Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

06 feb 2008 22:59

plh schreef:Aquaplanning met een 4WD is bijna onmogelijk


Oh ja, leg eens uit? :roll:

06 feb 2008 22:59

@plh. Aquaplaning is zeer wel mogelijk met 4-wielaandrijving! Heb het zelf meegemaakt op Belgische autoweg! En ja, had goed profiel op de banden en reed niet eens hard! Je schrikt je wild!Wel goed afgelopen toen! :roll:

07 feb 2008 14:42

Ik weet niet wat voor informatie ze verkopen bij die Audi rijtrainingen, maar... :mrgreen: :wink:


Aquaplaning uitgelegd

Heeft in beginsel weinig te maken met het wel of niet aangedreven zijn van de wielen.

07 feb 2008 15:22

Rob Herfst schreef:
Olaf schreef:Niet te snel gokken ... of heb jij de onderzijde en de rechterkant van die Tujboo wel gezien :?: :roll: :wink:

-foto-

Olaf schreef:Ook wel lekker om te zien hoe ze 'm aan 1 achterwiel de greppel uittrekken :shock: :?

-foto- :shock:
Rob, heb je wel toestemming om de foto's te linken? :lol: :lol: :lol:

In geval van "leeching" wordt een bedrag ter grootte van de schade door overmatig dataverkeer in rekening gebracht.
Dit kan gemakkelijk oplopen tot vele duizenden Euro's.


Kilroy wil liever niet dat iemand een linkje plaatst naar de foto's. :lol: :lol: :lol:
Laatst bijgewerkt door Division op 07 feb 2008 16:09, in totaal 1 keer bewerkt.

07 feb 2008 16:07

Division schreef:Rob, heb je wel toestemming om de foto's te linken? :lol: :lol: :lol:

Geen idee, maar volgens mij doe ik dat ook niet (meer) :wink:

Maar jij, heb jij wel toestemming? :mrgreen: :wink:

07 feb 2008 17:03

Je mag toch zeker nog wel zeggen even op kilroy te kijken? Of is dat ook al verboden in Ned.? :evil:

07 feb 2008 17:12

horn schreef:
Gerhard schreef:Nee met een Beamer :!:


:?: :?: :roll: :wink:


:oops: Ik bedoelde dus Beemer (BMW), maar dat wist je best wel :twisted: :wink:

07 feb 2008 17:40

arenarood schreef:Je mag toch zeker nog wel zeggen even op kilroy te kijken? Of is dat ook al verboden in Ned.? :evil:
Dat mag van de disclaimer van die site nog net. :lol: :lol: :lol:

07 feb 2008 19:21

Afbeelding
Hmmm net stond er dit plaatje met opmerking
" ooh nu weet ik wat ie moest doen!!!"

weggehaald vanwege traffic :D

Afbeelding

Hmm bij mij stond er wat anders ......... 8)

07 feb 2008 19:30

Gerhard schreef: :oops: Ik bedoelde dus Beemer (BMW), maar dat wist je best wel :twisted: :wink:

Het leek me ook al een vreemd beeld dat jij met zo'n projector in een sloot lag...

08 feb 2008 20:37

Nog een paar meters en de voorkant van de turbo was er ook niet meer...

13 feb 2008 22:23

Direct en indirect heeft aandrijving natuurlijk wel invloed hè slimmerd, op het moment dat de aquaplanning begint hebben de aangedreven wielen ineens véééééél minder wrijving en gaan dus versnellen, en zoals er al in het wikipedia verhaal staat vergroot je dan het effect van de aquaplanning. De niet aangedreven wielen "rollen" er neutraler doorheen, om dit te imiteren wordt dus geadviseerd om de aandrijf verbinding te verbreken, m.a.w. de koppeling intrappen.

13 feb 2008 23:01

Dusssss, koppel van de aquaplanerende wielen wordt verplaatst naar de niet aquaplanerende wielen (hetzij voor/achter v.v., hetzij diagonaal) m.a.w. de kans op slippen wordt wel degelijk (fors !) verkleind.

14 feb 2008 16:11

Ten eerste zijn er te veel verschillende (in werking) 4WD systemen op de markt om in het algemeen te stellen dat aquaplaning met 4WD bijna onmogelijk is.

Ten tweede vindt aquaplaning meestal niet plaats door een teveel aan aandrijving, maar door een tekort aan grip in het algemeen (óók bij niet aangedreven wielen!). De grip wordt dan niet automatisch of direct herwonnen door het wiel (of een ander wiel, áls dat wel grip heeft) minder snel of sneller te laten draaien. Wel als het voertuig uiteindelijk voldoende is afgeremd, maar dat is iets anders.

In sommige gevallen kan de auto met 4WD eerder weer bestuurbaar zijn, maar dat betekent niet dat je er geen last van hebt...
Met dat soort misvattingen verkoop je 4WD rijders een gevoel van schijnveiligheid dat de verkeersveiligheid niet ten goede komt..

Banden en snelheid hebben veruit de meeste invloed.
Plaats een reactie