02 jul 2007 23:12
Renntech schreef:Ik houdt wel van het strakke rijden wat een hoge spanning geeft.
02 jul 2007 23:15
03 jul 2007 0:16
03 jul 2007 9:18
Renntech schreef:Ik begrijp dat je de remmen links en rechts gescheiden hebt aangesloten
03 jul 2007 9:28
MS964 schreef:Blijft toch vreemd, de een zegt verlagen, de ander verhogen. Als leek zou je denken dat 1 methode toch duidelijk de beste zou moeten zijn...![]()
03 jul 2007 9:56
03 jul 2007 10:39
Wat profiel en bandendruk is vereist op circuit ?
Profielbanden moeten een profiel hebben van minimum 1,5mm diepte over het ganse loopvlak. Voor circuitgebruik verminder je je bandendruk naar 2,2b voor en 2,0 achter. Als je met de motor, over de baan terug naar huis rijdt vergeet dan niet de bandendruk terug te verhogen.
bron : http://www.motorsportschool.be/nl/GetContent.aspx?id=3
Aangezien de aanbevolen bandenspanningen altijd op een compromis berusten tussen bijvoorbeeld grip, comfort, wegligging, rolweerstand en bandenslijtage, kan er in lichte mate van worden afgeweken als de automobilist de meeste waarde hecht aan één van de genoemde criteria. Zo zal een hogere spanning het comfort verslechteren, maar in ruil daarvan de rolweerstand en daarmee het verbruik verminderen, terwijl de prestaties van de banden op het sportieve vlak omhoog gaan. http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=1 ... n%2Fvelgen
Wat verder belangrijk is, is de bandenspanning. Circuitgebruik zorgt voor meer warmte in de band. De hogere temperatuur zorgt weer voor een hogere bandenspanning wat leidt tot een slechtere vervorming van de band omdat deze harder is. Een autoband moet zich kunnen vervormen om voldoende contactoppervlak met het wegdek te krijgen. Kan hij dit niet dan is de hoeveelheid grip zeer laag. Een iets lagere bandenspanning is dan ook aan te raden. Geef de banden ook de tijd om op temperatuur te komen. bron : http://www.circuitdag.nl/circuitauto/index.php
03 jul 2007 10:45
03 jul 2007 10:47
03 jul 2007 10:52
03 jul 2007 11:46
03 jul 2007 14:28
Strada schreef:de SC2 hoeven we hiervoor niet zwart te maken
03 jul 2007 14:32
outletvalve schreef:
Alleen bij de 2e quote rept men over beter prestaties bij een hoger spanning.
03 jul 2007 14:34
Strada schreef:
En ik denk niet dat we het met motoren moeten vergelijken, dit zijn hele andere banden die ook heel anders moeten functioneren. Hierbij is het contactvlak (nog) belangrijker: bij een te harde band wordt dit te klein waardoor er (nog) minder grip is.
03 jul 2007 16:55
Wat verder belangrijk is, is de bandenspanning. Circuitgebruik zorgt voor meer warmte in de band. De hogere temperatuur zorgt weer voor een hogere bandenspanning wat leidt tot een slechtere vervorming van de band omdat deze harder is. Een autoband moet zich kunnen vervormen om voldoende contactoppervlak met het wegdek te krijgen. Kan hij dit niet dan is de hoeveelheid grip zeer laag. Een iets lagere bandenspanning is dan ook aan te raden. Geef de banden ook de tijd om op temperatuur te komen. bron : http://www.circuitdag.nl/circuitauto/index.php
03 jul 2007 17:31
03 jul 2007 18:55
Jeroen914 schreef:
lang leve het internet, waar halve leugens hele waarheden worden...
je banden moeten niet te hard en niet te zacht... er precies tussen in dus
wat een dom geleuter weer...
03 jul 2007 18:57
gast schreef:Renntech heeft het over instructeurs die hele andere dingen vertellen dan wat de instructeurs aan ark vertellen![]()
Het blijft een vreemd thema.
03 jul 2007 21:30
03 jul 2007 22:16
GP schreef:
Bij hogere druk wordt de band stijver waardoor die minder onder de velg doorrolt. Doe je het niet, dan is de buitenkant vd band snel weg.
Maak je geen zorgen over te hoge druk, dit soort banden kan zomaar 3,5 bar aan.
Ten slotte de warmte: als de banden te warm worden vermindert de grip drastisch, en vervorming verwarmt aanzienlijk meer dan glijden!
06 jul 2007 9:50
Devils son schreef:Devils son schreef:Nog iets speelt mee. Op 15" heb je aanmerkelijk hogere wanghoogte dan op 17". Dan speelt vervorming een grotere rol.
07 jul 2007 20:28
08 jul 2007 19:32
10 jul 2007 21:24
11 jul 2007 20:21