Hoevel verhalen wil je horen over vliegproblemen
Ik heb in het verleden heel wat gevlogen en heb me geen moment echt onveilig gevoeld. Wel eens met gefronsde wenkbrouwen gezeten maar ik bedenk me altijd maar dat de protocollen in de luchtvaart redelijk streng zijn. Zo zal een verdachte situatie aan een landingsgestel er meestal voor zorgen dat er preventief een ander toestel wordt ingezet. Zo is inderdaad ook het lozen van kerosine een voorzorgsmaatregel. Stel je voor dat er iets mis gaat tijdens de landing en die vele tienduizenden liters ontbranden.... dan maar liever zo'n 2000 liter laten branden zodat er een gecontroleerde brand uitbreekt.
Maar goed een paar annekdotes;
Midden jaren tachtig van Londen naar Amsterdam door zeer ruig weer met een leeg toestel. Werd er verzocht of alle passagiers in het achterste deel van het vliegtuig wilden gaan zitten ivm de bestuurbaarheid.
Eind jaren 80 eens in een DC-3 gezeten in Afrika waar de stoelen met beugeltjes waar je normaal elektrischiteitspijp mee aan de muur schroeft op de vloer van het toestel zaten. Vliegtuig is 3 maanden later tegen het Afrikaans rif te pletter gevlogen
In 1989 eens naar Jakarta gevlogen. Bij de stop in Kuala Lumpur bleek dat een stuk bekleding van de staart was verdwenen. Binnen 3 uur was er een nieuwe huid opgeplakt en kreeg iedereen de keuze of ze alsnog mee wilden vliegen of de volgende dag een ander toestel wilden. Ik ben gewoon ingestapt
In 1993 eens een binnenlandse vlucht in Irian Jaya gemaakt met een Fokker 27 waar van alles aan miste. Zo was van de deur naar de cockpit alleen een scharnier nog over en keek je zo tegen het dashbord. Al snel zagen we dat tijdens de start de rechter motor wel werd gestart maar verder niet werd gebruikt. Het vliegtuig vloog dus op alleen de linker motor ook tijdens de start en de rechter propellor deed volgens mij alleen mee om de passagiers niet ongerust te maken. Zo zijn we over 3500 meter hoge bergtopen gevlogen. Bij de landing werd er gelijk een ladder tegen de motor gezet en druk gesleuteld. Toen we een week later terug vlogen bleek het euvel nog steeds niet te zijn verholpen. 3 weken later lazen we op een krant op Bali dat het betreffende toestel tijdens de start van de startbaan was afgegleden. Geen slachtoffers
In dat zelfde jaar ook een vlucht naar de Banda archipel vanuit Ambon. Was een heel kleine Casa waar maar 18 man in past en de bagage gewoon achter een net achterin ligt. Zat een Italiaan met vliegangst aan de andere kant van het gangpad. Die kreeg het zo warm dat hij de ventilatie open wilde draaien dat in de zijwand zat. Nog geen seconde later zat de ongelukkige man met een heel binnenpaneel van 50x50 cm in zijn handen. Toen had ie het natuurlijk helemaal niet meer.
Voor de rest zij de andere honderden vluchten wel aardig goed verlopen en kom ook ik meer levensbedreigende situaties op de weg tegen dan met een vliegtuig.