Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
27 dec 2007 23:20
Ik ook hoor Aleh, maar gisteren was ik er toch wel erg gelukkig mee. Ik heb ook al die verhalen over de 930 in mijn achterhoofd en durf het niet aan
27 dec 2007 23:21
John schreef:ik durfde de baan niet op, kreeg na het vertrekken thuis te horen dat als ik schade zou rijden ik 4 maanden in het logeerbed moest...........nou de keus was dus makkelijk.....heerlijk staan kijken...
Mist ze dan niks?
27 dec 2007 23:21
Is ook het eerste wat ze doen als je een cursus doet bij de RSZ; zekering van de ABS er uit...
Betekend dit nu dat je bij dat soort weer (of op circuits altijd) beter je abs kan uitschakelen. Het zal toch ook wel voordelen hebben of liggen die meer bij normaal weggebruik.
Jan, jij had bij je auto toch ook het ABS aan??
(is bij auto's met alleen abs, zoals de 996 gt3, waarschijnlijk makkelijker uit te schakelen dan bij auto's waarbij nog meer systemen aan het abs, of sensoren, hangen zoals tractiecontrole en esp/psm ed.)
27 dec 2007 23:24
Op gewone auto's (althans bij BMW's) kun je abs ook makkelijk uitschakelen ivm rijden op sneeuw.
27 dec 2007 23:26
Jan schreef:Is de Paus katholiek??
Ik schat de kans in als ruim 90 %
Wat betreft Assen, is dat NPC
Veel geleerd van de laatste postings, mijn dank
Bij de 1e circuitavond is het wel gemeld, dat GROTE verschil in structuur van het asfalt. En het was inderdaad goed te merken gisteren.
Weet ook van deelnemers die gewaarschuwd waren door anderen die spinden, maar toch ook zelf daar in de problemen kwamen.
Is ook wel verwarrend zo'n circuit, eerste helft veel grip en plotseling halverwege deze grote verandering
27 dec 2007 23:28
Moet die Paul niet naar bed

, over tienen hoor
27 dec 2007 23:30
Nicolò schreef:Op gewone auto's (althans bij BMW's) kun je abs ook makkelijk uitschakelen ivm rijden op sneeuw.
Heb 2 beamers, maar ABS kan niet uit. ESP en traction control wel.
Ik ken ook geen Porsche waarbij het met een knopje kan.
Weet iemand welke zekering je moet hebben bij een 964 RS?
964mint: Betekend dit nu dat je bij dat soort weer (of op circuits altijd) beter je abs kan uitschakelen. Het zal toch ook wel voordelen hebben of liggen die meer bij normaal weggebruik.
Het voordeel van ABS is dat je met dit weer harder kunt remmen en dus snellere rondetijden kunt maken, maar als het je niet om de laatste seconde gaat zou ik hem altijd uitzetten op het circuit als dat kan.
Laatst bijgewerkt door
GP op 27 dec 2007 23:39, in totaal 1 keer bewerkt.
27 dec 2007 23:36
Ik heb de cursus gedaan met een 318 compact, en daar was het een kwestie van een zekeringetje. Maar bij de P laat ik hem ook fijn zitten hoor. Ben gisteren ook dwars gegaan in de Kumho, maar heb hem met de theorie van Paul in een profi-lijkende slip kunnen houden. Voelde wel goed, zeker met dat koude weer en een iets te laag afgestelde verwarming...
27 dec 2007 23:38
@Molen934
Kan best zijn dat we elkaar nog even gesproken hebben, helaas zegt me de naam molen934 niet zo veel, maar als ik je zie waarschijnlijk wel! Volgende keer dan maar
27 dec 2007 23:40
Jan schreef:... de theorie van Paul ...
Over wie gaat dit Maestro
Gebeurde me ook daar
Ik ken dan weer de weg naast het circuit en zal daar graag ten dienste staan
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 27 dec 2007 23:57, in totaal 1 keer bewerkt.
27 dec 2007 23:42
Dat is ook wat ik als eerste geleerd heb bij overstuur:
* koppeling intrappen
* tegensturen
en mocht je van de weg (of van het circuit) raken VOL de remmen intrappen!! Belangrijk is dan dat je de snelheid uit je auto haalt.
Bij de Audi S ging Peter ook driften en was-ie hem effe kwijt. Je moet daar ook écht vaart verminderen en terug naar z'n 2, zéker als de baan nat is. Het heeft inderdaad met het overgaan van het oude asfalt naar het nieuwe te maken.
Als de baan droog is, kun je daar juist heerlijk driften, zoals we toen gedaan hebben op de circuitavond die Harley toen georganiseerd heeft. Alleen maar dwars door de bocht met de 964 van Mark!
Enneuh ... ik mag vanavond ook wat later opblijven
27 dec 2007 23:58
Ik denk dat je als beginner beter de abs kan laten aanstaan, want op het moment dat je te laat remt een keer is abs op nat weer toch echt wel beter als beginner that is, je moet als beginner gewoon vragen aan iemand wat je het beste kan doen als je begint.
Rij gewoon als een oude slak over het circuit bouw het langszaam op, en ga elke 4 ronde even naar binnen ff minuutje pauze en doe daarna zelfde routine. Check elke keer even je bandenspanning als je binnenkomt, vergeten mensen meestal, zeggen oh dat heb ik thuis al goed gezet.
Je rijdt ze op het circuit vele malen warmer als op de straat.
Neem de eerste keer zoiezo even instructeur mee, die kan je op lastige dingen wijzen op het circuit. En regen maakt het allemaal nog veel erger, moet je echt tien keer voorzichtiger zijn. En zo zijn er nog wel meer tips.
Als je meer ervaring hebt en redelijk vaak op het circuit rijd en je hebt je racelicentie kan je hem beter uit zetten, of race abs erop hebben, zoals de GT3 van mijn pa heeft, maar goed mijn pa heeft veel ervaring ruim 40 jaar, maar nog is dat geen zekerheid dat je hem niet plat rijd.
update over de schade: de verzekering gaat er naar kijken ivm met technisch mankement, de versnellingspook die vlak voor het ongeluk ineens los schiet, die had ie namelijk in ze handen voordat het gebeurde, dat is iets wat niet zou mogen kunnen. Dan ben je toch even uit je doen.
27 dec 2007 23:59
@Paul; over jou! Ik ben het eens een keer met je eens!!!!
@Lydia; ik blijf dan juist in z'n 3 om niet meteen te veel vermogen te hebben en geleidelijk die bocht uit te kunnen komen. Scheelt ook meteen dat je naar de Kumho toe dan niet meer hoeft te schakelen en de auto lekker rustig blijft.
28 dec 2007 0:04
Is ook een kwestie van overbrenging, denk ik. Ik zorg ervoor dat ik zo weinig snelheid heb in de bocht dat je er in z'n 2 erin kan. Snelheid heeft geen zin, want er komt nóg een bocht. De eerste bocht offer je altijd op voor de tweede bocht. Immers, na de tweede bocht kun je weer vol op het gas. Daarom ligt daar aan de rechterzijde ook een stuk uitloop-asfalt.
Als je de Audi S netjes en rustig instuurt, kun je in de bocht er na al weer vol op het gas!
De Kuhmo ligt nog een stuk verder en als je snel schakelt, zit je daar al weer in de vijfde versnelling.
28 dec 2007 0:13
Jan schreef:Da's nou het voordeel van de circuitavonden van de NPC. Eigenlijk zou je geen AKV mee moeten doen voor je een circuitavond hebt gedaan. Dan zou je namelijk weten dat nét vanaf de Audi S bocht tot het rechte stuk bij start finish het "oude" asfalt ligt, en dat is bij nat weer "3x"* zo glad als de rest van de baan.
* citaat Huub Vermeulen
Jan, die circuitavonden van NPC zijn leerzaam, maar toch echt niet voldoende om echt goed op een circuit te leren rijden.
Ben er een paar keer bij geweest (ook bij de gevorderden).
Er is zeker meer te leren als wat je daar doet.
Jean-Paul maakte de opmerking "de rijders in groep 1 horen beter te weten". Die groep zat ik ook in en met zijn opmerking ben ik het 100% eens.
Zelf geen ervaring dat je met de ABS in de problemen komt, bij mij heb ik op 2 plekken op het circuit de ABS nogal eens aan het werk, laat remmen voor de Tarzanbocht (gister niet van toepassing) en op het mindere asfalt richting Audi-S omdat je daar langzaam ingaat. Op die momenten is de auto altijd rechtuit blijven gaan.
Laatst bijgewerkt door
Gert op 28 dec 2007 0:22, in totaal 1 keer bewerkt.
28 dec 2007 0:20
Gert, helemaal mee eens. Maar beter dan helemaal niets en tijdens een stukje vrij rijden op een natte en koude baan je eerste circuit-ervaring opdoen.
28 dec 2007 0:23
Dat is zeker waar!
28 dec 2007 0:28
@Lydia: kan het niet zijn dat de 2e bij het uitkomen inderdaad te snel te veel vermogen beschikbaar stelt?
En al de 5e voor de Kumho

Kom net in die versn. op het rechte eind.
@Gert: wij kunnen elkaar de hand schudden in de categorie 'hand in eigen boezem steken'
28 dec 2007 0:29
Exactemundo Jan... Heb je gisteren trouwens niet gezien, te weinig tijd want ik moest vroeg weer weg... Je auto overigens wel, waar blijft je eigen plaat?

...
28 dec 2007 0:32
paSCal schreef:Exactemundo Jan... Heb je gisteren trouwens niet gezien, te weinig tijd want ik moest vroeg weer weg... Je auto overigens wel, waar blijft je eigen plaat?

...
Dat roggel ik binnenkort, pascal!
28 dec 2007 0:51
Speedy snapt het.
Het duurt jaren voor je een beetje kan rijden op een circuit, en dan nog kan het fout gaan.
En dan kun je beter eerst een jaar of 5 in een 964 of ouder rijden voordat je met iets heftigs als een GT3 de baan opgaat. De grens ligt ver bij zo'n auto, maar als je erover gaat moet je echt weten wat je doet.
Bij een oudje heb je meer gevoel wat er gebeurt, en wat meer tijd om te reageren.
Volgende keer even ruilen???
Ik ga met vakantie en de auto naar Erwin voor wat fine tuning etc.
Tot volgend jaar!
28 dec 2007 1:22
@GP: We gaan het zeker niet eens worden.
Zoals Speedy zelf al aangeeft: zijn vader heeft 40 jaar ervaring en spinde ook.
Diverse ervaren coureurs die o.a. in de Porsche Supercup races hebben gewonnen zijn juist negatief over de oudere Porsches omdat zei vinden dat wat "karakter" genoemd word in feite onberekenbaarheid is. En dan heb ik het over serieus op de limiet rijden in races en niet hobbymatige circuitdagen o.id.
Fijne vakantie
28 dec 2007 1:39
interessante posts hier!!! Veel info over die Kumho en Audi S...zal ik zeker onthouden voor later!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.