30 apr 2006 14:47
15 jan 2007 0:05
15 feb 2007 21:16
Erdeke schreef:Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.
Een goede test om te bepalen of er van die vastzittende vervuiling op het oppervlak zit is om met je hand in een boterhamzakjes over de lak te wrijven. Ik durf te zeggen dat bij 95% van de auto’s de lak zal aanvoelen alsof er allemaal zandkorrels in zitten. Dat zijn dus die vastzittende vervuilingen.
Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.
De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.
Na het behandelen van een op het oog schone auto zal de klei er zo uit zien…
Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!
Hieronder nog een schematische weergave van de werking van de klei.
Nu de lak helemaal schoon ik kun je verder gaan met de volgende stap. Welke stap dat is, is afhankelijk van de staat van de lak. Over het algemeen zal de lak lichte waskrasjes en lichte oxidatie (zichtbaar als een lichte waas op het oppervlak, waardoor de glans wat minder is) hebben. De volgende logische stap is dan om de originele kleur weer helemaal terug te halen met een speciale paint cleaner…
15 feb 2007 21:23
15 feb 2007 21:39
15 feb 2007 22:20
Master Ken schreef:
02 apr 2007 11:20
02 apr 2007 11:47
02 apr 2007 12:07
02 apr 2007 13:10
02 apr 2007 14:13
02 apr 2007 14:30
Maultier schreef:@all: 'slijt' die klei ook steeds een beetje van de lak af, m.a.w. kun je onbeperkt blijven 'kleien' of werkt het hetzelfde als poleisten (wat - naar ik heb begrepen- niet onbeperkt kan omdat er steeds een heel dun laagje lak verdwijnt)??
02 apr 2007 14:30
02 apr 2007 19:49
02 apr 2007 20:07
02 apr 2007 20:44
Yoda schreef:Minder fijn:
- De leercreme, is dik en lastig aan te brengen
04 apr 2007 21:22
04 apr 2007 22:44
20 apr 2007 23:41
21 apr 2007 0:53
21 apr 2007 9:47
21 apr 2007 10:30
21 apr 2007 12:28
22 apr 2007 1:07
patrick911 schreef:Toen met 'n goede autoshampoo en een spons gewassen
22 apr 2007 1:21