Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

03 okt 2004 20:03

Yep, is een kunstof hamertje met een bewegende massa erin :arrow: vertraging van de impact :wink: .

Re: And the WINNER IS!!

03 okt 2004 20:29

Paul van Engelen schreef:
Lou schreef:......een hamer met vertraagde impact.........


Onbekend voor mij, maar klinkt wel interessant :?: :!:
Beweegt er een massa in die hamer?
Kan je het nog een beetje toelichten?


Paul, ipv. zo'n speciale dure hamer kun je ook een gewone hamer nemen en een seconde of twee later slaan als je had willen doen. Komt op hetzelfde neer. :lol:

Re: And the WINNER IS!!

03 okt 2004 20:31

Renntech schreef:
Paul van Engelen schreef:
Lou schreef:......een hamer met vertraagde impact.........


Onbekend voor mij, maar klinkt wel interessant :?: :!:
Beweegt er een massa in die hamer?
Kan je het nog een beetje toelichten?


Paul, ipv. zo'n speciale dure hamer kun je ook een gewone hamer nemen en een seconde of twee later slaan als je had willen doen. Komt op hetzelfde neer. :lol:


Kijk je moet er maar opkomen nietwaar :salut:

Re: And the WINNER IS!!

03 okt 2004 21:57

Renntech schreef:Paul, ipv. zo'n speciale dure hamer kun je ook een gewone hamer nemen en een seconde of twee later slaan als je had willen doen. Komt op hetzelfde neer. :lol:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Is ook een Belgische hamer :wink:

Re: And the WINNER IS!!

03 okt 2004 22:33

Renntech schreef:Paul, ipv. zo'n speciale dure hamer kun je ook een gewone hamer nemen en een seconde of twee later slaan als je had willen doen. Komt op hetzelfde neer. :lol:


Nou moeshie, had ik dus niet zelf kunnen bedenken. :wink:

BTW ik vraag wel eens even na wat nu echt de voordelen zouden zijn van zo 'n hamertje. Moet toch wel iets hebben, niet? :roll:

Re: And the WINNER IS!!

04 okt 2004 3:36

Lou schreef:BTW ik vraag wel eens even na wat nu echt de voordelen zouden zijn van zo 'n hamertje. Moet toch wel iets hebben, niet? :roll:


Het grote voordeel is dat als je je op je duim slaat en je vervolgens heel snel bent; je al je duim onder de koude kraan hebt voordat je de klap voelt... :wink:

04 okt 2004 7:05

:P :P :P

05 okt 2004 10:47

Erwin,
Vooronder gaan liggen en gehoord en gevoeld aan de pomp en deze doet helemaal nix. Geen gezoem, nix. Alle zekeringen doorgemeten en staan allemaal onder stroom. Twee releais weer omgedraaid. Nog maar eens gestart maar slaat natuurlijk niet aan. Zal 'm moeten gaan slepen en een nieuwe pomp in moeten.

Thanx,
Gr, Jack
Laatst bijgewerkt door Jack op 05 okt 2004 13:24, in totaal 1 keer bewerkt.

05 okt 2004 11:32

Je kan het relais ook "voor de gek houden", dat wil zeggen, gewoon met een dikke draad een verbinding maken tussen 2 van de 5 polen (sjips, weet niet meer welke 2, maar Erwin of Olaf vast nog wel)...

Dan moet je benzinepomp gewoon gaan zoemen en moet je auto in principe aanslaan.

Weet overigens ook niet meer of je zo de motor mag laten lopen enzo...
Bel Erwin anders ff op, hij kan je zo helpen enzo ;)

05 okt 2004 11:34

en dit krijg je als je je vergist in de juiste polen
Afbeelding
:shock:

05 okt 2004 13:38

Eh, ik weet eigenlijk helemaal niet of de twee relais voorin bij een SC wel iets met de benzinepomp te maken hebben.... Bedenk me nu pas; Is het niet een start(motor)relais en een relais voor de toeter? En achter bij de motor een koude start relais (en 1 indien je een enkel-fase achterruit verwarming hebt)? Zonder deze relais zou de motor moeten kunnen lopen. Toch? (al zou je de startmotor het niet doen maar die doettet wel).
Pascal, hoest in Breda? Ben er geboren en heb er 26 jaar gewoond.

05 okt 2004 18:25

Jack, voordat je de benzinepomp gaat bestellen, meet eerst even of je spanning hebt bij de pomp. En niet te vergeten massa!

Een pomp kost nogal wat, dus zeker weten of de pomp defect is, is geen overbodige luxe.

Erwin.

05 okt 2004 20:22

Jack schreef:Eh, ik weet eigenlijk helemaal niet of de twee relais voorin bij een SC wel iets met de benzinepomp te maken hebben.... Bedenk me nu pas; Is het niet een start(motor)relais en een relais voor de toeter? En achter bij de motor een koude start relais (en 1 indien je een enkel-fase achterruit verwarming hebt)? Zonder deze relais zou de motor moeten kunnen lopen. Toch? (al zou je de startmotor het niet doen maar die doettet wel).

Ha! Nu kan ik wel... Een van de relais's voorin is wel degelijk voor de benzinepomp. Het staat ook in het hoesje wat over de relais's+zekeringen heen zit. Weet het niet meer uit mijn hoofd, en heb de SC iets te ver weg staan om het te controleren.
Maar als deze defect is, of geen goed contact ofzo maakt (door een vuile zekering -> niet genoeg stroom?), dan doet je pomp het niet...

Hoeveel relais's heb jij eigenlijk? Want ik heb er 3 inzitten, 2 zwarte en een rode (kon daarom makkelijk de zwarte uitwisselen en dus een defect relais uitsluiten)...

Jack schreef:Pascal, hoest in Breda? Ben er geboren en heb er 26 jaar gewoond.

Goed, gezellig, altijd leuk... Ben op zoek naar een ander huis met garage, maar verder toppie ;)...

05 okt 2004 22:29

Thanx Erwin. Ga er zeker weer onderliggen (moet die stalen plaat er af voordat ik erbij kan?) voordat ik iets bestel ene boehoe, tuurlijk kost een pomp nogal wat. P'tje geeft veel plezier maar ook heel wat pijn in de portometnix. Zal dus wel de pomp zijn in mijn geval :cry: Heeft nogal wat gekost zoallesbijelkaar en maakte mij onlangs nogal zorgen qua versnellingsbak omdat die twee niet echt soepel gaat maar, hoera :lol: daar is het forum om mij gerust te stellen: al die bakjes schakelen zwaar naar zijn twee.

Anyway, ik heb twee relais; een rode en een zwarte en aangezien ik via Shark, nogmaals thanx, het workshopmanual heb gedowload heb ik daar eens gekeken en dat zegt dus dat het een start relais en een toeter relais zou zijn. Zoals gezegd, ik heb de mijnes ook niet bij de hand want die staat bij een boer. Ene, ik heb er altijd maar 2 gehad. Er is er niet 1 uitgevallen ofzoiets. Maar, de zwarte zou dus een pomp relais kunnen zijn. Waar diende de tweede zwarte voor in de jouwes? Jij heb een 83 SC toch? Mijnes is een 78 3.0 SC. Zal wel anders zijn?

06 okt 2004 1:43

paSCal schreef:... en heb de SC iets te ver weg staan om het te controleren.

Hoeveel relais's heb jij eigenlijk? Want ik heb er 3 inzitten, 2 zwarte en een rode (kon daarom makkelijk de zwarte uitwisselen en dus een defect relais uitsluiten)...


Toch maar 'ns gaan kijken :arrow: volgens mij heb jij drie ronde relais (waarvan twee zwarte en een rode) en ook stiekem nog een vierkante - wat ooit een ronde is geweest ....

Nummertjes :?: iets met een 8 ofzo :wink:

Olaf -dienogverdervanz'nporschevandaanzit-

06 okt 2004 10:36

Zeker weten dat ik er 2 heb en altijd 2 heb gehad. Zit ook geen (stop)contact voor een derde relais op het zekeringhuis.
Nummertjes weet ik niet. Hij staat een beetje ver weg om ff te checken. Laat het zo snel mogelijk weten.

09 okt 2004 18:30

Zo, even wat morrelen aan het brandstofrelais (de rode) met het contact aan en ik voelde hem meerdere malen klikken. Toen even starten en brroeemm. Toch zeker het relais en maandag een nieuwe halen dus.
Dank je Erwin!
Jack

10 okt 2004 10:53

Jack schreef:Zo, even wat morrelen aan het brandstofrelais (de rode) met het contact aan en ik voelde hem meerdere malen klikken. Toen even starten en brroeemm. Toch zeker het relais en maandag een nieuwe halen dus.
Dank je Erwin!

Wederom een intressevraag van mij: Bij mij is mijn brandstofpomp-relais een ZWARTE? Kan het dan in een oudere SC een rode zijn?

Overigens, persoonlijk zou ik het eerder in de contacten en aansluitingen zoeken, dan in het relais zelf. Wellicht kan je even de pootjes van het relais bekijken, zijn deze "vies" (is dit dan geoxideerd?)... En daarna nog ff kijken in de contacten... Misschien met een heel fijn schuurpapiertje opschuren?

Als bovenstaande geen goed idee is, laat het dan ff weten, heren specialisten!

10 okt 2004 23:36

Ben het eens Pascal, was ook het eerste wat ik deed; een beetje rommelen met de relais. Heb ze eruit gehaald en gekeken maar schone contacten. Heb ze zoals ik zei verwisseld maar dat hielp allemaal niet. Nu doetie't weer prima (weer verwisseld). Zoals gezegd; als je 'm eruit en er weer in doet met het contact aan voel je 'm klikken. Geen idee waarom hij nu wel start.

Afbeelding

Zoals je ziet; 2 relais en volgens het dekseltje is de rode voor de pomp.
Overigens haalde de vorige eigenaar de rode er vaak uit als diefstal preventie. Hij start namelijk niet en de kans dat een P dief met een relais op zak loopt is klein. Nu een klasse drie alarm. Kan natuurlijk zijn dat de contacten een beetje 'gelubberd' zijn.
Is zowiezo, gezien de draden spaghetti, wel een idee om de hele zekeringkast te vervangen.
Jack

11 okt 2004 17:52

De pret was van korte duur. Hij start niet meer, again. Nieuw relais gehaald (25 Euro) maar dat was het dus niet. Denk dat ik het alarm maar eens ga checken. Misschien dat de startblokkering er niet meer afgaat en is er dus een relais in het alarm stuk.... Zou kunnen toch?

11 okt 2004 19:25

Jack schreef:Zou kunnen toch?

yep kan, ook wel eens gehad...

11 okt 2004 20:33

Jack schreef:De pret was van korte duur. Hij start niet meer, again. Nieuw relais gehaald (25 Euro) maar dat was het dus niet. Denk dat ik het alarm maar eens ga checken. Misschien dat de startblokkering er niet meer afgaat en is er dus een relais in het alarm stuk.... Zou kunnen toch?

He, da's balen... Ik weet precies hoe het voelt, geloof me ;)... Heb het ook gehad... Maar ook bij mij is het zo snel als het kwam weer verdwenen. Achteraf bleek het toch puur oxidatie (ofzo) te zijn aan de zekeringen enzo... 1 zekering is vervangen, want die was wat zwart, verder hebben ze de draden bekeken enzo...

Er was dus niets echt aanwijsbaars, maar wel irritant...

Komt allemaal goed Jack, gewoon bij Wams (toch?) langsgaan en laten fixen... Niks is zo erg als elke keer als je het contact omdraait *HOPEN* dat ie start ;)

12 okt 2004 13:17

Tis wel heel vervelend. Gister naar een premiere en al zoudie starten op de heenreis was ik nog niet met de SC gegaan omdat je onzeker bent of je er weer mee naar huis kan. Tuurlijk niet om te lachen als je tussen tout bekend NL en RTL camera´s je P niet aan de pruttel krijgt.... maar erger is dattie dan weer ergens staat waar die weer weggehaald moet worden en dus met de motor. Nou ja, was toch geen gezicht geweest een SC met een heeel groot gat in de slotplaat.

Overigens niet gaan lachen: accu van mijn motor leeg dus die starte ook niet bij het weggaan! Tjonge, tjonge. Over het algemeen ben ik een bofkont maar de laatste tijd.... :?

Heb gister nog eens alle zekeringen etc doorgemeten en gewisseld etc maar die zijn goed. Er is iets anders aan het handje. Moet gewoon even op de brug door een prof bekeken worden.

Ene, mocht ik er toch nog even zelf onder gaan liggen: moet die stalen plaat eronderuit als ik bij de benzinepomp wil om te checken of die stroom heeft?

Jack
Plaats een reactie