Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

20 apr 2007 22:23

Ben benieuwd hoe het met de gereviseerde bak gaat bevallen.
Wel even laten weten hier natuurlijk :wink:

Klaar

24 apr 2007 20:54

Nou vandaag was het dan zover, de 964 stond klaar in Lunteren met een "nieuwe" Tiptronic. Na een bakkie koffie en het aftikken van een niet al te klein geldbedrag (viel achteraf nog best mee ;-)) gauw de Porsche gestart en naar Leiden gereden. Ik was bijna vergeten hoe lekker een 964 eigenlijk rijdt. Het lijkt erop dat de Tiptronic goed schakelt en ik ben daarom weer een blij man. Ik heb Autrans te Lunteren gevraagd om een paar fotootjes te maken van de revisie. Ik heb ze in deze post geplaatst.

Nu op naar de eerste PF meeting MET Porsche......

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

24 apr 2007 21:17

geniet ervan! Een soepel schakelende tiptronic mag wat trager zijn dan een handbak, je kan er wel enorm van genieten... 8)


Ach, zoals de pointer sisters reeds zongen:

Afbeelding When it comes to love I want a slow hand... :lol:

24 apr 2007 21:19

Gaaf hoor die foto's !!
Euh, maar wel een jippie reden dat je ze moet publiceren... :cry:
Fijn dat alles het weer doet.

Nou, kom op met die informatie: Wat was nou uiteindelijk de oorzaak???
Wat was er nou precies kapot ? Ik ben meer dan benieuwd !! :shock:

Groeten,

dick

24 apr 2007 21:35

:shock: ziet er uit als nieuw :thumleft:

25 apr 2007 9:10

Dick schreef:Gaaf hoor die foto's !!
Euh, maar wel een jippie reden dat je ze moet publiceren... :cry:
Fijn dat alles het weer doet.

Nou, kom op met die informatie: Wat was nou uiteindelijk de oorzaak???
Wat was er nou precies kapot ? Ik ben meer dan benieuwd !! :shock:

Groeten,

dick


De uiteindelijke reden: Bij de vorige revisie is een fout gemaakt met de revisie/vervanging van de inwendige oliepomp. Doordat de oliepomp is gaan inslijten werd naar mate de bak meer km's draaide de hydraulische druk lager. Uiteindelijk resulteert dit in een te hoge slijtage waardoor veel frictiemateriaal (frictieplaatjes) in de ATF vloeistof terecht komt waardoor een soort sneeuwbaleffect gestart werd. Pomp kapot --> veel frictiemateriaal in olie --> verstoppingen --> solenoids kapot --> A en B koppeling verbrand enz enz.....
Dit zijn precies de punten, behalve de oliepomp die door de vorige eigenaar zijn betaald, wel ongeveer 2x zo duur dan dat het mij nu kost (hoe kan dit nou????). Met deze informatie sta ik wel weer een stukje sterker in een "juridische" strijd tegen de Porsche Specialist waar ik de auto heb gekocht. Hij beweerde met al zijn ervaring en kennis dat het zeker NIET aan de TIPTRONIC lag maar aan de electronica en daarom trok hij volledig zijn handen er vanaf.
Vwb het rijden met de gereviseerde tip: De auto schakelt echt prima. Ik heb zelfs het idee dat de TIP iets "harder" en "korter" schakelt waardoor het lijkt dat er meer pk's op de achterwielen loskomen. Dit is mogelijk te verklaren door een hogere oliedruk maar misschien is het ook de zelflerende computer die zorgt voor deze karakteristiek. Dit blijft echter gissen.

Moet verder wel zeggen dat ik (tot nu toe) erg goed ben geholpen door Autrans te Lunteren. De uiteindelijke rekening was zelfs iets lager dan was afgesproken en dat zegt vaak al best veel over een bedrijf en haar service......

Het voordeel van dit nadeel (Cruijff is here :wink: ) is dat ik een stuk wijzer ben geworden over de werking van een Tip. Voordat ik het probleem kreeg gaf ik alleen gas en remde af en toe maar wist ik eigenlijk weinig over de werking van een dergelijk stuk techniek. Veel input heb ik van diverse pf'ers gekregen. Hiervoor wil ik graag iedereen bedanken die in dit draadje en middels pb's steun en advies heeft gegeven. THANKS!!!

Nu ga ik snel weer een stukje cruisen.......

25 apr 2007 9:23

porscherulez schreef:De uiteindelijke reden: Bij de vorige revisie is een fout gemaakt met de revisie/vervanging van de inwendige oliepomp (...) de Porsche Specialist waar ik de auto heb gekocht. Hij beweerde met al zijn ervaring en kennis dat het zeker NIET aan de TIPTRONIC lag maar aan de electronica en daarom trok hij volledig zijn handen er vanaf.

Dat terwijl deze Porsche-specialist toch pretendeert alles van Porsche te weten en uitsluitend top-kwaliteit te leveren. :?
Ken het gehele verhaal uiteraard niet, maar hoop dat het netjes wordt opgelost zonder langdurig juridisch getouwtrek nu de daadwerkelijke oorzaak bekend is. :|

25 apr 2007 12:27

Grappig hoe de PB tamtam dan wel weer werkt.

horn schreef:verbaast me niet echt van de specialist waar je je auto hebt gekocht.


EriC4C schreef:Dat terwijl deze Porsche-specialist toch pretendeert alles van Porsche te weten en uitsluitend top-kwaliteit te leveren.

Het grootste gedeelte van het forum weet dus inmiddels wel om welke specialist het gaat (en sommige die Eric kunnen volgen ook :wink:).

Waarom wordt niet gewoon de naam van de specialist genoemd, zodat hij in ieder geval de kans heeft om te reageren?

@porscherulez: het ziet er goed uit :thumleft: en snel maar weer genieten 8)!

25 apr 2007 12:38

Rob Herfst schreef:Grappig hoe de PB tamtam dan wel weer werkt.

Aanname of wetenschap :?: :roll: ..... want ik heb inderdaad geen PB gehad. :wink:

25 apr 2007 16:18

Weer een tevreden Porscherijder. :wink:

25 apr 2007 19:50

Rob Herfst schreef:Grappig hoe de PB tamtam dan wel weer werkt.


Tuurlijk. Als ik iets weet en Eric iets weet, moet het wel via een pb zijn gegaan. Gebruik lekker de zoekfunctie, weet jij het ook, zonder pb. Dank voor het vertrouwen btw. En ik noem geen specialistennaam zolang het 'slachtoffer' met de betreffende persoon in gesprek is. De informatie is vrij verkrijgbaar, dat wil niet zeggen dat ik een naam moet noemen. Hij die het wil weten, kan het vinden.

26 apr 2007 23:23

Wederom een zeer interessant en leerzaam topic. Bedankt voor de info en belevingen en geniet van je tip!
PS: misschien heb ik er overheen gelezen, maar bij welke km stand was de eerste revisie? Kan ik vast gaan sparen :wink:

28 apr 2007 9:49

dennis964 schreef:Wederom een zeer interessant en leerzaam topic. Bedankt voor de info en belevingen en geniet van je tip!
PS: misschien heb ik er overheen gelezen, maar bij welke km stand was de eerste revisie? Kan ik vast gaan sparen :wink:


De eerste revisie heeft bij ongeveer 160k plaats gevonden. Ik weet echter niet wat de de precieze reden is van de revisie. Ik weet wel dat de bak dezelfde problemen kende maar waarom dat weet ik niet. Van diverse forumleden en P specialisten begreep ik dat deze reparaties aan de Tip maar weinig voorkomen. Het blijkt een erg betrouwbaar geheel te zijn. V.w.b. sparen, dit is gezien de prijzen van sommige reparaties geen overbodige luxe...... :P

28 apr 2007 22:31

Goed nieuws lees ik hier.
Ziet er fraai uit op de fotos en k begrijp dat je keurig bent geholpen. Schept altijd wel vertrouwen en laat je alle ellende dan snel vergeten.
Nu weer lekker rijden en genieten dus.
Plaats een reactie