgelopen 10 jaar de gevolgen van gezien.
Ik vind het alleen zeer verwerpelijk dat er allemaal organisaties over elkaar heen rollen met de lijfspreuk dat ze allemaal het beste met ons milleu voor hebben en vervolgens een enorm goed gevulde dubbele agenda er op na houden.
19 maart 2007 0:27
19 maart 2007 2:53
Devils son schreef:
Zo moeilijk is dat toch niet? Net zo goed als dat jij de kritiek op de Ch4 doco aanhaalt niet inhoudt dat jij pro Gore bent, houdt het feit dat ik tegenover die kritiek laat zien dat het broddelwerkje van Gore pure demagogie is niet in dat ik jou in het Gore kamp zet. De kritiek die jij gaf was toch niet van jou? Jij was toch slechts de boodschapper.
Even voor de goede orde: jij gebruikt de term "complot", niet ik. Dat zul je ongetwijfeld met reden doen, "complot" klinkt als een waanbeeld.
Komt nog bij dat een heersende leer snel wordt aangehangen en wetenschappers met oogkleppen op bewijzen voor een stelling gaan zoeken. Onverwachte resultaten worden dan weggemoffeld onder het mom "niet relevant". Dat gebeurt al zonder dat er geld op het spel staat overigens...
Jouw vertrouwen in overheden ook.
De consensus... Wat moet ik daarmee? Weet jij hoeveel wetenschappers Columbus hebben uitgelachen toen hij met zijn belachelijke idee kwam dat de aarde niet plat was?
Ten aanzien van zure regen was er ook consensus (inmiddels bleek de theorie niet te kloppen, hoewel, eerlijk is eerlijk, die maatregelen wel gunstige effecten hadden, maar we hadden het toen nog over duidelijk toxische stoffen). Ten aanzien van fijnstof blaat ook iedereen elkaar na (terwijl e.e.a. rust op twee onderzoeken die allesbehalve tot bewijs kunnen dienen).
Als er consensus is, dan ontbreekt er bewijs.
Vergeet de oorsprong niet van "Global Warming": Thatcher die de macht van de bonden wenste te kraken.
19 maart 2007 9:56
maurice schreef:Ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen dat er op Antarctica hele stukken zijn waar vroeger nog ijs lag (ca 6 meter dik, zomer en winter) en zo'n 10 jaar later niks meer.
Hetzelfde geldt voor delen van de Himalaya en de Kilimanjaro waar ik een bezoek heb mogen brengen.
Dus iemand die durft te beweren dat er alleen maar ijs bij komt weet niet waar over gesproken wordt.
En ja het heeft is de afgelopen jaren een stuk kouder geweest op Antarctica in de winterperiode. Maar in de zomer periode is het daar juist warmer dan ooit.
Dat er meer CO2 in de atmosfeer zit is niet iets dat enkel geroepen wordt. Het is te meten en aantoonbaar te maken dat het op dit moment expotentieel stijgt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat daarmee de oorzaak van de global warming volledig bij de mensheid ligt want er zijn ook behoorlijk wat veranderingen in zonneactiviteit gemeten en veranderingen in het aardmagnetisch veld de laatste jaren.
Maar ontkennen dat de mens mede debet is aan het hoge CO2 gehalte is naief.
Kijk alleen maar naar stijging van de energieconsumptie in Azie. En waar energie uit fossiele brandstoffen wordt omgezet wordt CO2 geproduceerd.