Als je je Porsche wilt verkopen, laat het hier dan weten. Lees wel eerst de spelregels in het TKA gedeelte!
Plaats een reactie

26 maart 2008 9:22

Martin K. schreef:MAAR ...leg me nog eens 1 keer uit, iemand heeft een toko in het buitenland, koopt daar een splinternieuwe overjarig model Porsche, voor veel geld, laat hem daar een tijdje staan, om hem/haar door te verkopen naar het buitenland voor veel minder geld...wat in het ontvangende land scheelt in BPM, maar met de BTW erbij op toch weer een dure auto wordt

Hoeveel kun je daar mee verdienen :?:

Ik ga geloof ik een nieuw handeltje beginnen 8)


een 911 Carrera kost nieuw in Duitsland 81.000 euro incl. BTW (ca. 68.000 netto), in Nederland kost 'ie 116.000 euro, waarvan ca. 71.000 als netto-prijs, 31.000 BPM en zo'n 14.000 BTW.

Importeer je 'm pas nadat 'ie zes maanden op kenteken heeft gestaan in Duitsland, dan hoef je nog maar 76% van het oorspronkelijke BPM bedrag aan de Nederlandse staat te voldoen, dus nog maar 23.500 i.p.v. 31.000.

BTW heb je al in Duitsland betaald, hoef je hier niet nog eens te doen.

Dan kost zo'n 911 in Nederland dus ineens nog maar 81.000 + 23.500 = 104.500. Dikke 10% voordeel dus.

26 maart 2008 9:37

op een gebruikte auto vs nieuw.

26 maart 2008 10:18

Zou het misschien ook niet iets te maken kunnen hebben met het feit dat er dit jaar een facelift komt voor de 997? Bij BMW zie bijvoorbeeld ook dat de 3-serie (sedan) om eenzelfde reden met hoge kortingen/extra opties wordt aangeboden.

27 maart 2008 0:36

horn schreef:op een gebruikte auto vs nieuw.


tja, wat is gebruikt? Een slimmerik kan ze ook gewoon alleen op kenteken zetten en verder stil laten staan. Zo kom je dan wel aan die 5 km op de teller. Alleen de datum van eerste registratie/toelating verraadt 'm dan.

28 maart 2008 0:10

En die datum is veeeel belangrijker dan de kilometerstand voor de waarde van een auto.

28 maart 2008 1:56

volgens de belastingdienst wordt de auto gezien als gebruikt als deze minimaal 6 maanden oud en min. 6000km heeft zoniet word de auto gezien als nieuw .Dus dat betekend nog een keer btw betalen ,terwijl bij een gebruikte auto uit een eu land waar al btw betaald is je dit niet hoeft .
Uiteraard geld dit alleen voor een particulier die geen btw kan terugvragen bij aankoop in buitenland en niet voor een bedrijf .
Dus koop in duitsland als particulier geen auto met minder dan 6000km anders word het een dure bij het afrekenen met de fiscus :evil:

28 maart 2008 9:56

TurboBjorn schreef:En die datum is veeeel belangrijker dan de kilometerstand voor de waarde van een auto.


B*llsh*t

Nederland is toevallig het enige land ter wereld waar zóveel waarde wordt gehecht aan het bouwjaar en waar iedereen in de rij staat om z'n auto in januari te laten registreren i.p.v. december. Zelfs (of juist daardoor) de leasemaatschappijen doen daar massaal aan mee.

Zolang het 'bouw'jaar bij import hetzelfde is, maakt het voor de gemiddelde Nederlandse importkoper niet uit. Dus in Duitsland in januari 2008 registeren, in Nederland in juli 2008 importeren en verkopen en dan vindt de Nederlander het allang best. 2008 = 2008

28 maart 2008 10:04

alex987 schreef:Dus dat betekend nog een keer btw betalen ,terwijl bij een gebruikte auto uit een eu land waar al btw betaald is je dit niet hoeft .


nee hoor, koop je een "nieuw" voertuig in een EU lidstaat, dan moet de btw in het land van invoer betaald worden. Dus zeker niet dubbel. Mag ook helemaal niet conform de Europese wetgeving (vrij verkeer van goederen).

29 maart 2008 17:32

Ok dj tommi maar koop je een al op kenteken geregistreerde auto die minder dan 6 maanden oud is of minder dan 6000 km heeft en ben je particulier kan je geen mehrwertsteur (btw) terug krijgen als de auto in de eu blijft, en dien je in nederland opnieuw btw te betalen omdat de auto volgens de definitie van de fiscus als een nieuwe auto wordt gezien :roll:

30 maart 2008 13:10

Roet of geen roet, er zit iig nog fabrieksgarantie op.
:idea:

30 maart 2008 13:33

alex987 schreef:Ok dj tommi maar koop je een al op kenteken geregistreerde auto die minder dan 6 maanden oud is of minder dan 6000 km heeft en ben je particulier kan je geen mehrwertsteur (btw) terug krijgen als de auto in de eu blijft, en dien je in nederland opnieuw btw te betalen omdat de auto volgens de definitie van de fiscus als een nieuwe auto wordt gezien :roll:


waar haal je die wijsheid vandaan? Lijkt mij toch dat je binnen de EU nooit twee keer BTW hoeft te betalen. :? En dat er dan dus heus wel een verrekeningsmogelijkheid met de (Duitse en) Nederlandse fiscus moet zijn.

btw

31 maart 2008 22:23

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-1 ... P235_20507
hallo dj tommi zie hier de betreffende link van de belastingdienst ,en wat de duitse btw betreft die krijg je alleen als particulier terug als je de auto exporteerd naar buiten de eu .

01 apr 2008 8:24

Thanks alex987.

Dus in deze moderne Europese tijden moet er over nieuwe goederen gewoon twee keer BTW worden betaald? Klinkt mij toch nog steeds heel erg vreemd in de oren.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee?
Plaats een reactie