Ik ben er ook maar 's ingedoken. Dit zijn mijn bevindingen:
Het SCM-certificaat dat je na de (her-) keuring krijgt, vermeldt:
Voor alle certificaten geldt dat na keuring het certificaat weer 12 maanden geldig is. Ergo: na 12 maanden is het certificaat niet meer geldig.
Wij zijn met de P verzekerd via De Jong, bij Nieuwe Hollandse Lloyd.
Op het polisblad staat het volgende:
[...] is verlies van de personenauto door diefstal uitsluitend verzekerd indien de eerdervermelde personenauto is voorzien van een TBBS/TNO goedgekeurd klasse 3 alarm- en blokkeringssysteem welke gedurende de tijd dat eerdervermelde personenauto onbeheerd wordt achtergelaten in werkvaardige toestand moet verkeren.
Hier rijzen al 2 vragen: Is mijn alarm TBBS/TNO goedgekeurd? En heb ik ook een blokkeringssysteem (of is dat gewoon onderdeel van elk klasse 3 alarm)? Maar dat nog even terzijde.
In het polisblad van de verzekering die we in 2004 hebben afgesloten via De Jong, bij Woudsend Verzekeringen, staat het volgende in de voorwaarden:
Er is geen dekking, tenzij
'het verzekerde object op het moment van de gebeurtenis is beveiligd door middel van een TNO/SCM goedgekeurd diefstalbeveiligingssysteem conform klasse 3 en dat op voorgeschreven wijze is ingebouwd en wordt onderhouden. De verzekeringnemer dient de aanwezigheid en het onderhoud van het systeem aan te tonen, bijvoorbeeld door overlegging van het door het inbouwstation afgegeven certificaat of aankoop en onderhoudsnota's. Indien niet aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, zal er geen recht bestaan op een uitkering als gevolg van joyriding, diefstal of braak.
Speedy stelt in zijn verhaal:
Verzekeraars stellen in hun voorwaarden over het algemeen dat het voertuig moet zijn voorzien van een 'SCM klasse 'x' alarm, of gelijkwaardig alarm. Als je alarm ooit voorzien is van een SCM-goedkeuring -en het maakt niet uit van welke datum- kun je die opsturen naar je verzekeraar. Die beschouwt het alarm dat er dan inzit als SCM-goedgekeurd óf gelijkwaardig alarm. De verzekeraar eist -met andere woorden- geen goedgekeurd SCM-alarm!
Maar: bij de verzekering bij Nieuwe Hollandse Lloyd is wel degelijk een
goedgekeurd alarm vereist. De verzekering bij Woudsend gaat nog verder: het alarm moet SCM-goedgekeurd zijn én op voorgeschreven wijze zijn onderhouden, aan te tonen door certificaten en/of onderhoudsnota's. Je mag hopen, en dat denk ik ook wel, dat het jaarlijks laten keuren van het systeem voldoende 'onderhoud' is.
Conclusie:
ik heb 2 verzekeringen kunnen bekijken. Bij alletwee zul je je alarm jaarlijks moeten laten (her-) keuren door een SCM-keuringsstation wil je niet het risico lopen gedonder te krijgen als je auto gestolen is of als er ingebroken is in je auto. Ik vraag me dus sterk af of de stelling van Speedy - dus dat je je alarm niet, laat staan jaarlijks, hoeft te laten keuren - in de meerderheid van de verzekeringen wel opgaat.