Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

26 maart 2008 16:19

Ja, inderdaad ik kan u volgen :wink:

26 maart 2008 16:25

Tja... veiligheid... En hoe we ermee omgaan...

Airbags hebben een technische levensduur van 10 à 12 jaar. Inmiddels zijn er auto's met airbags die ouder zijn, maar ík vraag me af wie z'n airbag uit veiligheidsoverwegingen laat vervangen na die periode.

Als je dat niet laat doen, is het wellicht weer het overwegen waard om met een goed(gekeurd)e helm rond te gaan rijden... :lol:

26 maart 2008 18:56

gast schreef:- wel een dure helm op het circuit maar vervolgens in een cabrio op de openbare weg zonder helm. :idea:


Tsja... deze vind ik toch wel ver gezocht. Veel mensen trekken beschermende materialen aan als ze b.v. gaan skaten... zal vast ook veiliger zijn als je het thuis doet want daar kun je ook van de trap vallen, heeft iets te maken met inschatten van risicos denk ik :roll:

En wat die cabrio's zoals de boxster betreft: kappers zijn natuurlijk geen fans van helmen :twisted:

Verder wel een duidelijk verhaal over die helmen trwns gast :salut:

26 maart 2008 21:52

gast schreef:- wel een dure helm op het circuit maar vervolgens in een cabrio op de openbare weg zonder helm. :idea:

Ja. Maar vanaf vandaag dus niet meer :salut:

26 maart 2008 21:57

Als je een helm per ongeluk eens uit je handen laat vallen op een hard oppervlak, en geloof mij maar, bijna iedereen overkomt dat wel eens, moet je in principe die helm meteen vervangen :!: Wat is de algemene reactie? Sh#t, maar ze blijven er toch gewoon mee doorrijden omdat je niets aan de helm ziet, hooguit een krasje/butsje als je pech hebt. Dat de helm technisch al zeer verzwakt kan zijn wordt aan de kant geschoven omdat de helm eigenlijk te duur is om "zomaar" weg te gooien :roll:
Eén verschil tussen goedkope Polycarbonaat helmen en de duurdere Carbon/kevlar enz. helmen wat gast vergeten is te vermelden is het gewicht van de helm. Een lichtere helm is een veiligere helm :!:

27 maart 2008 10:12

Had dat gewichtsverhaal idd wat duidelijker op moeten schrijven maar ik bedoelde idd dat vaak de goedkope (thermoplastische) helmen lichter zijn dan de duurdere thermohardende.
Goed voorbeeld van het nadelige effect van het gewicht van een helm, is dat bij de rondjes over het circuit met kinderen altijd wordt afgeraden om zo'n kind een helm op te zetten! De kans dat bij de kleinste botsing het kind z'n nek breekt door het gewicht van de helm is te groot!

27 maart 2008 13:04

Karten :idea:

27 maart 2008 16:10

Gaat er daar harder aan toe dan wat "toerritjes" op het circuit.

27 maart 2008 20:28

Ik heb verder niet veel verstand van helmen, dus daar ga ik even niet op in, het verhaal zal wel kloppen, maar....
gast schreef:- wel een dure helm op het circuit maar op de openbare weg in een auto rijden die geen enkele ster in de euro Ncap heeft. (ja wie, geef maar toe?)

Dit is me toch onzin! Euro-NCAP is een wassen neus. De auto die aangeboden wordt voor deze test, moet voldoen aan een aantal vantevoren bekende tests, met bekende snelheiden, bekende hoeken van botsing, bekende gewichten en bekende omstandigheden.
Deels nodig om een gelijk beeld van alle auto's te krijgen, helemaal waar, maar aan de andere kant maakt dit het een fabrikant erg makkelijk om een auto te maken die 5 sterren zal halen, terwijl een andere auto (in gelijkwaardige klasse!) met bijvoorbeeld maar 4 of zelfs 3 sterren wellicht TOCH een veiligere auto is.

Moest er toch even uit... (weet overigens niet hoeveel sterren mijn auto's hebben, ja, 1tje wel, die heeft er geen :cheesy: )

27 maart 2008 21:07

gast schreef:Karten noem ik nu niet bepaald "rondjes op het circuit met kinderen" zoals in de tekst van Bert staat te lezen. Kan het verkeerd begrijpen natuurlijk :P :wink:


Je hebt op sommige evenementen mogelijkheden als "guppyrijden" , rondjes op het circuit met kinderen met uiteraard "gepaste" snelheid.
Bij dit soort gelegenheden willen mensen "voor de veiligheid" de kinderen nog wel eens een helm opzetten. Bij de briefing wordt dan ook steevast uitgelegd waarom dat zéér onwenselijk is, gewicht helm i.c.m. nog zwakke nek van kinderen.

27 maart 2008 22:33

motorhelm is wat anders dan een helm voor in een auto

27 maart 2008 23:28

Ach ja veiligheid boven alles. Zo duur mogelijk anders is het niet veilig :shock:
Op 10 km hoogte in een vliegtuig dan ook zeker de gordel omhouden, het zou maar eens net het verschil kunnen zijn tussen leven en dood.
Op de bouwsite een helm opzetten als je onder een takel doorloopt met een staalbalk van 10 ton eraan. Wel een dure ander kop je hem niet terug.

Dan ook consequent zijn en een brandvertragend overall aan bij het rijden op het circuit.

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik denk dat een helm in een personenauto op het circuit niet aan zulke hoge eisen hoeft te voldoen als een motorhelm. Zo niet, dan lijken me de eisen toch in ieder geval anders. Een helm lijkt mij ook een mix van compromissen. (bijv. stijfheid vs absorpsie vermogen) Daarmee kom je dan gelijk op het mogelijk probleem dat een zeer dure motorhelm zo specifiek als motorhelm designed is dat hij wellicht minder geschikt is voor in een auto.

28 maart 2008 0:14

dynamic, een helm op het circuit in de auto hoeft je (inderdaad) niet te beschermen tegen het asfalt... Maareh, denk je dat je stuur of ruit of dakconstructie van de auto veel minder hard zijn bij een goeie klapper ;)

Voor de rest heb je inderdaad gelijk ;) (heb dan ook altijd een brandwerende overall aan, ook op kantoor, het zal je toch gebeuren! ;) )

(en ja, je stuur haal je :cheesy: )...

28 maart 2008 7:56

paSCal schreef: (heb dan ook altijd een brandwerende overall aan, ook op kantoor, het zal je toch gebeuren! ;) )

had ik eerst ook, maar ben tegenwoordig geswitcht naar brandwerend ondergoed. Zit prettiger.

28 maart 2008 9:41

Maar of zo'n brandwerende string nu echt veel helpt ................

28 maart 2008 18:16

Maar het staat wel stoer in de sportschool :mrgreen:

28 maart 2008 22:45

dynamic schreef:Op 10 km hoogte in een vliegtuig dan ook zeker de gordel omhouden ..


... je zal niet de eerste (en zeker niet de laatste) zijn die met z'n hoofd het bagagevakje raakt :shock: :idea:

28 maart 2008 23:40

In de laatste Promotor staat een test van het Lidl motorspul van vorig jaar.
Conclusie was dat de helm wel OK was van kwaliteit en veiligheid. Alleen gaat de fabrikant een beetje vreemd om met de verschillende keurmerken. De helm zelf was in Duitsland gekeurd en het vizier in Spanje, terwijl voor een E keurmerk de helm in z'n totaliteit gekeurd moet zijn en niet de onderdelen afzonderlijk.
Al met al was de helm redelijk veilig.

29 maart 2008 1:11

Olaf schreef:... je zal niet de eerste (en zeker niet de laatste) zijn die met z'n hoofd het bagagevakje raakt :shock: :idea:


Waar een helm al niet goed voor is :wink:


:scratch:

01 apr 2008 23:21

Hiervoor is de Blokker-helm wellicht ook geschikt...


http://www.youtube.com/watch?v=k3ruF8eDeTc

02 apr 2008 0:29

Olaf schreef:
dynamic schreef:Op 10 km hoogte in een vliegtuig dan ook zeker de gordel omhouden ..


... je zal niet de eerste (en zeker niet de laatste) zijn die met z'n hoofd het bagagevakje raakt :shock: :idea:


Inderdaad, is een goede vriendin van mij overkomen. Hersenschudding. :?

02 apr 2008 7:01

geen helm op zeker? eigen schuld dus. had ze bij de blokker kunnen voorkomen voor 40 euro. krent :^: :wink:

Re: Goedgekeurde helm Blokker 40 euro

23 jul 2010 16:03

En waar kan de "paar dagen per jaar" trackdaycoureur een fatsoenlijke helm scoren? (fatsoenlijk = geen poly carbo)

Welk merk, shop etc? Moet zo'n ding integraal zijn of nu weer net niet?

Kan me namelijk voorstellen dat de gemiddelde motorshopverkopert niet scherp heeft wat handig is voor in een auto op het circuit, of maakt het niks uit?

Re: Goedgekeurde helm Blokker 40 euro

23 jul 2010 16:07

Zoek eens onder Arai autosport helmen. :idea:
Bevalt mij erg goed.
Op de motor rij ik of met een HJC intergraalhelm of met een Ruby potje (Pavillon).

Denk dat je bij een motorzaak bij jou in de buurt ook goed moet kunnen slagen.

Re: Goedgekeurde helm Blokker 40 euro

23 jul 2010 16:12

Dankje, ik hoopte echter op een prijsje richting de 150 ofzo? Arai is gelijk proffessioneel.

Kun je dan overigens uit met een jet helm? Had ik steeds als leenhelm, vind ik op zich prima
Plaats een reactie