Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

beste wegligging ???

911
32
37%
912
1
1%
914
3
3%
924
3
3%
944
11
13%
956
15
17%
968
18
21%
356
3
3%
 
Totaal aantal stemmen : 86

09 feb 2008 23:35

Renntech schreef:In één van de genoemde types heb ik nooit gereden en zal ook nooit gebeuren, ben ik bang voor.
Toch weet ik dat net die met grote afstand tot de rest de beste wegligging heeft. :mrgreen:

En toch was je er bijna joh :cheesy:

Afbeelding

Qua wegligging mijn gok: de nieuwste :cheesy:

10 feb 2008 4:10

Renntech schreef:Ik heb veel 914's gereden, ook veel op het circuit. Een 914 heeft best wel een leuke wegligging, maar wel voor zijn tijd.
moet je es zorgen dat je in een fatsoenlijke 914 rijdt :mrgreen:

Ik ken redelijk wat meer mensen die beweren dat een 914 de beste wegligging heeft en volgens sommigen is deze zelfs te evenaren of beter dan de modernere Porsche's.
ja... van die gekken heb je er tussen lopen :mrgreen:
gelukkig hebben ze wel het gelijk van de stopwatch aan hun kant ;)

Komt het op echte bochtensnelheid aan maakt de 914 echt geen kans tegen bijvoorbeeld een 968 of een 911 van na 1989.
mag je uitleggen...

een 968 of 964 zijn bv qua onderstel nog behoorlijk "ouderwets" en zeker niet moderner/geavanceerder dan een 914 (of vroege 911)
en een boxster/cayman is qua onderstel ontwerp ook al geen technologisch hoogstandje

de 993 en 996/7 mogen dan een knappe multilink achterwiel ophanging hebben, maar die is nog altijd niet goed genoeg (en wordt dat ook nooit) om de slechte gewichtsverdeling te compenseren...

de 914 is dus weldegelijk de porsche met de beste wegligging
en da's niet omdat ik dat zeg...
dat wordt nog zeer regelmatig in de praktijk bewezen 8)

10 feb 2008 9:04

jeroen: en in vergelijking met een cayman? :? (heb in beide niet gereden dus kan het niet vergelijken)

10 feb 2008 11:11

Sowieso slaat het nergens op om 911 als één optie te geven. Ik heb zelf een 3.2 carrera en een 964 gehad en rijd nu in een 993, maar tussen deze 3 auto's zijn de verschillen al heel groot, laat staan tussen de 70er jaren modellen en een 997....

10 feb 2008 12:38

ik mis ook de GT3....is een 914tje niets bij... :lol:

10 feb 2008 15:32

Wel eens met beide wagens gereden? (in ongeveer dezelfde conditie!)?

10 feb 2008 18:42

Beetje moeilijk vergelijk...lange bochten?korte bochten?Bochten waar het op motorvermogen aankomt?
Ik denk(heb er nl geen ervaring mee) dat t.o.v. een 914(vooruit jeroen)een 911 langzamer een bocht in gaat maar harder eruit.(zeker bij korte bochten)
Dus waar meet je dan weer de bochtsnelheid :?:

10 feb 2008 18:49

nou, een bochtig stukje weg en dan kijken wie er het snelste van punt a naar punt b komt. lange bochten, korte bochten, haakse bochten etc. heeft allemaal te maken met 'wegligging' wat mij betreft.

10 feb 2008 19:21

en dan nog de staat van de weg, mooi circuit of andere minder gladde weg.


op een slecht wegdek zou je met een lekker strakke circuit afstelling mooi eraf kunnen dribbelen waar een minder sportief geveerde auto gewoon goed te doen is.


robert


ik heb dus ook niet gestemd.

10 feb 2008 19:26

Ehm Jeroen.. als de wegligging van die 914 zo goed is... waarom is b.v. de carrera gt dan niet op basis van die auto gebouwd?

10 feb 2008 19:28

Ik merk dat met mijn auto ook, ik heb snelle bochten waar de auto best wel strakker geveerd mag zijn(zou het vast nog harder kunnen)

maar ik heb ook een stukje weg waar het vrij hard gaat en dan de weg iets verlaagd en meteen een bocht (bocht is een groot woord).

door het verlagen van de weg daar verlies je even de druk op de wielen en dan is het insturen niet zo lekker.

en juist daar ben ik blij dat de auto niet zo stug is (ik had namelijk de schokbrekers al eens getest op de stakste stand daar en toen was er even geen contact meer met het weg dek en werd het wel vervelend insturen en remmen om de bocht nog te halen :oops: 8)


robert

10 feb 2008 19:33

roenkie schreef:Ehm Jeroen.. als de wegligging van die 914 zo goed is... waarom is b.v. de carrera gt dan niet op basis van die auto gebouwd?



die vind ik een beetje simpel om zo te stellen.

jeroen bedoelt geef een 914 wat meer vermogen om gelijk te komen met de andere partij (inzake pk/kg) en je zal zien dat de gewichts verdeling van die auto erg goed is en dus goed mee kan komen of zelfs beter is.


robert

10 feb 2008 19:33

horn schreef:nou, een bochtig stukje weg en dan kijken wie er het snelste van punt a naar punt b komt. lange bochten, korte bochten, haakse bochten etc. heeft allemaal te maken met 'wegligging' wat mij betreft.
Maar op die manier ook met motorvermogen.


Erwin(die ook niet gestemd heeft)

10 feb 2008 19:40

Tuurlijk, een 914 is de Porsche met de beste wegligging :roll: . Porsche heeft na ruim 30 jaar de wegligging daarvan bij een ander model niet kunnen evenaren, laat staan verbeteren. :bang:

Volgens mij behoort die titel de Cayman ;) toe, exoten buiten beschouwing gelaten.

10 feb 2008 19:47

Denk 't ook. 8)

Afbeelding

10 feb 2008 19:48

914 is om te beginnen geen porsche dus waar hebben we het over... :mrgreen: :twisted:

10 feb 2008 20:16

Ik denk dat "de Ring" de grote scheidsrechter in deze zou kunnen zijn.

Heb zelf meerdere 914's gehad, helaas niet het genoegen om hiermee op de Nordschleife te rijden.
Maar onlangs een GT3 clubsport op dit beruchte circuit mogen beleven en ben van mening dat deze redelijk met kop en schouders boven velen uitsteekt.

Volgens Johan (v.d. Gugten) daarintegen staat de GT3 slechts in de schaduw van de nieuwe RUF RT12.

10 feb 2008 20:33

EriC4C schreef:Tuurlijk, een 914 is de Porsche met de beste wegligging :roll:

aangezien je het zo goed weet... leg dan ook meteen even uit wat een Cayman zo "bijzonder" maakt :idea:

De Nordschleife is écht geen scheidsrechter als het op wegligging aan komt...
Daar zal je ook nog een aardig pakketje pk's nodig hebben om een snelle ronde te zetten ;)

10 feb 2008 20:33

Wat daarentegen weer geen Porsche is. :wink:

10 feb 2008 20:47

rob964.c4 schreef:
roenkie schreef:Ehm Jeroen.. als de wegligging van die 914 zo goed is... waarom is b.v. de carrera gt dan niet op basis van die auto gebouwd?



die vind ik een beetje simpel om zo te stellen.

jeroen bedoelt geef een 914 wat meer vermogen om gelijk te komen met de andere partij (inzake pk/kg) en je zal zien dat de gewichts verdeling van die auto erg goed is en dus goed mee kan komen of zelfs beter is.


robert


Dat is precies wat ik wil zeggen... dat onderstel van de 914 komt zo goed over omdat het niet al te gek veel vermogen te verwerken krijgt. Kijk b.v. eens naar al die snelle uitvoeringen van kleine auto's tegenwoordig. Het onderstel van een golf of astra is prima geschikt voor de normale modellen maar in een R32 of OPC zie je vaak dat het onderstel niet overweg kan met de "te zware" motor voorin en dan is heel je handling verziekt

10 feb 2008 21:26

wel grappig om te lezen hoe 32 jr oude techniek met de tand
wordt verdedigd! petje af Jeroen :lol:

10 feb 2008 22:06

roenkie schreef:Dat is precies wat ik wil zeggen... dat onderstel van de 914 komt zo goed over omdat het niet al te gek veel vermogen te verwerken krijgt.

't is maar wat je "niet al te gek veel vermogen noemt"
200pk? 300pk? 400pk? 700pk? :mrgreen:

Een Carrera GT is echt in een compleet andere "league" dan een 987 of 997
Een 911, 964, 944, 968 of 986/987 daar en tegen hebben echt geen wielophanging die technologisch vooruitstrevender is dan een 914

Voorlopig heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord waarom een 914 een mindere wegligging zou hebben dan z'n latere soortgenoten ;)

Intussen rijdt de 914 al jaren lang alles wat porsche gebouwd heeft zoek in competities die specifiek op wegligging zijn toegespitst en heeft zich wat dat betreft dus al lang in de praktijk bewezen 8)

11 feb 2008 0:03

In standaard vorm?

11 feb 2008 0:04

Mijn eerste auto ooit, was gelijk ook de beste qua wegligging: een Zastava. Die deed het namelijk nooit en stond heel erg stevig stil..... :wink: :D

11 feb 2008 1:47

Jort schreef:In standaard vorm?

ja, met 165/80/15 bandjes ;)
Plaats een reactie