Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

08 feb 2007 12:01

Lees net op teletekst, Min. Karla Peys stelde voor, als de Belgen afzien van het wegenvignet, hoeven Belgen die door Nederland rijden ook geen kilometerheffing te gaan betalen.

Zijn wij Nederlanders de l#l, kunnen betalen, en krijgen we iets korting op de wegenbelasting.

08 feb 2007 14:34

Der Ferry schreef:(..)Waar zijn de mensen die " Europa laat dit niet toe " :!: begonnen te roepen , wanneer het belgische wegenvignet ter sprake kwam .
Uw reactie graag :roll: :wink:


Ten eerste ligt in jouw reactie de veronderstelling besloten dat ik het eens zou zijn met de invoering van een km-heffing, wat onjuist is. Ten tweede misken je daarmee dat tegenover deze km-heffing een lastenverlaging zou komen te staan (vermindering motorrijtuigenbelasting en BPM), zodat overblijft de vraag of ook buitenlanders een km heffing in rekening moeten worden gebracht (in mijn optiek niet, tenzij ...). Ten derde was het idee de km heffing (het rekening rijden) alleen toe te passen tijdens de drukke spitsuren (wat daarvan overblijft weet ik niet). Ten vierde doen we er goed aan af te wachten wat de EU Commissie ervan vindt. Zoals ik het begreep is België voornemens haar besluit voor te leggen aan de Cie. Wacht voorlopig maar even af wat die ervan vindt. Wellicht heeft dat ook consequenties voor het Nederlandse initiatief.

Tot slot is hier het adagium op zijn plaats: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

08 feb 2007 18:59

adu schreef:Ten eerste ligt in jouw reactie de veronderstelling besloten dat ik het eens zou zijn met de invoering van een km-heffing, wat onjuist is. Ten tweede misken je daarmee dat tegenover deze km-heffing een lastenverlaging zou komen te staan (vermindering motorrijtuigenbelasting en BPM), zodat overblijft de vraag of ook buitenlanders een km heffing in rekening moeten worden gebracht (in mijn optiek niet, tenzij ...). Ten derde was het idee de km heffing (het rekening rijden) alleen toe te passen tijdens de drukke spitsuren (wat daarvan overblijft weet ik niet). Ten vierde doen we er goed aan af te wachten wat de EU Commissie ervan vindt. Zoals ik het begreep is België voornemens haar besluit voor te leggen aan de Cie. Wacht voorlopig maar even af wat die ervan vindt. Wellicht heeft dat ook consequenties voor het Nederlandse initiatief.

Tot slot is hier het adagium op zijn plaats: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.


Ten vijfde dit betoog is woordelijk zeer mooi maar ten zesde mag hier toch eens opgemerkt worden dat ten zevende er naast deze mooie woorden ten achste eigenlijk weinig gezegd wordt . als negende punt van deze mooie slalom wou als laatste en tiende punt zeggen : wat jij ervan vind ( en ik samen met jou) zal helaas weinig aan dit alles veranderen :roll:

Laten we afwachten wie waar zal moeten betalen en het gel*l aan de beroepsz**kers in Den Haag en Brussel laten

13 feb 2007 11:59

Der Ferry schreef:(..)
Ten eerste ligt in jouwTen vijfde dit betoog is woordelijk zeer mooi maar ten zesde mag hier toch eens opgemerkt worden dat ten zevende er naast deze mooie woorden ten achste eigenlijk weinig gezegd wordt . als negende punt van deze mooie slalom wou als laatste en tiende punt zeggen : wat jij ervan vind ( en ik samen met jou) zal helaas weinig aan dit alles veranderen :roll:

Laten we afwachten wie waar zal moeten betalen en het gel*l aan de beroepsz**kers in Den Haag en Brussel laten


Dus je vindt het mooi geschreven maar geen of weinig inhoud hebben ... lees dan het stukje nogmaals in alle rust en wie weet discussiëren we dan op inhoud verder :idea:

Overigens denk ik wel eens dat er meer - wat jij noemt - "beroepsz**kers" hier op het PF verblijven dan in het rode pluche. Maar volgens mij is dat ook zo'n beetje het idee achter een forum :idea:

24 feb 2007 9:39

Hoorde gisteren in Belgie vertellen dat alle auto's boven 3,5 ton begrenst worden op 90 km/h.

Het betrof hier een kennis met Hummer, die mag volgens zijn verhaal straks niet harder meer dan 90 omdat zijn auto ook onder de lichte vracht valt. :shock:

Belgische Forum leden, leg eens verder uit, ik vind dat ze in Belgie wel goed gaan doortrappen. :(

24 feb 2007 12:42

Dat is wel heel bizar. :shock:

24 feb 2007 14:37

Dat heb ik een hele tijd geleden al vernomen , maar zoals alles in België is er een verschil tussen een voorstel en een uitvoering.
PS : Boven de 3.5 ton praat je idd niet meer van een personenvoertuig. Ook heb je hiervoor een ander rijbewijs nodig. Namelijk een C rijbewijs :wink:

24 feb 2007 15:21

Volgens mij kun je daarin bij ons nog gewoon met B(E) rijden.

24 feb 2007 15:54

WdePundert schreef:Volgens mij kun je daarin bij ons nog gewoon met B(E) rijden.


:roll: :idea:

Een rijbewijs C heb je nodig als je op de openbare weg een vrachtwagen (met een maximum toegelaten massa van meer dan 3,5 ton) wil besturen.


Rijbewijs B (auto's met maximaal toegelaten massa tot 3,5 ton)



Gaat u een zware caravan, aanhanger of bijvoorbeeld paardentrailer trekken, dan heeft u meestal het rijbewijs E (bij B) nodig. Als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg en/of inclusief toegestaan laadvermogen meer weegt dan de ledige massa van het trekkende voertuig bent u verplicht het rijbewijs E te hebben. Maar ook als de totale combinatie van trekkende auto en de aanhanger zwaarder is dan 3.500 kg, moet u in het bezit zijn van rijbewijs E bij B.



Dus niet de wagen alleen zwaarder dan 3,5ton :wink:

27 feb 2007 19:43

Ook in België altijd voorrang van rechts

België schaft vanaf donderdag een vreemde uitzondering op de voorrangsregels af. Niet langer verliest een automobilist zijn voorrang als hij voor het kruispunt stopt, bijvoorbeeld om een voetganger te laten oversteken of om de situatie in te schatten.

België had van oudsher een dergelijke uitzonderingsregel, als enige land in de Europese Unie. Het leidde tot fiks een verhoogd aantal aanrijdingen in grensstreken, ook met Nederland.

Vanaf donderdag 1 maart hebben in België bestuurders van rechts altijd voorrang. ,,De nieuwe regel is duidelijker en eenvoudiger en moet het aantal ongevallen en discussies rond ongevallen doen dalen'', zo benadrukte minister van Mobiliteit Renaat Landuyt dinsdag op een persconferentie.

28 feb 2007 1:10

Dank U Rob.
Daar had ik nog niets van gehoord.
Het was idd steeds een discussiepunt bij aanrijdingen.
Die van links kwam zei dat die van rechts stil stond. Die van rechts beweerde van niet.

28 feb 2007 9:23

Ik zie het probleem dagelijks hier bij ons, rijd je op een voorangweg achter een Belg ( niks verkeerd aan) ziet die een auto van recht komen en gaat dan vervolgens boven op zijn rem staan. Als jij dan niet oplet zit je zo in zijn kont.

( :wink: Weet al wta er gaat komen.........nee,hij vind het niet lekker)

28 feb 2007 13:12

cabrio wim schreef:( :wink: Weet al wta er gaat komen.........nee,hij vind het niet lekker)


Neen , eigenlijk dacht ik dadelijk van "hoezo , voorrangsweg is voorrangsweg en heeft niets met de verandering te maken" :?: en ....... "je moet wat meer afstand houden , dan heb je dat risico niet" :twisted: :wink:

28 feb 2007 16:09

WdePundert schreef:Volgens mij kun je daarin bij ons nog gewoon met B(E) rijden.


Nee, een C rijbewijs en dit geld voor gans de EEG, is een rijbewijs voor het besturen van een voertuig waar van de HTM boven de 3500kg komt.
Als de HTM van een Hummer boven de 3500kg komt, heb je daar inderdaad een C rijbewijs voor nodig.

Wel kan je met een BE rijbewijs een trekkercombinatie rijden dik boven de 3500kg, zolang het trekkend voertuig niet boven die 3500kg HTM komt.

Of zoiets :?

28 feb 2007 16:11

Helemaal Correct Paul :thumleft:

28 feb 2007 16:13

cabrio wim schreef:Ik zie het probleem dagelijks hier bij ons, rijd je op een voorangweg achter een Belg ( niks verkeerd aan) ziet die een auto van recht komen en gaat dan vervolgens boven op zijn rem staan. Als jij dan niet oplet zit je zo in zijn kont.

( :wink: Weet al wta er gaat komen.........nee,hij vind het niet lekker)


Die snap ik niet, een voorrangsweg is in België net hetzelfde als bij jullie in Nederland :roll:
Snap dus niet wat de verandering van de regel op de voorrang van rechts bij ons met dit voorbeeld te maken heeft.

28 feb 2007 16:46

Jaar uitstel Belgisch vignet
Door FRANS BOOGAARD

BRUSSEL - Nederlanders kunnen vrijwel zeker nog een jaar langer zonder extra kosten door België rijden.

Het wegenvignet komt er niet in 2008, maar pas in 2009.

De Vlaamse minister van Financiën Dirk van Mechelen pleit voor uitstel om belastingtechnische redenen. Ook wil hij extra tijd om het voorstel voor het vignet, dat bij de EU moet worden ingediend, goed te onderbouwen.

De kernvraag is of een wegenvignet waarvoor Belgen én buitenlanders moeten betalen, maar waarvoor alleen Belgen worden gecompenseerd, discriminerend is. De EU wil zich pas uitspreken als zij het voorstel heeft gezien.

De Vlaamse minister Bourgeois (Toerisme) heeft vraagtekens bij het vignet, omdat hij grote schade vreest voor pretparken, horeca en middenstand.

Voor Van Mechelen weegt zwaar dat Vlaanderen pas in 2009 zelf zijn verkeersbelasting int. De opbrengst gaat immers via een verdeelsleutel naar de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel), die optreden als beheerders van de belangrijkere wegen in België.

De weg via Europa is een koerswijziging, want aanvankelijk wilden de Belgen het plan zonder deze toetsing uitvoeren.

Vlaanderen is echter bang dat er straks grote investeringen zijn gedaan in elektronische tolpoorten, waarna Europa alsnog het vignet verwerpt. Volgens bronnen in het Brusselse gewest heeft Europa al laten weten dat het vignet discriminatoir en daarmee kansloos is.

Weliswaar betalen ook Belgen 60 euro voor een jaarvignet, maar de gelijktijdige compensatie via een precies even grote korting op de wegenbelasting zou volgens Brussel niet kunnen.

Bron: AD 14 februari jl.

:mrgreen:

Voor de die hards: Kamervragen via http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br.104_tcm195-172559.pdf

28 feb 2007 17:38

ppp 356 schreef:Die snap ik niet, een voorrangsweg is in België net hetzelfde als bij jullie in Nederland :roll:
Snap dus niet wat de verandering van de regel op de voorrang van rechts bij ons met dit voorbeeld te maken heeft.


Misschien heb ik het iets te kort omschreven, natuurlijk is de voorrangs regeling hetzelfde als bij jullie, waar ik op doelde is: vooral bij oudere bestuurders, dat die voor alle straten ook al zitten ze op een voorrangs weg, stoppen om verkeer van rechts voor te laten, nu zeker met de nieuwe wet, velen zullen het weer verkeerd begrijpen, dus voorrang van rechts alleen op gelijke wegen.

26 maart 2007 19:48

Wat een daadkracht, wat een doorzettingsvermogen!
http://www.nu.nl/news/1021208/75/Vlaand ... ignet.html

26 maart 2007 20:08

Yep, heb het ook juist in het nieuws gehoord; het gaat NIET door .

26 maart 2007 21:58

HET gaat iets anders worden, maar betalen zullen we. :roll: :roll:

27 maart 2007 11:40

Net dat dacht ik gisteren toen ik het zag op het nieuws.
Als ze niet iedereen die de weg gebruikt kunnen laten betalen vanwge buitenlandse druk zullen ze het op de Belgen alleen toepassen :cry:

27 maart 2007 18:29

Ik ga mij afvragen waar ik straks door moet kijken, de voorruit wordt 1 grote sticker. Heb straks:
Oostenrijk Zwitserland en België. Ik denk dat ik ze maar in een hoesje ga schuiven zodat ik ze ook met vankantie in te tuut van mijn vrouw stoppen kan....(Maar....verder kan het mij geen reet schelen, de baas betaald toch)

28 maart 2007 0:01

De Belgische sticker zal er in elk geval niet bijkomen (zie 4 posts hoger)

28 maart 2007 0:11

ppp 356 schreef:HET gaat iets anders worden, maar betalen zullen we. :roll: :roll:


Ja Paul, volgensmij gaan België en Nederland samen iets bedenken nu :evil: dus zijn we allemaal de klos :P

Ik vindt het wel lachwekkend worden allemaal hoor, en dan jippie ze in Brussel over gelijkheid in Europa, laat me toch niet lachen zeg wat een bende is het eigenlijk, hef het maar op want die gelijkheid zal er nooit komen, en dan de besparingen die het per land zal opleveren, als ik daar aan denk wordt ik weer vrolijk
Plaats een reactie