24 jul 2008 9:10
Retep968 schreef:Je bedoelt de 2007 versie, de 'Gulf'?
Ook erg mooi, maar moest toch een keuze maken. Was moeilijk, want de 'Gulf' heeft de kleuren en logo van de Porsche 917...
24 jul 2008 9:31
24 jul 2008 9:40
24 jul 2008 15:41
ETA 2824
Het werkpaard in de lijn van ETA mechanische uurwerken, de 'ETA 2824-2', is een automatisch, vijfentwintig (25) 'jewel' uurwerk, dat voorkomt in de volgende vier uitvoeringen of 'ranges':
"Standard", "Elaborated (improved)", "Top" en "Chronometer".
De belangrijkste componenten die het verschil maken tussen zogenaamd "Elaborated" en "Top" zijn de 'barrel spring', 'shock protection system', 'pallet stones', 'balance wheel & hairspring' en het regulerings mechanisme. Om de verschillen in nauwkeurigheid voor deze typen te illustreren, houdt men de volgende specificaties aan:
"Standard": een gemiddelde afwijking van +/-12 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-30 seconden/dag;
"Elaborated": een gemiddelde afwijking van +/-7 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-30 seconden/dag;
"Top" variant: een gemiddelde afwijking van +/-4 seconds/day met een maximale dagelijkse variatie van +/-10 seconden/dag.
"Chronometer" tenslotte moet voldoen aan de stricte standaarden van de COSC.
ETA 2892.A2
De ETA 2892-A2 wordt in het algemeen gezien als een verbeterde versie van de basis ETA mechanieken. Het is in ieder geval een moderner ontwerp (jaren 70), aangezien de 2824 z'n oorsprong al vond in de jaren 50. De '2892' is uitgevoerd met top-kwalitiet componenten en is een automatisch, een-en-twintig (21) 'jewel' mechanisme, beschikbaar in drie uitvoeringen: "Elaborated", "Top" en "Chronometer".
Ook hier zit het verschil 'm in de 'key' componenten, die het verschil maken tussen de verschillende klassen.
Om de verschillen in nauwkeurigheid voor deze typen te illustreren, houdt men de volgende specs aan:
"Elaborated grade": gem. afwijking van +/-5 seconden/dag met een maximale dagelijkse afwijking van +/-20 seconden;
"Top grade": gem. afwijking van +/-4 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-15 seconden.
"Chronometer grade" tenslotte moet voldoen aan de stricte normen die door het COSC worden voorgeschreven: een gemiddelde afwijking van -4/+6 seconden per dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-5 seconden.
De 2892-A2 wordt door vele horloge-kenners gezien als in de zelfde kwaliteitscategorie (nauwkeurigheid en betrouwbaarheid) als de 'in-house' geproduceerde Rolex mechanieken.
Het ETA 2892.A2 mechaniek kan men i.h.a vinden in de duurdere en prestigieuze uurwerken en merken. Dankzij de relatief geringe hoogte van 3.60mm is dit type mechaniek populair bij merken die gecompliceerde chronograph mechanieken in de markt zetten (o.a. Breitling). Gezien de geringe dimensies, is het ook een goed 'platform' om een eigen variant op te maken, wat ander merken van dure klokken dan ook doen (zie Calibre 30110 van IWC bv).
Valjoux 7750
Het 'Valjoux 7750' of ook wel 'ETA 7750' mechaniek is een veel gebruikt mechaniek voor chronographen (stop watch). Het traditionele mechanisme
toegepast in de chronograph is ook wel bekend als het 'Column Wheel'. Met de introductie van de 'Valjoux 7750', werd dit 'column wheel' systeem vervangen door een drie (3) 'plane cam' systeem. Dit systeem is beter bekend als het 'Coulisse Levier mechanisme'.
Het systeem en mechaniek werd bedacht door Edmond Capt in 1970, als een volledig geintegreerd 'self-winding' mechanisme, gebaseerd op de Valjoux 7733.
Het mechaniek is van een automatisch, vijfentwintig (25) 'jewel' type, dat uitgevoerd kan worden met een aantal functies als 'triple date' (dag, datum, maand en maan-phase), of een variant met drie tellers voor minuten, seconden en uren. Dit mechaniek is beschikbaar in drie klassen: "Elaborated", "Top" en "Chronometer".
Ook hier weer zijn het bepaalde key onderdelen die het verschil maken.
Om de verschillen in nauwkeurigheid voor deze typen te illustreren, houdt men de volgende specs aan:
"Elaborated grade": gem. afwijking van +/-5 seconden/dag met een maximale dagelijkse afwijking van +/-15 seconden;
"Top grade": gem. afwijking van +/-4 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-10 seconden.
"Chronometer grade" tenslotte moet voldoen aan de stricte normen die door het COSC worden voorgeschreven: een gemiddelde afwijking van -4/+6 seconden per dag met een maximale dagelijkse variatie van
+/-5 seconden.
Hoe kan een klasse horlogemaker als IWC, zeggen dat ze, ondanks het gebruik van een ETA mechaniek, ze een standaard ETA uurwerk omzetten naar een nieuw, superieur IWC mechaniek?
Bijvoorbeeld, wat voor wijzigingen worden er gemaakt op een 'standaard' ETA-Valjoux 7750 voordat het ingebouwd wordt in een IWC chronograph?
Aardig wat horlogemakers kopen hun basis-mechanieken van ETA. ETA biedt een brede variatie aan die aan de meeste behoeften wel voldoet.
Echter, voor een aantal horlogeverzamelaars/liefhebbers die gelimiteerde, speciale uurwerken zoeken, is dit de reden om een horloge met een ETA mechaniek nou juist te vermijden.
Wat nou als een gerenommeerde horlogemaker als IWC Schaffhausen de erg goede en goed geteste ETA Valjoux 7750 mechaniek zou gebruiken voor z'n chronograaf uurwerken, na het uitvoeren van een aantal modificaties?
Wat is er nl tegen op het gebruik van eens ETA mechaniek?
Eigenlijk, alleen het feit dat het zo'n veelvoorkomend mechaniek is en daardoor dus niet echt exclusief.
Aan de andere kant, het hoge productieaantal heeft ervoor gezorgd dat het inmiddels een 'volwassen' en technisch uitstekend mechaniek is; 't heeft geen last van kinderziektes, en het wordt continue doorontwikkeld.
Waarom dus, zou IWC dit uitstekende mechaniek over het hoofd zien?
Uiteraard zijn er alternatieven, maar vanuit een economisch en technisch standpunt, is de beslissing voor een 'Valjoux' gegarandeerd een goede keus.
Vraag is dan, wat doet IWC met het basis-mechaniek, en waarom doen ze alsof het een compleet eigen uurwerk is?
De verklaring: IWC koopt het beste standaard mechaniek en voert daar een soort van 'tuning' op uit. Je zou kunnen zeggen dat IWC doet met de Valjoux wat Gemballa en Techart doen met 'standaard' Porsche motoren.
Standaard 3.6 of 3.8l 911 motoren worden gebruikt als basis, worden geoptimaliseerd en getuned met de beste ervaring en materialen die de tuner in huis heeft.
In het geval van de 'Valjoux', dit wordt door IWC gekocht in onderdelen, nooit als compleet geassembleerd, werkend mechaniek.
Bovendien worden alleen de 'chronometer' klasse mechanieken aangeschaft, de best beschikbare versie dus.
Wanneer deze onderdelen aankomen in Schaffhausen (IWC's 'fabriek') worden deze eerst aan een visuele test onderworpen, waarna een selectie in detail geverifieerd wordt. Sommige onderdelen van de originele ETA mechaniek worden meteen verwijderd en worden nooit gebruikt door IWC.
Deze delen worden vervangen door betere (en in het algemeen) duurdere, uit eigen stal.
Sommige aanpassingen gebeuren bij het assembleren, terwijl andere wijzigingen al vroeg in het proces plaatsvinden. Alle metalen 'bearings' van de 'Valjoux 7760' bij voorbeeld worden vervangen door zogenaamde 'jewel bearings'.
Note: de Valjoux 7760 (gelijk aan de 7750 maar in de manueel opwind versie) is de basis voor de Portugieser Chronograph mechanieken.
Er is vervolgens een IWC expert, wiens enige taak het is om met de hand (!) al deze metalen 'bearings' te verwijderen en te vervangen door de 'jeweled bearings'!
Uiteindelijk is dit een actie die de duurzaamheid van het uurwerk ten goede zal komen.
Deze onderneming echter is zinloos voor versie 7750, die geleverd is met alleen maar 'jewel bearings'.
In plaats daarvan worden er bv verschillende tandwielen vervangen.
Het volgende heb ik alleen in het engels, en is moeilijk te vertalen:
For instance, one is part of the winding mechanism, which ETA supplies with three holes in order that it can be worked on by machines and be transported by robot arms. As the holes are drilled, there is some metal, which is pushed over the surface - causing friction with the above-located bridge. Now IWC found out that it is precisely the position of these holes, which will cause fine metallic debris over time to accumulate. In the short run, such metallic debris is not a problem, however over a longer period such debris will cause problems.
Zo zijn er nog wel meer (soms minieme) wijzigingen, maar dat opsommen komt de leesbaarheid niet ten goede. Uiteindelijk is het de som van al deze kleine, maar vaak erg technisch geavanceerde wijzigingen die er voor zorgen dat het uurwerk daadwerkelijk nauwkeuriger en betrouwbaarder wordt.
Kortom, het is dus geen overdreven claim van IWC wanneer ze stellen dat ze de ETA mechanieken behandelen alsof het een origineel IWC mechaniek zou zijn. De verschillende modificaties en de extreme aandacht voor detail, transformeren het originele, in grote getalen geproduceerde ETA mechaniek in iets compleet anders. 'ETA' is dan dus niet altijd 'ETA'...
24 jul 2008 15:45
patrick911 schreef:ik ben een nerd...![]()
24 jul 2008 15:46
24 jul 2008 15:52
MS964 schreef:we hebben dezelfde smaak
MS964 schreef:Had je nog iets aan mijn IWC-tips op pag. 74?
24 jul 2008 16:32
24 jul 2008 16:37
24 jul 2008 16:49
Speedy356 schreef:(...)het uurwerk van/in een horloge is niet de prijsbepalende factor. (..)
25 jul 2008 13:25
Patrick uit Australiëschreef: Reden waarom is dat blijkt dat Swatch tegenwoordig het zwitserse ETA bezit
25 jul 2008 13:36
Patrick uit Australiëschreef: Reden waarom is dat blijkt dat Swatch tegenwoordig het zwitserse ETA bezit
26 jul 2008 0:13
Jurgen schreef:Alweer bijna twee jaar geleden zoals op de foto te zien is...(zie je dat Harald ?:twisted: )
27 jul 2008 10:21
zuugnap schreef:ETA II
27 jul 2008 12:25
patrick911 schreef:
Ik ben ook nog steeds weg van de Tag Heuer Carrera Lemania, maar eer ik die ergens tegenkom.....
27 jul 2008 13:02
27 jul 2008 13:02
27 jul 2008 13:44
27 jul 2008 13:53
27 jul 2008 14:00
27 jul 2008 14:49
27 jul 2008 15:24
Lydia schreef:
27 jul 2008 15:38
27 jul 2008 15:43