Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

07 aug 2007 19:46

8) project, blijf het zeker volgen. Ik hoop voor je dat je het voor je 45ste klaar hebt. Heel veel succes!

09 aug 2007 11:27

Jeroen914 schreef:
Strada schreef:Moedig project!
...staat bij mij ook nog voor "ooit" op de planning: zelf een auto bouwn :D

nou, wat houdt je tegen :?:
je hebt al een leuke donor auto :mrgreen:


Ja ja, just rub it in..... :oops:

Laten we het er maar op houden dat ik voorlopig geen tijd heb.....
En dat het dan ook geen 993 zou worden... :lol:

09 aug 2007 13:43

Mooie start, gefeliciteerd.

Hier gaan we dit weekend op de ring eens over verder bomen...

12 aug 2007 13:25

de carrosserie van de 67er krijgt ook een goede bestemming :wink:

12 aug 2007 16:19

Wat ik mij telkens afvraag bij dergelijke projecten...wat is de tijd geweest die je qua voorbereiding in het projekt hebt gestoken :?: Of wordt het een scenario waarbij je gaande weg het project alle nodige infomatie verzamelt :?:

Want het is nogal een stap van jurist naar auto bouwer :wink: Wel heel moedig en ik zal dan ook zeker met belangstelling uitkijken naar alle stappen die gaande weg zullen worden genomen :!:

12 nov 2007 1:19

Wegens omstandigheden heb ik niet zoveel kunnen doen sinds het chassis is ingekort. :( Een ziekenhuisopname van mijn vriendin (dagelijks bijna een maand lang Abcoude-Den Haag op en neer), drukte op 't werk en wat andere 'projecten in huis met hogere prioriteit' zijn daar debet aan :cry: ...

Sinds een weekje heb ik het werk echter weer opgepakt! :wink:

Ik ben nogal een pietje-precies en ik heb me voorgenomen om alles (of je het straks nou zult zien of niet) heel netjes te doen. Kwaliteit boven kwantiteit zou je kunnen zeggen. :)

Wat heb ik tot nu toe gedaan?

Allereerst heb ik de vooras maar eens onder handen genomen:

- De (rode) urethaanrubbers eruit gehaald, opnieuw ingeolied (met speciale olie voor urethaan) en opnieuw gemonteerd;
- Stuurhuis gedemonteerd, spelingvrij gemaakt, in de zwarte chassislak gezet en opnieuw gemonteerd;
- Nieuwe rasterplaatjes voor verstelbare vooras gemonteerd met zelfborgende moeren (in plaats van 2 tegen elkaar gedraaide moeren)
- Nieuwe spindels gemonteerd (die ik eerst in de zwarte chassislak heb gezet)

Ik krijg alleen die bouten bij de fuseekogels niet goed vast. De fusee draait mee. Ik denk dat dat pas lukt als de fusee belast wordt...

De vooras; klaar om gemonteerd te worden:

Afbeelding Afbeelding

Toen de vooras klaar was, ben ik overgestapt op het chassis.

Het chassis is ingekort door de vloerdelen met een 'Z' te delen. Hierdoor ontstaat de sterkste verbinding. Een en ander is volledig doorgelast. De las is mooi dicht, maar het ziet/zag er naar mijn smaak niet mooi uit. De lasnaad was daarna met kit afgesmeerd en om het 'af te werken' met zwarte Hammerite spuitlak zwart gespoten. Op zich was dat best goed, maar ik vond dat niet 'goed genoeg'. :roll:

Ik ben begonnen met de bodem; ik heb de kit zoveel mogelijk weggesneden en met kitverwijderaar weggehaald (best een pokkeklus). :? Daarna heb ik (na eerst wat foto's te maken van de prachtige lasrul voor de RDW :wink: ) het metaal ingesmeerd met 3 lagen Owatrol (dat roest nooit meer :!: ) om het vervolgens af te smeren met (zwarte) chassiskit (van 3M Proffesional) die ik van een bevriende schadehersteller heb gekregen.

Ik heb de lasnaad afgeplakt en daarna de kit erop gezet. Toen de kit mooi strak afgesmeerd was, heb ik het tape verwijderd, waardoor een mooie strakke kitnaad is ontstaan.

De foto's:

De vrijgemaakte lasnaad:
Afbeelding


De lasnaden afgekit met 3M chassiskit:
Afbeelding Afbeelding


Zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van dit chassis!

Alle naden zijn eerst afgekit of dicht doorgelast en daarna in de poedercoat gezet, waardoor er geen naden meer zijn waar water in terecht kan komen!

Dat ziet er zo uit:
Afbeelding Afbeelding

Eerlijk is eerlijk: dat ziet er beter uit dan nieuw!

Als de kit over een weekje volledig doorgehard is, spuit ik de bodem nog in 2 lagen zwarte hoogglans chassislak en ik heb bedacht om de twee vloerdelen (alleen de vloerdelen!) in de zwarte bodyschutz te spuiten (van dat elastische bobbeltjesspul). Ik vind dat wel mooi: de kop, de gaffel en de tussenliggend middenstuk blijven hoogglans alsook de buitenste rand (waar de gaten zitten voor montage van het chassis aan de body), terwijl de 2 vloerdelen mat (bobbeltjes bodyschutz) worden.

Wordt vervolgd!
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 12 nov 2007 11:45, in totaal 1 keer bewerkt.

12 nov 2007 1:51

Speedy356 schreef:Wegens omstandigheden heb ik niet zoveel kunnen doen...

klinkt veel te bekend :mrgreen:

maar je kan het idd beter zo doen dat alles 100% naar je zin is dan "grote stappen gauw thuis"

12 nov 2007 8:00

Leuk om zo'n 1:1 bouwpakket eens te volgen. Hou ik er meteen goede referentie foto's aan over :D ;)

Succes met de vervolgstappen.
Arno

12 nov 2007 9:02

Tjonge, wat een leuk project. Volgens mij zijn er ook weinig juristen die zo'n klus aandurven.

Ook een prima verslag trouwens met mooie foto's

Heel veel succes.

Marcel

12 nov 2007 9:16

Speedy, veel succes met je project, en hoop dat je veel plezier aan de bouw hebt.
Wacht ook met spanning het eindresultaat af, succes. :thumleft:

12 nov 2007 9:57

Echt een fantastisch project! Ik ben jaloers 8)

12 nov 2007 10:55

Leuk project. Deze ga ik ook volgen. GO SPEEDY GO SPEEDY :afro:

12 nov 2007 11:14

Ziet er goed uit Antoine, go for it....

12 nov 2007 12:05

:thumleft: .... we kunnen bijna 'n apart "hobbie-bob" forum beginnen, met al die knutselaars hier :wink:

12 nov 2007 12:15

Ik wil de auto als 'SL' ('Super Leicht') bouwen en in race-trim. Ik heb al wat foto's verzameld van typische jaren '60 Speedster-racers...

Het is de kunst van het weglaten en op de juiste plaatsen gaten boren om gewicht te besparen.

Ik heb inmiddels de handrem onder handen genomen. Ik weet dat die normaliter bij Speedsters onder het dash zit. Daar zat ik best wel mee: origineel onder het dash verplaatsen of de originele VW-handrem terugplaatsen. Ik heb besloten om de handrem wél op de VW-plaats te monteren, maar de handrem aan te passen naar een soort van 550 Spyder handrem. Hiervoor heb ik een VW-handrem ingekort, de handremkabelbevestigingen aangepast en de handgreep van een aantal sportieve en gewichtsbesparende gaten voorzien. Het resultaat mag er absoluut zijn! Daar ben ik heel tevreden over.

Ik heb de handrem nu in de zwarte chassislak gezet, maar dat is niet heel erg fraai geworden. Er vallen gaten in de lak. Kennelijk niet goed ontvet... :oops:

Ik ben benieuwd wat mijn 'Peggy Sue' straks schoon aan de haak zal gaan wegen. :roll:

12 nov 2007 12:39

Super om te volgen keep up the good work! 8)

12 nov 2007 12:49

Als mensen hun auto een naam gaan geven moet je uitkijken.. :?

Zeker een vrouwelijke naam, en dan super leight met allerlei extra gaten... :roll:

12 nov 2007 13:08

Er is toch niets leuker dan je auto een naam geven.... :lol: :lol: Goed gekozen Peggy Sue.

12 nov 2007 14:20

Piggy Sue = Super Leight ?

12 nov 2007 14:25

... da's natuurlijk de nieuwe naam van z'n spaarvarken op het moment dat z'n project gereed is :idea: :wink:

12 nov 2007 14:35

Fantastisch man, veel succes! :!:

12 nov 2007 14:57

Porsche Speedster >> PS >> Peggy Sue

Ik heb natuurlijk al eerder een Speedster gehad en mijn vriendin vond dat zo decadent dat ze 'm nooit 'Porsche' noemde, maar altijd zei 'ga je weer met de P' (of woorden van gelijke strekking). toen ik een 912 erbij aanschafte -en dus 2 Porsches had- kon ze niet meer volstaan met 'P', maar werd 't 'de rooie' (de 912) of de 'PS' (Porsche Speedster)...

Datzelfde riep ook ze toen ik zei dat ik zélf een Speedster ging bouwen.

'PS' vind ik dan zo armoedig staan. Aangezien ik m'n andere klassiekers ook een naam heb gegeven (ons campertje -een Peugeot J7- heb ik Jeetje gedoopt en dat is op het Peugeotforum inmiddels een gevestigde naam en m'n 404 heet Griselle), kon ook m'n Speedster natuurlijk niet achterblijven...

Op de een of andere manier kwam bij 'PS' meteen de naam Peggy Sue bij me op... :roll:

12 nov 2007 15:41

T'is maar een geintje hoor, het heeft wel iets "Peggy Sue", op www.speedsterowners.com heeft 1 van de leden zijn wagen niet alleen een ouderwetse race naam gegeven maar er ook een "replica" race geschiedenis bij ge-photoshopt incl. historische krantenartikelen en trofees van "overwinningen". Ben helaas de link kwijt...
Laatst bijgewerkt door 58GT op 12 nov 2007 16:12, in totaal 1 keer bewerkt.

12 nov 2007 15:44

Da's wel een leuk idee! :lol:

12 nov 2007 15:49

58GT schreef:Ben helaas de link kwijt...


... was van plan even (voor j(ulli)e) te gaan zoeken, maar (ook) je speedsterforum link werkt niet :shock:
Plaats een reactie