Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

24 okt 2007 20:18

niet kloten met zo'n auto...tis wel ff een Porsche....

Mijn idee, naar een goed adres gaan en helaas helaas een smak geld investeren, maar der komt vaak wat meer bij.....


Ben je van plan om erg kort Porsche te rijden........vol gieten met wyns lekstopper en op marktplaats die kar.


Iets langer dan een half jaar, maar niet langer dan 1,5 jaar.....ruilblokkie, maar ja wie weet lekt die ook snel.


Ga je voor het echte werk, helemaal opengooien die hap, maar dan heb je dan ook een superauto.



Van Olaf en Eric (de terrabite) weet ik dat zij bewust voor de laatste optie hebben gekozen en hun 964 naar een redelijk betrouwbaar :lol: :lol: adres hebben gebracht...dat was niet een knoeier of een gepensioneerde opa die met halford gereedschap in een schuurtje staat te klooien.


Nee Porsche rijden kost wat geld, maar dan heb je ook wat.


Vraagje, is er bij de laatste beurt vol syntetische olie in gegaan, terwijl ie lang met half synteet heeft gereden, daar worden je pakkingen zacht van (is me als leek verteld).


John

24 okt 2007 23:13

John schreef:Vraagje, is er bij de laatste beurt vol syntetische olie in gegaan, terwijl ie lang met half synteet heeft gereden, daar worden je pakkingen zacht van (is me als leek verteld).

John


Wacht ff, John:
Wánneer worden je pakkingen dan zacht? Van het feit dat er ineens volsyntheet inzit; of van het feit dat-ie lang op halfsyntheet zou hebben gekacheld??

Groet,
Ook een Leek

24 okt 2007 23:55

o jee? john moet even bellen dat horen we morgen.

anton964

25 okt 2007 8:07

mannen ik ben en blijf een hobbie sleutelaar, dus echt kaas heb ik er niet van gegeten.

Maar wat ik wel is gehoord heb, is dat volle syntetische olie dunner is (en dan vooral de 0w versie) en deze de pakkingen iets doordrenkt...
Hoeft niet de oorzaak te zijn, maar tis wat Erwin (heeft er mega meer verstand van dan ik) in een ander topic schrijft, dit kan net de druppel in de emmer zijn die het hem doet.




Nogmaals ontopic...ik zou met deze 964 is serieus naar iemand gaan die er echt kijk op heeft, en in het bezit is van de juiste gereedschappen........

25 okt 2007 10:53

@lindemans...helemaal akkoord en duidelijk... dus als je de tijd hebt (neemt) je "eigen" blok onder handen nemen.

Doe het dan wel goed...en dat is net als bij een huis opknappen je komt altijd meer tegen als je de zaak ene maal los hebt liggen of omdat je er nu toch goed bij kunt ...

Veel wijsheid bij de afweging Hannibal.

25 okt 2007 20:03

Ik zou je toch aan willen raden alleen aan je blok te gaan hobbyen als je en de ruimte hebt en het gereedschap en HEEL goed weet wat je doet. Anders mag je straks proberen een auto te verkopen met een motorblok in onderdelen. Niet onmogelijk maar je zult er zeker niet op verdienen....

My 2 pennies

25 okt 2007 21:24

John schreef:mannen ik ben en blijf een hobbie sleutelaar, dus echt kaas heb ik er niet van gegeten.

Maar wat ik wel is gehoord heb, is dat volle syntetische olie dunner is (en dan vooral de 0w versie) en deze de pakkingen iets doordrenkt...
Hoeft niet de oorzaak te zijn, maar tis wat Erwin (heeft er mega meer verstand van dan ik) in een ander topic schrijft, dit kan net de druppel in de emmer zijn die het hem doet.




Nogmaals ontopic...ik zou met deze 964 is serieus naar iemand gaan die er echt kijk op heeft, en in het bezit is van de juiste gereedschappen........


Volledige synthetische olie is weer op in het lab verder ontwikkeld. Die bevat een reinigende werking wat vuil en troep wat in de loop der jaren rond de seals gaat zitten weg vreten (wat ook een soort afdichting wordt).

Als je alle tijd op half syntheet/ mineraal heb gereden en je gooit er vol syntheet in dan kun je gif op in nemen dat je keerringen moet vervangen. Het schijnt wel te kunnen als je je motor diverse malen flusht maar het fijne weet ik daar niet van. En het verhaal wat Erwin beschrijft is ook (in mijn ogen) een van de velen oorzaken.

Wat John aangeeft ( en andere) naar een goede specialist te gaan (bijvoorbeeld Erwin) en een diagnose te laten stellen.

25 okt 2007 23:23

Ontzettend bedankt voor alle adviezen. Ik heb besloten een paar 'specialisten' te bezoeken. Me goed te laten adviseren. Ja er isinderdaad 7.000 km vol syntheet ingegaan. Heb misschien, door middag (200 km circuit) Assen iets te veel gevraagd...... Maar wil hem graag weer in topstaat. Het gedrag van de auto is verslavend en wil graag een volgende (circuit)rit zonder samen geknepen billen meerijden!!! Nogmaals dank! Ik laat jullie weten waat ik ga doen. I love 911......

26 okt 2007 15:49

Kijk eens op Motormeister.com
Is een tijdje terug al eens genoemd. Met de tegenwoordige euro/dollar verhouding niet onaardig volgens mij :idea:

26 okt 2007 16:01

Motormeister?

Ga even naar de Appie en koop 10 zakken chips en 2 traytjes Brouwersbier halve liters. Ga vervolgens zitten en surf naar het Pelicanparts forum.

Kijken of jij dan nog naar Motormeister gaat.....

26 okt 2007 16:25

ron2.2E schreef:Kijk eens op Motormeister.com
Is een tijdje terug al eens genoemd. Met de tegenwoordige euro/dollar verhouding niet onaardig volgens mij :idea:

Motormeister :lol: . Als je de zoekfunctie hier gebruikt dan wordt dat vanzelf Motormeister :cry: . Daar heb je Pelicanparts niet eens voor nodig. ;)

26 okt 2007 16:41

Maarten schreef:Motormeister?

Ga even naar de Appie en koop 10 zakken chips en 2 traytjes Brouwersbier halve liters. Ga vervolgens zitten en surf naar het Pelicanparts forum.

Kijken of jij dan nog naar Motormeister gaat.....


Na een koppie thee met een lekker stuk speculaas had ik het al gezien :?
Motormeister: ctrl,alt/delete

26 okt 2007 20:08

af en toe komt motorscheister weer omhoog. hehehe... :lol:

Afbeelding

26 okt 2007 22:10

Voegt toch een extra dimensie aan het Porsche rijden toe... :D

26 okt 2007 22:17

Hij was net de auto aan het aflappen, aan de lappies op het dak te zien... Was de auto net schoon, krijg je dit weer :wink:
Doe mij maar een Motormeister; alleen als ie ijs- en ijskoud is 8)

26 okt 2007 23:26

.dttkyk
Laatst bijgewerkt door 500E op 26 nov 2007 23:43, in totaal 1 keer bewerkt.

27 okt 2007 10:36

Hannibal schreef:Als hij stil staat (nagenoeg) geen lekkage. Maar bij zware belasting (ritje Assen/Utrecht) de onderplaat onder de olie. Ben dus bang voor olie op de uitlaat. Geen goede combinatie lijkt me.


Lijkt mij een pakking van het kleppendeksel; komt het meest voor. Ben je hooguit enkele euro's kwijt. Overige lekkages zijn relatief zeldzaam.
Zet hem op de brug en check op natte kleppendeksel waar je bij staat.
De auto was toch altijd goed onderhouden door vorige eigenaar(s)?

27 okt 2007 21:27

15W40? Zou ik niet doen hoor! Te stroperig bij koude motor.

Het getal na de 'W' geeft de dikte bij warme motor aan, hoe hoger hoe dikker.

Het getal voor de 'W'geeft de dikte in koude toestand aan, hoe lager hoe dunner.`

In ieder gaval niet dikker dan 10wXX gaan. 10W40 of beter nog, 10W60!

Valvoline racing bijvoorbeeld....

27 okt 2007 22:43

Eerst even kijken wat het instructie handboekje voorschrijft. Die mannen hebben daar toendertijd over nagedacht. Kan best zijn dat vroeger nog geen multi grade olie bestond en dat je enkel 10w had (w= winter) en in de zomer er 40 in ging.

Tegenwoordig zijn het gewoon multi grade olie soorten waarbij de 10w en de 40 gecombineerd zijn (blijven beter hun werk doen door gecombineerde eigenschappen).

De kans bestaat dat ook keerringen de geest gaan geven bij gebruik van volledig synthetische olie. Dit kan wel gebruikt worden (als men daar behoefte toe voelt) na een volledige revisie waarbij het motorblok nog schoon is.

15w40 en 10w40 is een relatief veel toegepaste soort. Is ook onderling mengbaar zonder dat er eigenschappen verloren gaan. Dit ook omdat de temperatuur waarbij de olie gebruikt kan worden (praat hierbij over de omgevings temperatuur) een vrij groot gebied bestrijkt.

05 nov 2007 0:18

Waar komt de lekkage vandaan? Bij mijn P993 bleek het de olieretourleiding te zijn (van kop naar blok). Die zit net boven de uitlaat en was door corrosie aangetast. Vervangen was relatief goedkoop (nog geen 100 euro voor een reparatieset) maar kostte me wel wat uurtjes.

Dit is inmiddels alweer een hele poos geleden en sindsdien is de motor nog steeds droog.

Dus voordat je panikeert: check eerst de reden van je lekkage, misschien valt het wel mee.
Plaats een reactie