Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

De prijzen van de 964 zijn de laatste jaren gestegen

Eens
98
70%
Oneens
43
30%
 
Totaal aantal stemmen : 141

31 maart 2007 17:39

Paul van Engelen schreef:Zou er niet ZO gestemd worden :?: :P

Eigenaar 964: EENS

Potentieel koper 964: ONEENS

:roll: :wink:


In principe wel. Maar het is natuurlijk ook zo dat de 964 op zeker moment erg veel 911 voor het geld is geworden en nu de consument wat meer te besteden heeft (en geld natuurlijk ook last heeft van ontwaarding)...

Het blijft lastig vergelijken, maar zowel in Nederland bij de specialisten als bij de Porsche Centra in de EU zijn de (instap-)prijzen door de bank genomen wat hoger. Dat zou kunnen komen doordat de auto's die nu worden aangeboden beter zijn, dat zou ook kunnen komen doordat de prijzen iets hoger liggen...

BTW: dat je meer moet betalen bij aankoop zegt natuurlijk niets over de prijs die je bij verkoop zal krijgen. :idea:

31 maart 2007 17:43

Paul van Engelen schreef:Zou er niet ZO gestemd worden :?: :P

Eigenaar 964: EENS

Potentieel koper 964: ONEENS

:roll: :wink:


Om het subjectieve wat te verkleinen, heb ik het lijstje gemaakt. Juist om de ratio en de feiten te laten spreken ipv gevoel of wishful thinking.

31 maart 2007 17:59

Heb trouwens nog 's nagedacht over de oorzaak van de prijsstijging. Specialisten willen graag de betere exemplaren aanbieden (goede staat, historie bekend, weinig kilometers, liefst bouwjaren 1991/1992). Daarnaast is 200k een soort magische grens waarbij auto's toch wat minder waard worden, of het terecht is of niet. Een aantal jaren geleden waren er nog relatief veel goede 964's met mooie kilometerstanden op de markt, aangeboden door zowel specialisten als particulieren. Maar inmiddels zijn heel wat P's over de 200k grens, hebben schade gehad, of zijn gewoon in wat mindere staat geraakt. Dus het aantal mooie, gedocumenteerde, complete en betrouwbare 964's met weinig kilometers zijn schaars geworden. Schaarste zorgt zoals bekend voor prijsstijgingen. En deze schaarse exemplaren worden relatief veel door specialisten aangeboden. En de al genoemde aangetrokken economie doet de rest. :idea:

31 maart 2007 19:35

dat zei ik :wink:

31 maart 2007 21:06

Hmm...ja...jij had het over 3.2's die de 200k grens overschrijden. Ik trek het iets breder naar auto's goed gedocumenteerd, zonder schade, in goede staat binnen/buiten, met weinig kilometers (bv. 130k/150k). Maar ik geef toe: je gaf wel de aanzet. :wink:

31 maart 2007 22:30

volledig me eens...de prijzen zijn gestegen de laatste jaren!

01 apr 2007 0:25

TD (zonder I) schreef: Carlo heeft een blauwe 993 uit 95 met 80k op de klok voor 35 staan. Vind ik t.o.v. een 964 met 170 op de klok een aantrekkelijke prijs.


Die 993 ken ik, het is niet waarom maar daarom dat hij maar 35K kost. De andere 993 heeft 90K gelopen en kost 39k dat zegt al genoeg.

Ik heb de prijzen van goede luchtgekoelde 911's de laaste jaren niet noemenswaardig zien dalen.

01 apr 2007 1:07

Wat mij vooral opvalt bij de 964's is de nogal behoorlijke prijsstijging van de RS-jes.. :shock: .

01 apr 2007 7:06

economie stijgt, een bijzondere auto komt voor meer mensen binnen bereik, aantal rs'en stijgt niet, daar de prijs stijgt worden ze minder snel verkocht (collector's item), vraagt stijgt, aanbod stagneert, prijs stijgt, minder mensen verkopen hun RS (want goede investering), aanbod stagneert verder, prijs stijgt meer. etc. :wink:

01 apr 2007 11:48

Ik zie een groot verschil met wat de handelaren vragen, en wat de particuliere prijzen op bijv. Marktplaats zijn.

Dit verschil is bij de 964 groter dan bij bijv. de 3.2.

Daarbij: worden de auto's ook verkocht voor deze gestegen prijzen? :roll:

01 apr 2007 12:52

Heeft denk ik veel te maken met garantie en onderhoudshistorie.
Veel 964ers hebben inmiddels tussen de 150k en 200k gelopen.
Iedereen weet dat olielekkage en een revisie incl. koppeling dan op de loer ligt. Veel particulieren die hun 964 op marktplaats aanbieden hebben dit onderhoud niet gehad of hikken er tegen aan.
Deze kosten bedragen toch al snel Euro 8000,- tot Euro 10.000 en zelfs meer afhankelijk van wat er gebeuren moet.
Uitzonderingen daargelaten denk ik dat je bij de meeste "koopjes" op marktplaats deze kosten binnen no time aan de broek hebt hangen.
Auto"s bij spesialisten (ook uitzonderingen daargelaten) echter hebben
deze revisies vaak al gehad.Vandaar de hogere prijzen....Mijn theorie! :lol:

01 apr 2007 15:10

Waarschijnlijk zijn/waren de modellen 964 ondergewaardeerd t.o.v. Duitsland, frankrijk en ook hier in Spanje beginnen de prijzen bij ca. € 22.000.
Dit betreffen niet alleen handelaren maar ook particulieren. Ergens ligt mij iets bij dat ik in een ander topic had gelezen dat er veel auto’s weer ri. Duitsland werden verkocht.

02 apr 2007 12:12

patrick911 schreef:De 964 is m.i. de laatste 2 jaar in prijs net zo gestegen als de 'longhood' pre-74ers.


Hihaa ! Die heb ik toevallig beiden in m'n garage :D :D :ba:

Bedankt patrick911 : ik ga jou als grote kenner opvoeren bij mijn vrouw en haar met jouw woorden overtuigen dat de 2 P'sches niet overdreven zijn :wink: :wink:

02 apr 2007 12:24

horn schreef:economie stijgt, een bijzondere auto komt voor meer mensen binnen bereik, aantal rs'en stijgt niet, daar de prijs stijgt worden ze minder snel verkocht (collector's item), vraagt stijgt, aanbod stagneert, prijs stijgt, minder mensen verkopen hun RS (want goede investering), aanbod stagneert verder, prijs stijgt meer. etc. :wink:


Tot het moment dat men het opgeeft en de vraag dus af neemt. Een jaar of 10 geleden heb ik het zelfde met de Jaguar E-type gezien. Veel vraag naar een goed gerestaureerd exemplaar. Door de vraag een schaarste en dus gingen de prijzen als raketten omhoog. Fl. 120.000 was geen uitzondering voor een mooi exemplaar.
Hele volksstammen rekende zich al rijk totdat men ging beseffen dat de prijs ver over de top was gegaan. Binnen een jaar of 3 lagen de prijzen weer zo'n Fl 50.000 lager en dat betaal je (omgerekend) nog steeds voor een mooi exemplaar.

Dit soort golfbewegingen zie je vaak met klassieke auto modellen. Ik verwacht dat het voor de 964 niet anders zal zijn. Dus als je wilt incasseren en van de hogere prijzen wil profiteren moet je gewoon nu verkopen. En niet allemaal tegelijk anders gaat de prijs door marktoverschot gelijk weer naar beneden :mrgreen: :wink:

02 apr 2007 16:11

Wat ook nog invloed zou kunnen hebben is het feit dat 964-ers voordelig zakelijk kunnen worden gereden. Bij een auto ouder dan 15 jaar ga je voor de bijtelling uit van de waarde in het economische verkeer.

02 apr 2007 21:52

Kijk nog maar eens op Marktplaats, daar staan echt tientallen 964's tussen de 15950 en 20000. Probeer dan als particulier maar eens meer te krijgen dan 25k :? Stijgen? ik hoop het ook...

02 apr 2007 23:50

Het was enkel mijn stelling dat de prijzen van 964's in het algemeen zijn gestegen, met als benchmark de prijzen van specialisten. Ik neem toch in ieder geval aan dat daar een relatie tussen zit. Ik zeg niet dat je als particulier gemakkelijk meer dan 25k kan krijgen voor je 964 (alhoewel ik wel goede hoop heb :wink: ). En bovendien gaat mijn onderzoekje uit van vraagprijzen van specialisten, maar wat ze er uiteindelijk voor krijgen. :roll:

03 apr 2007 9:44

Marcos schreef:... daar staan echt tientallen 964's tussen de 15950 en 20000.



Niet alleen met 964'tjes (of andere Porsches), maar ook bij de andere automerken zie je de 'marktplaats' trend :shock:

(zoek maar eens naar 'n "knappe" Volvo V40 of Audi Cabrio :twisted: )

't lijstje van goedkope 964'tjes op MP blijf onveranderd - ze verdwijnen en komen later weer terug (al dan niet inmiddels bij 'n handel- of andere eigen- aar) ...

Zelf probeer ik niet meer op Marktplaats te kijken (en zelfs niet meer te adverteren) :idea: :wink:

Als je er geen boterham minder om hoeft te eten :arrow: gewoon in je 964'tje blijven sturen tot het kaf zich van het koren heeft gescheiden 8)

03 apr 2007 10:03

Marcos schreef:Kijk nog maar eens op Marktplaats, daar staan echt tientallen 964's tussen de 15950 en 20000. Probeer dan als particulier maar eens meer te krijgen dan 25k :? Stijgen? ik hoop het ook...


Iemand die serieus in de markt is voor een goed exemplaar met dito
onderhoud koopt echt geen 964 voor dat geld. Maar er is ook een markt
voor mensen die zich blind staren op de prijs, een glimmende buitenkant en een naar cockpitspray stinkend interieur. Bij de eerste beurt krijgen ze
een hartverlamming van de opgegeven offerte om het achterstallige onderhoud weer recht te trekken en in no time staat ie weer op marktplaats
of bij een handelaar (zonder garantie maar wel goedkoop :wink:) te wachten op de volgende "gelukkige" eigenaar.

03 apr 2007 10:11

Je slaat de spijker op z'n kop :thumleft: .

04 apr 2007 0:00

met andere woorden: voor weinig kan je best een 964 rijden als je hem maar weer verpatst voor de grote beurt en apk... :wink:

en daar komen jullie nu pas achter... :twisted: :mrgreen:

04 apr 2007 0:07

horn schreef:en daar komen jullie nu pas achter... :twisted: :mrgreen:



... sprak de wijze chinees :wink: dat oude is pas over 'n paar uurtjes

04 apr 2007 0:08

in onze tijdszone niet... :wink: :lol:

04 apr 2007 20:39

marknineoneone schreef:
Marcos schreef:Kijk nog maar eens op Marktplaats, daar staan echt tientallen 964's tussen de 15950 en 20000. Probeer dan als particulier maar eens meer te krijgen dan 25k :? Stijgen? ik hoop het ook...


Iemand die serieus in de markt is voor een goed exemplaar met dito
onderhoud koopt echt geen 964 voor dat geld. Maar er is ook een markt
voor mensen die zich blind staren op de prijs, een glimmende buitenkant en een naar cockpitspray stinkend interieur. Bij de eerste beurt krijgen ze
een hartverlamming van de opgegeven offerte om het achterstallige onderhoud weer recht te trekken en in no time staat ie weer op marktplaats
of bij een handelaar (zonder garantie maar wel goedkoop :wink:) te wachten op de volgende "gelukkige" eigenaar.


Dit zijn wijze woorden !!!!
Een goede Porsche wordt heus niet van de hand gedaan voor een prijsje !!!
Goedkoop is vaak dure koop, zeker met een Porsche. Als de prijs opvallend laag is dan zit er vaak een addertje onder het gras.
Iemand die een echt goede wagen heeft, gaat hem echt niet goedkoop wegdoen tenzij er andere redenen zijn.

05 apr 2007 7:09

jampie schreef: tenzij er andere redenen zijn.

geld nodig, faillissement, verhuizing, etc.
het valt niet mee om een dergelijke auto te verkopen. als je erin rijdt krijg je elke maand iemand die roept 'als je hem ooit verkoopt, moet je me bellen!'. Als je hem dan wil verkopen hebben al die mensen net andere prioriteiten, even het geld niet of net een andere gekocht. Soms ben je je auto zo kwijt, soms loop je er tijden mee te leuren. Onder invloed daarvan zal er best nog wel eens een goede auto voor een scherpe prijs te koop zijn. Niet iedere scherpe prijs is automatisch een slechte auto! Maar dik gezaaid zijn ze zeker niet...
Plaats een reactie