08 mei 2008 12:28
lindemans schreef:
Stel dat jouw moeder op leeftijd op die weg had willen invoegen en de snelle P niet had gezien of verkeerd had ingeschat, dan was je mening nu wellicht anders geweest.
Als je er voor kiest extreem hard te rijden dan ontneem je anderen marge om veilig fouten te maken.
Anders gezegd: iemand die extreem hard rijdt neemt eigenhandig de beslissing dan een klein foutje van een ander afgestraft wordt met zwaar letsel in plaats van met blikschade. Ik vind dat niemand dat recht heeft.
08 mei 2008 12:30
08 mei 2008 13:20
08 mei 2008 14:24
torig schreef:lindemans schreef:Stel dat jouw moeder op leeftijd op die weg had willen invoegen en de snelle P niet had gezien of verkeerd had ingeschat, dan was je mening nu wellicht anders geweest.
Toch niet. Ik wéét van mijn moeder dat ze géén goed chauffeur is.
Ze rijdt keurig volgens de regels, maar met aarzeling, merkt zaken niet op, is met andere zaken bezig enz. Ze rijdt te weinig om goed te kunnen rijden.
Ik ben verdeeld tussen 2 reacties:
1a/ Als je aan 250km/u uiterst rechts hangt (kant oprijstroken) ben je al zwaar fout bezig.
1b/ Als je dan nog niet eens merkt dat er een wagen wil invoegen val je niet onder wat ik "hard rijden, met beleid" noem.
Je zou al van baanvak moeten veranderd zijn.
2/ En toch is dat hààr fout als zij daar wordt doodgereden. Ok, die ander ging te hard, maar ZIJ maakt de inschattingsfout. Misschien dat ze geen rijbewijs had mogen hebben dan.
08 mei 2008 15:44
lindemans schreef:Ik hou helemaal van van deze mentaliteit.
Op de openbare weg heeft iedereen het recht om zich binnen redelijke veiligheidsmarges daar in het verkeer te begeven.
Ook al maakt een oude dame een inschattingsfout, niemand heeft het recht om dat met een klapper van 250 km/h of zelfs maar 160 km/h af te straffen.
Atlas Shrugged schreef:You have been scorned for all those qualities of character which are your highest pride. <snip>... Have you stopped to ask them: by what right? - by what code? - by what standard?
(Francisco d'Anconia, Atlas Shrugged)
Voor mij is dat het ultieme schijt hebben aan je omgeving.Hou nou toch op zeg.
Iedereen maakt wel eens een fout, ook iemand die vind dat hij met beleid hard kan rijden.....
Iemand die die gehele marge claimt en van iedereen in zn omgeving maar verwacht dat zij rekening met m houden, daarvan hoop ik dat zel zichzelf plat rijden voordat ze dat een buitenstaander aandoen. Geen enkele medelijden mee.
Eerder meldee ik al die doodgereden fietser bij mij om de hoek. Die dader had een soortgelijk verweer voor de rechter: die fietser had beter uit moeten kijken. Wat ben je dan een hufter.
08 mei 2008 15:56
08 mei 2008 16:01
08 mei 2008 16:21
08 mei 2008 16:22
08 mei 2008 16:27
08 mei 2008 16:33
paSCal schreef:Je kunt je je dan dus afvragen, of je het wel waard bent, om in zo'n snelle auto te rijden,
08 mei 2008 16:47
torig schreef:
Maar waar haal je die statistieken devils son?
08 mei 2008 16:48
08 mei 2008 17:00
Jort schreef:Resteert in veel gevallen snelheid als secundaire oorzaak en de restgroep waarbij primaire oorzaak onduidelijk is. Voorzover je doorgaans oorzaken überhaupt duidelijk kunt onderverdelen in primair en secundair. Schermen met 3% als het cijfer, noem ik op z'n minst misleidend. Over nuances gesproken.
08 mei 2008 17:05
lindemans schreef:Ook al maakt een oude dame een inschattingsfout, niemand heeft het recht om dat met een klapper van 250 km/h of zelfs maar 160 km/h af te straffen.
Wat je in feite zegt is dat je van iedereen verwacht dat hij geen fouten maakt en zich aan de regels houdt, omdat jij je anders niet "veilig" aan diezelfde regels kunt ontrekken.
Met die instelling hoor je niet op de openbare weg thuis.
Die dader had een soortgelijk verweer voor de rechter: die fietser had beter uit moeten kijken. Wat ben je dan een hufter.
08 mei 2008 17:09
Jort schreef:Helaas kan lang niet iedereen even goed bepalen waar zijn/haar vrijheden die van een ander beperken of zouden kunnen beperken.
08 mei 2008 17:11
MetalGreen911SC schreef:Gaat wel over Duitsland... maar ze houden het wel goed bij
08 mei 2008 17:15
Devils son schreef:Het grote probleem is dat velen vasthouden aan dogma's. Het is snelheid voor en snelheid na.
<snip>
Maar nee: het is de hardrijder die de zwarte piet moet krijgen...
<snip>
Onbegrijpelijk.
08 mei 2008 17:22
08 mei 2008 17:26
Jort schreef:
Waar komt zo'n voorval terug in de statistieken? Hij heeft immers naar eerste inzichten de macht over het stuur verloren. Dat zou als primaire oorzaak aangewezen kunnen worden, zeker als exacte toedracht onbekend blijft. Snelheid zou dan zeer zeker wel een rol gespeeld kunnen hebben. Macht over het stuur verloren door o.a. te hoge snelheid?
Gevolgen kunnen ook drastisch worden beïnvloed door snelheid. Dood, gewond, of toch ongedeerd, mede afhankelijk van de gevoerde snelheid. Dat zie je niet direct terug in de statistieken en ook niet in de eerder aangehaalde 3%. Mij zeggen die statistieken in dat opzicht dan ook bijzonder weinig. Of er nu 25% wordt toegeschreven aan snelheid of 3%.
08 mei 2008 17:32
torig schreef:
De groep hardrijders is dan ook kleiner dan de groep onoplettenden.
De waarheid ligt echter in het midden. De slachtoffers vallen te betreuren door "beide groepen" maar het aandeel van de tweede groep wordt hierin zwaar overroepen, mijn insziens. Het aandeel van de onoplettenden wordt dan juist weer gedownplayed.
08 mei 2008 17:44
08 mei 2008 17:47
Devils son schreef: Totdat er gewonden vallen, want dan is de vergevingsgezindheid 0,0... ook al kan iedere automobilist het leven van een ander nemen, want NIEMAND rijdt perfect.
08 mei 2008 21:43
zuugnap schreef:paSCal schreef:Je kunt je je dan dus afvragen, of je het wel waard bent, om in zo'n snelle auto te rijden,
Weer lekker suggestief zeg!! sjeees ... dus alles wat boven de
250 heeft gereden hier in NL of waar dan ook is het niet waard
Ikzelf schreef:Denk dat je het die kant op moet zoeken
(of het terecht is, laat ik even in het midden!)
zuugnap schreef:hmmz zelf nooit te hard gereden?
08 mei 2008 21:49
Devils son schreef: Je mag je klacht deponeren bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Opvallend is dat in het VK men op een cijfer van 4% uit komt en in Australië een cijfer van 2% gehanteerd wordt.
Devils son schreef: Echter zelfs als je dat op telt bij snelheid (3%) en onbekend (5%), dan nog kom je niet aan 1/3e, wat het cijfer is voor het niet verlenen van voorrang.
torig schreef: Dat is ook subjectief hé. Respect moet wel kunnen opgebracht worden voor een andere visie EN dit van weerszijden. Net dat laatste deel ontbreekt naar mijn gevoel.
torig schreef: Vind dat voor dat handje vol doden per jaar de kosten die gemaakt worden niet afwegen tegen de resultaten.
Resultaten die elk jaar scherper worden gesteld terwijl het aantal verkeersdeelnemers blijft toenemen en de infrastructuur in erbarmelijke toestand verkeert.