30 jun 2008 22:35
stoekie schreef:En om jouw nu nog ff te corrigeren, je mag betekend met een d en t schrijven, is beide correct nederlands (met kleine letter, gaat om de taal en niet het land)
30 jun 2008 22:37
30 jun 2008 22:39
horn schreef:ken
betekend
en waarschijnlijk duits met een hoofdletter, maar dat hoeft niet.
30 jun 2008 22:42
Mijn vriend Google schreef:Benamingen van plaatsen, windstreken, talen, volkeren
(a) aardrijkskundige namen
regel 16.E
Een aardrijkskundige naam schrijven we met een hoofdletter.
Deze regel geldt voor plaatsen, streken, landen, maar ook bijvoorbeeld voor bergen, rivieren, woestijnen, hemellichamen.
Amsterdam
Antarctica
de Verenigde Staten
het Andesgebergte
de Schelde
de Sahara
de Poolster
In niet-wetenschappelijke teksten schrijven we: de aarde, de maan, de zon.
regel 16.F
Samenstellingen en afleidingen op basis van een aardrijkskundige naam behouden de hoofdletter.
Nederlandkunde
de Scheldeoevers
Nederlands
Belgisch
een Gentenaar
Zuid-Afrikaans
een Zuid-Afrikaan
een New Yorker
Zie ook: verzwakte betekenis van aardrijkskundige naam (regel 16.H)
regel 16.G
(1) De naam van een windstreek schrijven we met een kleine letter.
(2) Als we er een geografisch, economisch of politiek gebied mee bedoelen, krijgt het woord een hoofdletter, maar dat geldt niet voor de afgeleide vorm.
(3) Ook als de naam van een windstreek deel is van een aardrijkskundige naam, krijgt het woord een hoofdletter.
(1) windstreek
het noorden
het zuiden van Frankrijk
(2) gebied
het Zuiden vraagt meer ontwikkelingshulp van het Westen
de oosterse filosofie
(3) in aardrijkskundige naam
Zuid-Afrika
Zuidwest-Vlaanderen (het zuidwesten van Vlaanderen)
Zuid-West-Vlaanderen (het zuiden van de provincie West-Vlaanderen)
Noordwest-Friesland (het noordwesten van de provincie Friesland)
Noord-West-Friesland (het noorden van de streek West-Friesland)
30 jun 2008 22:44
30 jun 2008 22:44
30 jun 2008 22:47
HV schreef:'betekend' als werkwoord met een d??? Is dat wellicht iets van de laatste Van Dale editie?? Want af en toe zijn die nieuwe spellingsvormen inderdaad erg verwarrend. Ik ken het woord 'betekend' enkel als voltooide tijd (mah jah, wass solls).
30 jun 2008 23:54
01 jul 2008 8:35
01 jul 2008 9:35
01 jul 2008 9:37
MS964 schreef:Ik was ook al aan het googelen...
01 jul 2008 10:24
tvanbroekhoven schreef:Stoekie
De mannen van Van Kessel zijn eigenlijk gewoon handelaars dus veel nazicht zullen ze niet kunnen doen. Ze proberen je wel te helpen mocht je vragen hebben en als je op zoek bent naar tweedehands of nieuwe onderdelen kan je er ook bijna altijd terecht.
Als ik bij iemand zou langs gaan voor een eerste nazicht van de wagen na aankoop, dan zou het Renntech zijn (als Nederlander). Ik ken hem niet persoonlijk maar als je die man zijn antwoorden leest op het forum merk je gewoon onmiddellijk dat hij een wandelende Porsche-encyclopedie is.
http://www.renntech-porsche.nl
ps: voila forum taal-nazi's => hoeveel spelfouten heb ik gemaakt ?
01 jul 2008 10:26
01 jul 2008 10:32
01 jul 2008 10:43
stoekie schreef: dan kan ik daar e.e.a even laten nakijken (hopenlijk)
01 jul 2008 10:49
Bertroex schreef:Zomaar even snel uit mijn hoofd: iemand anders nog meer?
Bert
01 jul 2008 11:29
stoekie schreef:uhmm. nee dat niet, maar een auto is een auto zullen we maar zeggen.Maarten schreef:Porschekenner?
01 jul 2008 11:45
01 jul 2008 19:31
stoekie schreef:Aber nun ja, ich wohn ja auch im grenzgebiete, wass soll man dan machen.![]()
01 jul 2008 19:34
dannyl schreef:stoekie schreef:Aber nun ja, ich wohn ja auch im grenzgebiete, wass soll man dan machen.![]()
Stoekie aub niet in het Duits citeren , want ook hier zitten 2 fouten in.
01 jul 2008 19:38
01 jul 2008 19:52
dannyl schreef:haal maar eens fouten uit mijn laatste zin
01 jul 2008 20:06
dannyl schreef:stoekie schreef:Aber nun ja, ich wohn ja auch im grenzgebiete, wass soll man dan machen.![]()
Stoekie aub niet in het Duits citeren , want ook hier zitten 2 fouten in.
Maar even zonder dollen , waar woon je in zuid limburg . Ik weet wel een paar adressen waar je eventueel je porsche kan laten nakijken.
De groete oet ut limburgse lendj en mesjien zeen ver os op een rit hié in de buurt
01 jul 2008 21:46
Bertroex schreef:
In most US states the 911S was making 165 due to the air pump, whilst in California it was even detuned to 160 bhp. .
But: consider this. The '76 or "I series" k jet 2.7 l with 165 bhp not only comes with the galvanised shell, it is also producing more torque than the 911S. In Paul Frere's book, he describes it as follows:
"...it appears that the previous rating (of 175 bhp of the '74 and '75 model 911S- BR) was rather higher than average and only reached by the very best of the production engines. That the power out put is not less than before was fully confirmed by a Road Test published in the magazine Auto, Motor & Sport of October 25, 1975 in which the standing start kilometre time came down from 28.7 to 27.9 seconds and 1.5 seconds was chopped of the 0-100 km/h time. Only the maximum speed was slightly reduced from 225 km/h to 222,5 km/h."
acc 0-100km/h
911S 8.5sec
911 '76 7.3sec
0-160km/h
911S 20.3 sec
911 '76 18.7sec
0-200 km/h
911S 41.3 sec
911 '76 no data
1km standing start
911S 28.7sec
911 '76 27.9sec
Naturally, in this day and age most 2.7S engines had at least a top end rebuild and lost air pumps and what not, plus there might be a performance gain by about 10% by fitting SSI's . Indeed a 911S can be made to fly, but a 911 '76 might still be able to beat it, both in speed as well the ability to hold back the rust.
Bert
01 jul 2008 22:02