Lang verhaal maar de korte versie:
Na drie dagen had ik mijn rijbewijs terug, in afwachting van de rechtzaak. Ongeveer een jaar later voor geweest, mijzelf verdedigd.
Eis officier 5+7 maanden onvoorwaardelijk + geld boete (zie later in verhaal over twee wegen en dus twee overtredingen)
Uitspraak rechter: Volledige vrijspraak kan iedereen geweest zij en dan nog was blijkbaar de afstand te groot anders raak je iemand niet kwijt. Bovendien onlogisch dat je eerst iemand niet bij kan houden, vervolgens verkeerd rijdt en vervolgens diegene met het grootste gemak weer tegenkomt.
Echter de officier van justitie voelde zich enigszins in zijn kruis getast en vond het nodig om in hoger beroep te gaan. Volgens hem stelde ik de integriteit van de politie ter discussie blabla, terwijl ik gewoon mijn visie gaf. (iets te bijdehand geweest, kan ook tegenwerken)
Weer bijna een jaar later voor de meervoudige kamer geweest (drie rechters...ja echt....omdat het een moeilijke zaak was) agenten zijn opgeroepen als getuigen.
Ik voor de zekerheid toch een advocaat genomen, en dát had ik nooit moeten doen althans niet deze.
Belachelijke tegensprekende verklaringen van de agenten zoals:
Rechter: hoe herkende u het voertuig? antw.: Het was een donkerkleurige auto. Rechter: Oh maar in het PV staat dat het een lichtkleurige auto was.
Rechter heeft u het voertuig uit het oog verloren? Agent: Neen
Hoe kan het dan dat u verkeerd reed? Agent, ja dat kwam omdat wij een afslag te vroeg eraf gingen. Rechter: en toen? Agent: ja toen moesten we keren en toen waren we hem kwijt. Rechter: Oh maar hoe weet u dan dat u later het goede voertuig had aangehouden? Agent: Tja het was nacht en er was verder niemand op de weg.
Enfin zo ging het maar door.
Nu is het zo, dat op het moment dat ze me staande hielden, ze beweerden dat ik toen ook meer dan 50 te hard reedt (dus veel later op een andere weg) dus eigenlijk volgens hun een tweede overtreding.
Nu ben ik vrijgesproken voor de eerste weg waar ze die idioot 18 kilometer lang hebben gevolgd en kwijt zijn geraakt.
Maar wel schuldig ben bevonden voor het moment dat ze mij aanhielden (omdat ik toen ook nog te hard zou hebben gereden.)
De eis van deze officier (sypathieke dame) was alleen een geldboete
Uiteindelijk iets van 500 of 600 Euro moeten afrekenen.
Maar wel ca 1500 voor de advocaat, en ik weet echt zeker zonder haar was ik weer vrijgesproken. Heb haar dus ook lang niet alles betaald en das eigenlijk nog te veel (ze had zich niet aan ons script gehouden).
Al met al, met een Porsche is, mocht het je gebeuren

, zoiets wel moeilijker:
U heeft toch ook een rode auto met zwart dak?
Ja maar echt waar meneer de rechter maar ik werd ook ingehaald door iemand met net zo'n rode Porsche.
Ben er een stuk wijzer van geworden, maar wat ik geleerd heb zal ik hier maar niet neerzetten.
Laatst bijgewerkt door
dynamic op 09 feb 2007 0:05, in totaal 1 keer bewerkt.