Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

14 sep 2004 13:54

horn die in EriC4C zijn bericht schreef: (een symptoom van het niet kunnen rijden) :mrgreen: :cheesy: :mrgreen: :cheesy: :twisted:


Over een grote klep gesproken :wink: :D

14 sep 2004 15:18

Mr. Tip notabene \":shock:\" schreef:
EriC4C schreef:
Peter 2.4S schreef:Erwin zou moeten kunnen melden of verbrande kleppen (en/of zittingen) bij een 911 motor veel voorkomt (een symptoom van het niet kunnen rijden) :mrgreen: :cheesy: :mrgreen: :cheesy: :twisted:

:shock: wrijf het er nog maar lekker in ..... AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Ach .....
horn eerder schreef:Ik dacht dat het kwam doordat Monique zwanger was, maar wellicht heeft het toch wat te maken met de tijdelijke wissel van BMW naar Alfa... :wink:


..... en zoals ik JC afgelopen zondag in TopGear hoorde zeggen: "Het verschil tussen Alfa Romeo en BMW :?: ..... Een Alfa Romeo is voor aardige mensen :!: " :wink:

14 sep 2004 15:35

EriC4C schreef:..... en zoals ik JC afgelopen zondag in TopGear hoorde zeggen: "Het verschil tussen Alfa Romeo en BMW :?: ..... Een Alfa Romeo is voor aardige mensen :!: " :wink:


Ach, iedereen is aardig en iedereen doet zijn best... met aardige mensen kan je de straten plaveien! :twisted: Doe mij maar weer mijn bmw terug (of een nieuwe kleine fop bmw cabrio... :twisted:

14 sep 2004 18:44

EriC4C schreef:
Peter 2.4S schreef:Erwin zou moeten kunnen melden of verbrande kleppen (en/of zittingen) bij een 911 motor veel voorkomt (een symptoom van het niet kunnen rijden op loodvrij).

:shock: wrijf het er nog maar lekker in ..... AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Een verbrande klep komt nooit voor, maar uitzonderingen heb je altijd.
kwam niet alleen ik pas achter!

Re: welke benzine voor carrera 3.0 ?

14 sep 2004 18:49

paSCal schreef:
Renntech schreef:Jouw Carrera 3.0 moet dus Euro 95 hebben, al kan 98 totaal geen kwaad.
PaSCal zijn SC moet wél 98 hebben.

Dat van mij wist ik al ;)... Dat van die Carrera 3.0 niet... Kun je me (in mijn taal, dus vergelijk het met overals! :mrgreen: ) uitleggen wrom die Carrera wel met 95 kan rijden? Heeft dat te maken met de hardheid van de klepdeksels? (ooit iets van Jeroen van opgevangen? Of was dat nu puur alleen om het loodhoudende?)


Een heel kort antwoord,

Een 204 pk SC heeft een hoge compressie verhouding, hierbij moet je gebruik maken van een brandstof met een hogere klopvastheid.
(d.w.z., dat de benzine niet al te makkelijk vanzelf spontaan gaat ontbranden door hoge druk en hoge temperatuur)

Een Carrera 3.0 heeft een lage compressie.

14 sep 2004 19:48

Jeroen,wij (de 3liter Carrera's) kunnen gewoon euro 95 tanken :lol:

André 3.0

14 sep 2004 20:07

André 3.0 schreef:Jeroen,wij (de 3liter Carrera's) kunnen gewoon euro 95 tanken :lol:


Ja, maar dan moet je wel door het leven met een lage compressie... :twisted:

Re: welke benzine voor carrera 3.0 ?

14 sep 2004 20:54

Erwin schreef:
paSCal schreef:
Renntech schreef:Jouw Carrera 3.0 moet dus Euro 95 hebben, al kan 98 totaal geen kwaad.
PaSCal zijn SC moet wél 98 hebben.

Dat van mij wist ik al ;)... Dat van die Carrera 3.0 niet... Kun je me (in mijn taal, dus vergelijk het met overals! :mrgreen: ) uitleggen wrom die Carrera wel met 95 kan rijden? Heeft dat te maken met de hardheid van de klepdeksels? (ooit iets van Jeroen van opgevangen? Of was dat nu puur alleen om het loodhoudende?)

Een heel kort antwoord,
Een 204 pk SC heeft een hoge compressie verhouding, hierbij moet je gebruik maken van een brandstof met een hogere klopvastheid.
(d.w.z., dat de benzine niet al te makkelijk vanzelf spontaan gaat ontbranden door hoge druk en hoge temperatuur)
Een Carrera 3.0 heeft een lage compressie.

Enigszins duidelijk is het me wel... Toch es een autotechniek cursusje volgens ofzo... Iemand tips?

(enne, horn & Olaf, hou je in, ik was HEEL dicht bij het verwijderen van jullie bijdragen!)

Re: welke benzine voor carrera 3.0 ?

14 sep 2004 21:15

paSCal schreef:... Iemand tips?



.... dat kan je nu nog wel vragen .... :wink:

Zijn wel van die huis, tuin en keuken boekjes over, maar of daar in staat wat je wilt weten :roll: ... zal wel 's kijken of ik wat vinden kan ... 8)

27 sep 2004 8:44

Je hebt het over compressie verhouding. Dit is de verhouding tussen het volume van de verplaatsing van de zuiger en het vollume als de zuiger boven is.

Voor alle mensen met k-jetronic raad ik aan benzine te tanken met verhoogde reinigende werking. V-power is er een van. Ook zijn er additieven te krijgen.

De flow regeluinit (dat zwarte ding) is erg gevoelig voor vervuiling. Ik had er ook last van.

Ik heb hem een weekje in N-Hexane gelegd en brandschoon en als nieuw.

27 sep 2004 16:26

Hi, goede vraag, welke benzine voor welk type motor? Lood?
Ging ik het voormijzelf ook nog eens afvragen hoe het zit.
Moeilijk hoor want wat voor motor zit er in en hoe is deze afgesteld??
Mijn type motortje, een 930/03 is een '78 sc. De een zegt 204 pk en de ander zegt 180 pk. Nee, zegt de derde, het is 188 pk met hoog, oh nee, lage compressie?

Hoe zit het nou? Ik denk dat de '78 begon met 180 pk, compressie 8.5:1, laag octaan 95 is genoeg. In 1980 kwam er 8 pk bij door beter afstellen en compressie ietsje hoger op 8.6:1, nu hoger octaan 98 nodig?
Zeker is dat vanaf '81 hoog octaan nodig is voor de 204 pk verzie van de 3.0 sc die nu ook hogere compressie heeft. Makkelijk te zoeken welk type je hebt via chassisnummer en motortype zie bijv. (voor de jaren '78 t/m '83) : http://www.adelgigs.com/911scproductiondata.shtml

Mijn motortje, de 180 pk versie is door Pietje Kraan (bij de revisie) zo afgesteld qua timing etc dat hij nu hetzelfde is als de verbeterde versie van 188 pk die later uitkwam. Advies van Kraan is ongelood '98.

Maar hoe het nu zit met een c 3.0 (200pk)? Compressie 8.5:1 en dus 95 genoeg? Ik kom er niet uit.
Kwam wel leuke sites tegen in mijn zoektocht: http://www.rennsportsystems.com/2.html
En wist je dat je 17 tot 22 pk kan winnen als je een uitlaatsysteem van een model van voor 74 op een sc'tje plakt? Zou dat waar zijn? Gaat dat ook op voor de c 3.0?
http://www.eastwesteuroauto.com/Porsche.html#911%20SC

27 sep 2004 16:45

Jack schreef:Mijn motortje, de 180 pk versie is door Pietje Kraan (bij de revisie) zo afgesteld qua timing etc dat hij nu hetzelfde is als de verbeterde versie van 188 pk die later uitkwam. Advies van Kraan is ongelood '98.


Ik dacht dat alleen de Weissach 11jes 188 Pk hadden .... :?

27 sep 2004 16:58

heb niks gezegt.... leesfoutje :roll: :bang:

28 sep 2004 21:01

Jack schreef:En wist je dat je 17 tot 22 pk kan winnen als je een uitlaatsysteem van een model van voor 74 op een sc'tje plakt? Zou dat waar zijn? Gaat dat ook op voor de c 3.0?
http://www.eastwesteuroauto.com/Porsche.html#911%20SC

Exacte gegevens niet, dat het beter was wel:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=1859#1859

04 okt 2004 22:30

Hé, grappig om te zien dat mijn oude vraag ineens weer opleeft! Ik kan dus gewoon 95 tanken. Good to know. Nu heb ik de laatste paar duizend km wel loodvervanger gebruikt. Als ik Erwin goed begrijp moet ik hier nu mee doorgaan, of kan ik ermee stoppen?

Heeft V-Power verder nog zin ivm. de reinigende werking?

Erwin, what to do?

1. Euro 95 zonder loodvervanger
2. Euro 95 met loodvervanger
3. V-Power zonder
4. V-Power met

Verder zie ik het verhaal van het pre-74 uitlaatsysteem en de extra pk's weer opduiken, meen dit ooit eerder hier nagevraagd te hebben en ik geloof dat er toen door iemand gezegd werd dat dit lariekoek was. Wat is het nu? Wil er best 20 pk bij hebben ! :wink:

05 okt 2004 21:16

Euro 95 zonder loodvervanger zou ik tanken, ook geen toevoeging gebruiken of loodvervanger. (heb ik dat gezegd? :roll: )

En een ouder uitlaat systeem komt het vermogen zekers ten goede.
En als je het helemaal leuk wilt hebben, injectie eraf, carburateurs erop.
(Weber 40 IDS-3C)
Waanzinnig gaat dat!!

05 okt 2004 21:21

Renntech schreef:Euro 95 zonder loodvervanger zou ik tanken, ook geen toevoeging gebruiken of loodvervanger. (heb ik dat gezegd? :roll: )

En een ouder uitlaat systeem komt het vermogen zekers ten goede.
En als je het helemaal leuk wilt hebben, injectie eraf, carburateurs erop.
(Weber 40 IDS-3C)
Waanzinnig gaat dat!!


.... op zoek naar een projectje, Erwin? :wink:

05 okt 2004 21:33

Dat niet, maar dat had ik zelf op mijn SC,
een 204 pk motor, ipv k-jetronic, 40 mm carburateurs erop geschroefd van een 911S uit 1968. Venturi's en vlotterkamers aangepast en een 2.7 RS aluminium drukgroep.
En een oud uitlaatsysteem eronder, hij was sneller dan een 3.6 tot de
140 km/h!
Hij had overigens ook een Carrera 2.7 bak met sper.
Zo'n racy gevoel als die combinatie krijg je alleen in een GT3!

Dus mijn nieuwe SC krijgt ook weer deze carburateurs tot ik een DTA injectie heb.

05 okt 2004 21:54

Mmmmh, wil ik dan wel eens een rondje in doen :!:

05 okt 2004 21:57

Erwin, kan je mij vertellen wat "displacement increase" is? Staat op die site die ik al eerder melde. http://www.eastwesteuroauto.com/Porsche.html#911%20SC
Cylindertjes uitboren tot een 3.2 of gewoon de zuigers en cylinders van een 3.2 op een 3.0 knutselen?

Alles bijelkaar niet slecht: 204 to begin with + 20 van een oud uitlaatje + stuk of 15 extra van de carburateurs en dan die displacement die een extra 40 kan geven = een SC'tje met 270 - 280 pk. :shock:

Overigens dat van dat oude knalpotje gaat ook op voor een 3.2 maar dan geeft het een extra 13 pk (volgens die site).

Btw, over het octaangehalte, hoe doen ze dat in de US waar ze soms alleen maar octaan 90 / 91 (California, in Texas 93), in hun auto's kunnen stoken?

05 okt 2004 22:15

Was het maar zo eenvoudig om aan pk's te komen.

Maar deze optelsom werkt alleen in de theorie (die niet klopt)
Mijn SC zal niet meer dan 210 tot 215 echte pk's hebben gehad. Maximaal.
Maar het oppakken en dus reageren op het gaspedaal, om bang van te worden.

Een 3.2 cilinderset past niet op een 3.0, dit is een speciale cilinderset die daarvoor gebruikt wordt.

05 okt 2004 22:29

Thanx Erwin! :D

Was een beetje misleid door:

Als je loodvervanger gaat gebruiken moet je dat elke tankbeurt doen. Niet om de drie keer tanken, dit kon alleen met afwisselend loodhoudend of loodvrij.



Dus gweoon 95 zonder loodvervanger, makkelijker kan het niet!

Dat uitlaat systeem vervangen voor een pre-74 systeem is misschien nog eens een idee, daar één van mijn warmtewisselaars niet helemaal 100% meer is en een pk-tje of 15 altijd welkom.

Waar moet ik dan op rekenen?

SSI Heat Exchanger, left, 911 (Late 1976-77 Thermal Reactor Cars), 911SC (1980-83) $449.00
PEL-SSI-LT3.0
+
SSI Heat Exchanger, right, 911 (Late 1976-77 Thermal Reactor Cars), 911SC (1980-83) $449.00
PEL-SSI-RT3.0


Dus, USD 898,- ? (source Pelican Parts) , of mis ik nog iets ? (zie nl. nog geen pijp in deze config..)

Die Webers weet ik niet zo zeker,

1. tast de originaliteit van de auto wel erg aan.
2. volgens mij gaat het benzine verbruik meteen drastisch omhoog. Meen ergens gelezen te hebben (P.Morgan) dat een oude 2.4S 1:5 liep, ik vind 1:7 van mijn Carrera al wel gek genoeg...

Of zie jij het anders?

Groet,

Jeroen

P.S> Met van die Carrera stickers loopt ie toch ook veel harder? :wink:

05 okt 2004 22:55

Dat van die carburateur was ook even ter info, moet je niet doen. Ook al valt het benzine verbruik iets meer mee dan die 1:5.

Een goed lopend injectiesysteem is natuurlijk altijd beter dan carburateurs. Carburateurs zijn een ouder en problematischere oplossing om een mengsel te maken voor een motor. Maar wel leuker, en moderne injectiesystemen zijn natuurlijk het allerbeste.

Als je oud type kachelpotten wilt monteren moet je ook een oud model uitlaatdemper en olieleiding gebruiken. Als je tzt. interesse hebt wil ik jou wel een prijs geven van de onderdelen. ze staan ook ergens hier op het forum omdat dit al eerder ter sprake kwam.

:lol: Erwin.

05 okt 2004 23:17

Oke Erwin, I will keep it in mind, even een bonusje afwachten... :wink:

06 okt 2004 9:21

Erwin schreef:Als je tzt. interesse hebt wil ik jou wel een prijs geven van de onderdelen. ze staan ook ergens hier op het forum omdat dit al eerder ter sprake kwam.

Hier meer over SSI etc. :^:
Plaats een reactie