Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Ik rij liever een Porsche Boxster:

Automaat
13
25%
Handgeschakeld
39
75%
 
Totaal aantal stemmen : 52

21 okt 2007 21:00

ook naar zijn vrij?

21 okt 2007 21:06

De toekomstige koper van jouw Boxter is niet iemand die sportief rijden boven "he, lekker, effe het kappie eraf" verkiest. Een Boxter rijder houdt van wind in de haren, lekker cruisen........automaat dus. Dat past prima bij een carbio. En daar is op zich niks mee, zo dunkt me.

En, ja, straks een 993......doen!


Succes met de aankoop.

Gr., Ralph

21 okt 2007 21:10

TD (zonder I) schreef:Mijn vrouw zegt altijd dat als ze de 80 ste verjaardag mag bereiken wellicht dan eens gaat nadenken over een automaat. :mrgreen: :tongue: (qua auto dan he 8) )

Juist, met het oog op de aanstaande vergrijzing is voor de verkoop een automaat dus beter.

21 okt 2007 21:12

horn schreef:ook naar zijn vrij?


Nee dat niet, maar ff terugschakelen en vet blerend door een tunnel kan wel :D

21 okt 2007 21:20

oke, ik bedoelde meer de binnenweggetjes waar je even je auto wil horen. waar je bij je schakelbak even de koppeling intrapt. :wink:

21 okt 2007 21:33

Ja da kan dus nie... touché :wink:

21 okt 2007 22:25

Ik denk dat je voorjezelf moet uitmaken wat je het fijnst vind.
Zelf heb ik nu 3 jaar een boxster tiptronic, wilde eigenlijk in eerste instantie geen automaat, maar vond het wel leuk om te kunnen schakelen op het stuur. Kan je vertellen dat ik het bijna niet gebruik.
T is geweldig om er mee door te trekken. Ik heb er vorige week mee op Assen gereden maar kan je vertellen dat de motor bij volgas gewoon tegen de toeren begrenzer aan zit, en dat de geschakelde versies goed zijn bij te houden. Ik vind het in iedergeval geweldig rijden.

21 okt 2007 23:51

Afbeelding :cheesy:

21 okt 2007 23:54

Oh nee, het was een Boxster zei je hè?

Afbeelding Afbeelding

09 nov 2007 16:54

handgeschakeld, absoluut. Ik heb enkele malen proef gereden in een Boxster 2.5 tiptronic, maar die dingen voelen toch wel een beetje lui. Het reageert toch allemaal nét iets trager en je mist de echte sensatie.

Vandaar dat ik morgen m'n Boxster 3.2 S met korte 6-bak ga ophalen... :D :D :D :D

09 nov 2007 17:09

Gefeliciteerd!
Er zit natuurlijk wél een groot verschil tussen een 2.5 tip en een 3.2S handbak... :!: die vergelijking klopt niet.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met mijn 3.2S tip.
(kan ik als ik in de file sta ook nog op mijn nagels bijten...)

09 nov 2007 18:22

barolo schreef:Ik zou in beide type auto's gaan rijden en dat geldt ook voor de 2.5 en 3.2 versie. Als je dan uiteindelijk voor de 3.2S 6-bak kiest ga je echt niet over naar een 993. :lol: :lol: :lol:



ahum....van een 3.2S schakel naar een 993 tip....hoe krijg ik het voor elkaar.. :wink:

11 nov 2007 5:12

een sportwagen neem je toch nooit automaat?

een echte rijder die volledige controle wil over zijn auto en die goed wil besturen - het rijdersgevoel wil hebben - die neemt in mijn ogen een manuele bak !


ik kan erover meespreken, want nu mijn tweede versnellingsbak op mijn boxster (long story) en een goede manueel is zo zalig !

11 nov 2007 7:03

roenkie schreef:je moet goed kunnen schakelen om sneller te zijn met een handbak.

:shock:
'k weet niet hoe jij schakelt, maar zo'n tiptronic slaat echt nergens op
wat een lomp stuk ellende...
zeker in de 'manual mode'
dat ding heeft een kwartier nodig om na te denken welke versnelling in te schakelen... :roll:

een automaat in een sportauto... het idee alleen al :sick:

nothing beats a double clutch heel and toe downshift 8)

11 nov 2007 12:32

Ik rij een handgeschakelde Boxster, maar zou niets tegen een tiptronic hebben. Lijkt mij in Nederland, waar je nog geen 300m voluit kan tegenwoordig, geen slechte optie.

Ik ben geen purist, en vind cruisen met open kap en automaat eigenlijk heel ontspannend. Had ik ook in mijn '90 Saab Turbo 16 Cabriolet. 8)

Voor een 911 vind ik het een ander verhaal. In een echte sportwagen hoor je te schakelen, inderdaad... :wink:

11 nov 2007 15:57

Voor een 911 vind ik het een ander verhaal. In een echte sportwagen hoor je te schakelen, inderdaad...


Een Boxster is geen echte sportwagen? :o

11 nov 2007 18:42

D.D. schreef:ahum....van een 3.2S schakel naar een 993 tip....hoe krijg ik het voor elkaar.. :wink:

Ennnnn bevalt het? Of denk je alweer stiekem aan een 987. :wink:

11 nov 2007 18:58

Jeroen914 schreef:dat ding heeft een kwartier nodig om na te denken welke versnelling in te schakelen...


Volgens mij schakeld een tip sneller dan een handbak. Zie ze trouwens in de F1 ook niet meer koppelen. Die tijd is geweest... :lol: Alles lekker aan het stuur :wink:

11 nov 2007 19:09

vergelijk tip en tip niet hè!
bijv.
964 c2 handbak 0-100 5,5 sec
964 c2 tip 0-100 6,4 sec

wie schakelt er dan sneller? :roll: is op die manier volgens mij makkelijk te vergelijken. en verder is het iets persoonlijks, afhankelijk van gebruik, voorkeur, ervaring en of je uberhaupt wel kunt schakelen :cheesy:

11 nov 2007 19:23

Handgeschakeld is sneller dan een tip, tenzij je een nieuwe P bij de dealer haalt, daar is de tip weer sneller dan handgeschakeld. Jeroen heeft de Porsche meets Corvette gewonnen met een tip, echter die had hij net laten upgraden naar de "race" tip. :wink:

11 nov 2007 19:31

hielkema993 schreef:Volgens mij schakeld een tip sneller dan een handbak.

110% zeker van niet... zeker niet de tip uit de 2.5 Boxsters
Terugschakelen van bv. 4 naar 3 gaat ongeveer zo:
je drukt op het knopje op je stuur (of je 'klikt' met het pookje)
dan gaat de boordcomputer (die net zo intelligent is als een blondje met alzheimer) proberen te verzinnen wat er 'allemaal' moet gaan gebeuren:
"in welke versnelling rijden we eigenlijk?"
"eh... eh... o ja, vier"
"wat moest ik ook al weer doen?"
"oh ja, terug schakelen..."
"naar welke versnelling dan?"
"eh... 4 min 1 is... eh... ik denk 3, ja dat is het, de derde versnelling!"
"nou... let op! hou je vast! daar gaat 'ie dan..."

dus als je even wilde terugschakelen om in te halen ben je intussen al 3x overreden door de vrachtwagen die je in tegengestelde richting tegemoed komt :roll:

Als je zelf langzamer schakelt dan dat, wordt het tijd dat je rijles gaat nemen of verhuist naar het plaatselijke bejaardentehuis :?

Om nog maar te zwijgen over het gevoel dat bij iedere 'schakeling' je koppeling een kwartier slipt :puker:

Zie ze trouwens in de F1 ook niet meer koppelen. Die tijd is geweest... :lol: Alles lekker aan het stuur :wink:

Autosport 'flippers' hebben echt helemaal NIKS met een tiptronic bak te maken :roll:
En die techniek komt voorlopig ook nog niet naar productie auto's... Tenzij je graag elke 10K km's je bak wil reviseren :mrgreen:

11 nov 2007 19:55

Het misverstand is volgens mij het volgende: Een schakelbak zal best iets sneller zijn, mits er aan een .bepaalde voorwaarde voldaan wordt: Een "top" coureur of testrijder die het een zorg is wat er met de bak en/of koppeling gebeurt .
In de praktijk is een tip voor een gemiddelde rijder minstens zo snel, dat trage herken ik niet, integendeel :lol:
Het zal er ook van af hangen waar je woont en hoe (vaak) je de P.
gebruikt. Maar het is een eindeloze discussie waar we nooit uit komen denk ik, ieder z'n meug. :wink:

11 nov 2007 20:05

Dat zeg ik dus. Wat je voorkeur heeft is persoonlijk. Maar de tips van de Boxster, 993 en 964 zijn echt langzamer dan de handbak. En een stuk langzamer.

Weer wat anders zijn de tijden die de fabriek afgeeft voor de 0-100 km/u sprint. Die worden idd neergezet door testrijders die hun bak niet ontzien. Als jij probeert die tijden te halen pleeg je echt roofbouw op je auto. Bij een tip is dat minder problematisch. Op de streep ding in drive zetten en de gaspedaal vloeren. En vervolgens op 100 km/u je stopwatch indrukken. Dat kan echt iedereen.

Maar iemand die goed kan schakelen is met voornoemde modellen echt sneller dan de automaat.

horn - 964 handbak en tiptronic ervaring Afbeelding

11 nov 2007 20:21

Ach daar is het Forum toch een beetje voor... :wink:
eindeloze discussies :!:
Ieder zijn meug hoor, zal best leuk en sportief zijn dat schakelen maar ook de kickdown heeft wel iets, kom op hé wel zitten in 2007...
Denk dat er zeker meer sport auto's verkocht worden (voor hobby gebruik) met een tiptronic/electronische schakelbak dan 15 jaar geleden.
Dat zegt toch ook wel iets..., ik vind het in ieder geval heerlijk rijden.
Moet er niet aandenken om twee keer te moeten koppelen én tussen gas te moeten geven om zonder lawaai terug te moeten schakelen... wat een toestand zeg. :wink:

11 nov 2007 20:42

Afgezien van het feit dat de meeste hier misschien nog een schakelauto erbij hebben zodat je het op een gegeven moment in drukke steden met eindeloos schakelen wel hebt gehad.
Voor op het circuit is het weer wat anders.
Maar het leuke is toch: "Voor elk wat wils".
:D
Plaats een reactie