07 jan 2008 11:09
Renntech schreef:Ja, alleen heet het geen RS vliegwiel.
Porsche heeft op de 944 maar één soort vliegwiel gemonteerd.
Ik weet wel een webshop waar je een lichter vliegwiel kunt kopen
.
07 jan 2008 11:34
944racer schreef:.. en welke webshop is dat dan?
07 jan 2008 12:21
Renntech schreef:Het vervangen van een tweemassavliegwiel zoals in de meeste C4's zitten en in alle C2's door een RS vliegwiel heeft één nadeel. (...)
Omdat de krukas de versnellingsbak aandrijft draaien alle tandwielen in de versnellingsbak ook onéénparig rond zoals dat met een mooi woord heet. De tandwielen die niet in belast zijn, dus de tandwielen die op dat moment nutteloos ronddraaien zullen bij bepaalde toerentallen gaan rammelen. De meesten weten nu wel wat ik bedoel. Denk maar eens aan een 3.2 uit 1987 tot 1989. Bij deze auto's hoor je het goed als je in een lage versnelling vanuit een laag toerental accelereert. Een ratelend geluid wordt kortstondig hoorbaar. (...)
Een RS heeft geen comfort en heeft daarom ook niet een ZMS nodig.
( ZweiMassenSchwungrad =Tweemassavliegwiel )
Voordelen zijn snel opnemen van het toeren tal en natuurlijk dan ook snel dalen van het toerental. Een bijkomend voordeel is dat de synchromeshen minder snel slijten bij snel schakelen. (racen).
07 jan 2008 12:54
Thimmo schreef: 1) Is het rammelen van de tandwielen na montage van een (lichter) RS vliegwiel op termijn schadelijk? Of is dit verwaarloosbaar klein?
Thimmo schreef:
2) Hoe kan het dan dat de synchromeshen minder te verduren hebben tijdens snel schakelen (racen) bij een lichter vliegwiel? M.a.w. wanneer de koppeling is ingetrapt doet gewicht van het vliegwiel er v.w.b. de versnellingsbak toch niet toe?
07 jan 2008 13:21