Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

18 okt 2007 23:16

Olaf schreef:Tot 3500 RPM bij 'n koude motor, toch :?:


Zo is het precies Olaf :!:

19 okt 2007 9:46

anton964 schreef:tja zo word het natuurlijk moeilijk.wat is nu de juiste manier van warm rijden?

anton964


Niet volgas, want de temperatuursverschillen zorgen voor de problemen. Maar niet alleen kan je zuiger tegen de cilinderwand aanschurken zoals eerder gezegd, als je bij een koude motor direct vol op het gas gaat kunnen er stukjes vd zuiger afspringen (verbrande zuigers!).
Bij een koude motor heeft de olie alleen maar meer draagvermogen (het is dikker!) mits de olie rondgepompt wordt, wat wel gebeurt als je normaal rijdt. Het is ook niet een kwestie van dat de olie koud is, maar dat de onderdelen nog koud zijn.
Vooral volgas is dus een no-no. Toeren wat minder, maarja, halfgas 6000 toeren doen is nutteloos dus daarom zie je dat ook nooit. Als je de motor snel op bedrijfstemperatuur wil moet je op het max-koppelpunt gaan rijden, en da's dus 3500-4000 toeren.
Plaats een reactie