Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Gesloten onderwerp

11 jul 2007 16:32

Elven schreef:
cabrio wim schreef:deze pompt daardoor de olie rond in motor.

:wink: wel als je goed kijkt bestaat de pomp uit twee helften...de olie wordt dus niet alleen in de motor rondgepompt..... :lol:


Dat doet alleen de voorste helft met aanzuiging. :wink: de andere helft waar zou die nu naar toe gaan :roll: :wink:

:idea: @Wolf

13 jul 2007 20:54

Begint alweer op een motortje te lijken, zieter goed uit. Handig tooltje voor de zuigerveertjes idd!
(is ff wat professioneler dan mijn zelfgevouwen strip en een griptang)

13 jul 2007 22:10

Ziet er goed uit Elven, en goed in beeld en woord gebracht :thumleft:

16 jul 2007 23:36

En dat met da warme weer....maar leuk om te zien :thumright:

18 jul 2007 23:27

Dat wordt toeren van het weekend 8) Elven....toch best snel gedaan ik bedoel eind mei en nu klaar..tuurlijk duurt altijd te lang maar toch.

Mooi werk, leuke rapportage, veel plezier ermee - zeer- binnenkort.

18 jul 2007 23:33

Erg boeiend om te volgen, dank.

21 jul 2007 17:22

Elven schreef:Voortgang....

zuigers met gereinigde zuigerveergroeven en voorzien van nieuwe Goetze zuigerveren gemonteerd


Heb je ook de ruimte opgemeten tussen zuigerveren en de groef in de zuiger waar de ring in zit ? Was die nog goed volgens spec ?

21 jul 2007 17:52

Afbeelding

Hé, bekende rood, geel en blauwe kleuren op de achtergrond :)

Een 'Solid State Engine Analyzer' zoals uit mijn tijd van contactpuntenafstellen :P :wink:
Ligt nu al jaren werkeloos in de garage.

21 jul 2007 18:57

Zeg Henny, moet je ons niet wat vertellen? :wink:

21 jul 2007 19:20

Een heel leuk draadje om te volgen; zo leer ik als leek toch weer wat bij. Bedankt en veel plezier met je "nieuwe"motor :lol: :wink:

21 jul 2007 20:20

en loopt de motor al?

anton964

21 jul 2007 21:00

Elven schreef:@Lindemans, dacht jij dat ik zuigers "out of specs" zou presenteren op een multi-euro-operatie?


Dacht het niet ... maar ik weet niet in hoeverre het bij iedereen "standaard" is om de speling van de nieuwe zuigerveren in de groef van de zuiger op te meten.
Ik bedoel dus niet de ruimte tussen de uiteinden van de zuigerveer als hij in de cilinder zit, maar hoeveel ruimte de zuigerveer in de groef omhoog en omlaag kan.

Volgens Wayne Dempsey's boek is dit één van de slijtage-punten van de zuigers. Als die speling te groot is kunnen de nieuwe zuigerveren (doordat ze bij het inlopen harder in de cilinderwand grijpen dan de oude versleten veren) te veel balst worden door het heen en weer klapperen in de groef, dat er risico is op breuk.

Ik ben daarom benieuwd wat voor slijtage cq speling jij hebt vastgesteld bij jouw zuigers...

Erg goeie reportage trouwens, geeft me moed voor de winter ....

25 jul 2007 23:45

Elven schreef:Maar vanmorgen was de kogel door de kerk na vreemde geluiden uit de linker kettingkast gehoord te hebben.
Vermoedelijk (en dat zal later wellicht blijken) distributie-kettingen die te lang zijn geworden en de kettingkast raken. STOP dus!

Hoe zat het nu met de distributiekettingen?

26 jul 2007 18:07

Schitterend project, de motor moet ergens in zijn bestaan enorm afgeracht zijn of heel veel kilomters meer gemaakt hebben, kan bijna niet anders..
Die foto vind ik een beetje spooky, je wil inderdaad niet weten wat er allemaal meer aan schade aangericht had kunnen worden.

28 jul 2007 0:30

funnyname schreef:Schitterend project, de motor moet ergens in zijn bestaan enorm afgeracht zijn of heel veel kilomters meer gemaakt hebben, kan bijna niet anders..
Die foto vind ik een beetje spooky, je wil inderdaad niet weten wat er allemaal meer aan schade aangericht had kunnen worden.


Een 3.2 is al gauw 20 jaar oud; het ontwerp van de motor 25 tot 30.
In die tijd gingen motortjes max 100.000 km mee en dan waren ze op.
Dat een Porsche motor zoveel langer doorloopt is al heel wat op zich.
Klepveren lijden onder metaalmoeheid; helemaal niet gek dat er een breekt. Wel tricky dat een stuk veer is gaan zwerven in het blok.

Ik heb iets soortgelijks gehad met de boxer van mijn BMW motorfiets; naalden van het lager van de tuimelaars kwamen met de olieverversing mee naar buiten....verder niets beschadigd trouwens.

Dit topic heeft mij overtuigd dat ik ook tot op de krukas ga en niet alleen voor een topend.

29 jul 2007 9:00

Soms zit het mee, soms zit het tegen. :cry:

29 jul 2007 10:49

dat is even flink balen.kan het misschien zijn dat je de moertjes nog iets aan moet trekken?of misschien een beschading aan de randen.
veel sucses er mee!

anton964

30 jul 2007 0:40

Oei da's een taaie.
Zal de vliegwielkering kunnen zijn; die is meen ik wel te wisselen als blok en bak van elkaar zijn ...

Hopen dat je't snel vind; wel goed dat hij al lekkerder loopt dan voorheen.

30 jul 2007 19:25

KLASSE echt top dat je dit op PF hebt gezet!!!

30 jul 2007 20:56

Diep respect :res:

30 jul 2007 21:20

Immi keerring vervangen door een originele :?:

30 jul 2007 22:24

Kom, leer ons er ook weer wat van...

30 jul 2007 23:18

Elven, naast een begenadigd sleutelaar zo te zien ook een fan van 24 :wink:

31 jul 2007 0:22

Prachtig einde van een subliem draadje.
Mijn volste respect :res:

31 jul 2007 1:32

Sprakeloos .... erg mooi ...
Gesloten onderwerp