17 jan 2008 13:51
17 jan 2008 13:53
17 jan 2008 16:02
17 jan 2008 17:07
17 jan 2008 17:43
17 jan 2008 17:51
gassen schreef:Plaatjes mochten helaas niet geschoten worden omdat het terrein van RDW was en er testen plaatsvonden waar geheimhouding mee gemoied was.
22 jan 2008 8:47
gassen schreef:Snelheid is hierbij de belangrijskte factor, massa minst belangrijk .De formule voor versnelling = immers a = 1/2 * m * v2. Dus massa telt voor de helft en snelheid in kwadraat.
22 jan 2008 12:28
24 jan 2008 14:15
24 jan 2008 16:33
24 jan 2008 16:48
24 jan 2008 17:13
Goed het rem oefening is niet zo spannend op het aantal benodigde meters na. Overigens hadden alle auto's ABS.
Nu werd een water gordijn ingezet. We moesten doorrijden totdat het gordijn aanging en dan moest je remmen en uitwijken naar de opening, links of rechts. Er kon ook een 'fietser' oversteken, dit was een smal bewegend gordijn en je moest dan remmen en achter langs sturen anders zat je er bovenop.
Nu begon ik te merken dat al het gewicht van een 911 achter je zit. Ik moest al heel voorzichtig sturen om niet in de rondte te gaan.
Laatste onderdeel was een berm oefening. Je raakt in de berm door een uitwijk manouvre en wat nu? Vooral niet de koppeling intrappen maar alles behalve je stuur (en je geloof) loslaten! Zolang je nog met 2 wielen contact hebt met het asfalt is er eignelijk weinig aan de hand, rustid terug sturen en dan kun je remmen.
Met 4 wielen in de berm is het lastiger. Als je terugstuurt is de kans groot dat je iets teveel stuurt en de auto lichtjes over de voorwielen glijdt. Zodra je het asfalt raakt, met je linker (of rechter) voorwiel eerst krijgt die grip en zal je auto rond willen slingeren. Het is dus zaak goed op dat moment te letten en onmiddelijk tegenstuur te geven. Alle auto's de Lexus incluis hadden niet veel moeite met deze oefening. Maar ik kan je zeggen dat met 911 di nog moeilijker is dan de galdde cirkel. Je krijgt ineens een ruk door de combi van grip op 1 wiel en gewicht achteraan. Ik heb heel heftig moeten sturen en kwam meermaals driften op het asfalt door het poortje. Ook een aantal keer de auto echt verloren. Resultaat ik stond dwars kont naar achter midden op de (fictieve) weg.
24 jan 2008 17:25
Roi schreef:Veel klok klepel verhalen.
Laten we het op auto's houden:
Bandentechniek bepalend voor remvertraging?
Imponerende noodstop (2003-09)
Snappie...das kleine krokodil
24 jan 2008 17:29
24 jan 2008 17:51
24 jan 2008 17:57
24 jan 2008 19:31
09 feb 2008 2:44
09 feb 2008 16:02
11 feb 2008 18:16
11 feb 2008 19:08
04 mei 2008 22:08