Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
28 jul 2008 10:33
absoluut gaaf om zo'n licentie te halen, maar je kent dan de basis en meer niet. kan je 1 op 1 vergelijken met een rijbewijs, als je em eenmaal hebt kan je gaan leren.
racen is niets meer dan heel veel kilometers maken en ervaring opdoen, liefst onder begeleiding van een goede coureur; een paar simpele aanwijzingen kunnen je secondes per rondje schelen (of je voor domme schades behoeden)
paar weken geleden bijvoorbeeld voor het eerst op hockenheim gereden. geweldige ervaring. lijkt een heel simpel circuit, maar het tegendeel is waar. zijn veel langzamere bochten gevolgd door langere rechte stukken. als je zo'n bocht niet helemaal goed neemt en je komt verkeerd uit dan scheelt dat secondes op het rechte stuk dat volgt.
een vriend van me heeft mijn auto gedeeld (zijn wagen was na de race op spa plat), hij rijdt al iets van 8 jaar. hij reed gewoon 3 seconden sneller dan mij in mijn eigen auto. ik denk dat als cor euser (mijn teambaas) had gereden in mijn auto dat dat zomaar weer een paar seconden sneller was. conclusie is dat je leert racen door het heel veel te doen.
weet wel waar je aan begint, ik ben aan een setje banden al meer kwijt dan er hier voor bedragen worden genoemd voor dag racen. je krijgt altijd met schades en mankementen te maken; part of the game. maar het is supergaaf om te doen...
28 jul 2008 11:40
Hoe is het eigenlijk om meteen met de DSC mee te doen?
Is het niveau daar veel hoger als bij de klasses van de DNRT?
Komend weekend is Assen, ben je daar ook?
28 jul 2008 12:45
Ik kan het niveau niet vergelijken. In de GT en Supersport1 klasse denk ik het wel. Al met al is het een leuke mix tussen profs, semi-profs en goedwillende amateurs.
Ik heb voor de DSC gekozen vanwege de variatie in circuits en de mooie evenementen waarbij gereden wordt. Hierdoor kan ik er gewoon een leuk weekendje weg van maken; ook voor mijn vriendin. Bij DNRT heb je dat een stuk minder vind ik. Moet wel zeggen dat je met hetzelfde budget bij de DNRT misschien wel 2x zoveel kan rijden in dezelfde auto. Het is voor mij een hobby en je maakt zo je afwegingen.
Assen ben ik niet bij, de sportklasse doet daar niet mee. Wel is de sportklasse inmiddels toegevoegd aan de A1 Grand Prix op Zandvoort
Dus als er nog iemand kaartjes zoekt, ik heb wat mogelijkheden al dan niet met een vip-arrangement en zolang de voorraad strekt.
28 jul 2008 12:47
Eigenlijk als ik het zo'n beetje mag samenvatten dan "het is top om mee te maken" maar daarna mag je geldboompje kaalplukken om er ook wat mee te doen, ken de draagkracht niet van de forummers maar elk weekend bijna 1000 euri wegbrengen is mij in elk geval te gortig!
28 jul 2008 12:49
Daarom bestaat er ook nog zoiets als sponsers.
Hiermee heb je een mogelijkheid om de kosten te verlagen.
28 jul 2008 12:53
racen is niet goedkoop, wat ze ook zeggen
en als je geld "over" hebt dan ga je dat toch snel weer steken in verbeteringen en veranderingen
voor die 1000 euro heb je net geen set slicks, je hebt dan nog je transportkosten, inschrijfgeld, brandstof, olie (iedere keer alles verversen of tenminste nakijken motor/sper/versnellingsbak/remmen), remblokken, monteurs, hotel etc. etc. etc.
ik denk dat al met al de kosten van bijv. dnrt tov dsc elkaar niet zoveel ontlopen per geracede minuut (bij dsc zijn de races 1 uur maal 2 dagen en nog 20 minuten kwalificatie en 2x een half uur tot 3 kwartier vrijrijden)
alleen inschrijfgeld en de banden (slicks tov toyo's) zijn bij de dsc duurder, de rest is min of meer hetzelfde
28 jul 2008 12:55
Gert schreef:Daarom bestaat er ook nog zoiets als sponsers.
Hiermee heb je een mogelijkheid om de kosten te verlagen.
Snap ik wel maar zoek die mensen maar eens , daarnaast zul je je toch eerst in de picture moeten rijden willen ze interesse tonen niet?
@ marco ik wilde het bedrag nog lekker laag houden maar t schiet naar boven zo te lezen
heb wel eens ergens gelezen dat een GT3 cup rijden op jaarbasis zo rond de TON kost ... dan zit daar alles bij in!
Laatst bijgewerkt door zuugnap op 28 jul 2008 12:58, in totaal 1 keer bewerkt.
28 jul 2008 12:57
Gert schreef:Daarom bestaat er ook nog zoiets als sponsers.
zelfs hele goede/bekende coureurs krijgen volgens mij op dit niveau niet hun hele budget rond met sponsorgelden van derden
ook voor sponsoring moet je wat terugdoen natuurlijk
mijn sponsors krijgen voor hun klanten een leuke circuitdag terug met hapjes, drankjes, rondleiding door de pits en de paddock, kaarten voor de tribune, viptent en als het mogelijk is een taxifahrt over het circuit
28 jul 2008 12:58
Ik had al redelijk snel Ernst & Young als sponsor. Voor een weekendje racen was ik al gauw € 2.000 kwijt. En dan moet je geen grote schades rijden. Dus je komt eigenlijk steeds te kort. Daarbij kost het ook erg veel tijd. En dat is geen straf, maar je moet die (vrije) tijd wél hebben!
28 jul 2008 12:59
@zuug: Veel rijders zijn ook zakenmensen met contacten, als (mede)eigenaar van een bedrijf kan je je reklamebudget besteden om je eigen race aktiviteiten te sponsoren.
Kans dat je op rijderskwaliteit/bekendheid een sponsor strikt is nog weer een stap verder.
Laatst bijgewerkt door
Gert op 28 jul 2008 13:00, in totaal 1 keer bewerkt.
28 jul 2008 13:00
zuugnap schreef:heb wel eens ergens gelezen dat een GT3 cup rijden op jaarbasis zo rond de TON kost ... dan zit daar alles bij in!
ex schades en die heb je niet altijd zelf in de hand; op het circuit vul je geen schade formulier in als er iemand vol bij je naar binnen is gevlogen
28 jul 2008 13:01
En je mag 50.000 borg storten voordat je begint... of een verzekeraar zo gek krijgen dat die je dekt, dat zijn bijkomende kosten.
28 jul 2008 13:03
ok gert welk seizoen gaan we starten? Meen dat Porsche AG ook zoiets in de aanbieding had?
28 jul 2008 13:04
verzekeren kan, maar is -zoals te verwachten- erg prijzig en eigen risico begint vaak op 5000 euro of meer
was voor mij bijvoorbeeld helemaal niet interessant
28 jul 2008 13:14
dus al met al komen we dan bijna in deze categorie
28 jul 2008 15:32
of je gaat
deuren verkopen
heb overigens zelf ook nog een motorkap, een dak en 2 deuren in de aanbieding
28 jul 2008 16:25
dacht toch dat die al aardig vol zaten
28 jul 2008 16:37
jij kan het weten
kan altijd de stickers van de eigen zaak opofferen
of een paar van laurens
28 jul 2008 17:16
Racen en het minst financieel belastend...
* in België bij skylimitevents
* in Nederland bij de DNRT waarbij de toerklasse een goede oplossing is, samen met de Volvo 360 Geen Modena en de E30 cup.
En wat velen al aangehaald hebben:
* racen kost geld. En altijd meer dan wat je in je hoofd had.
* sponsors zoeken en vinden is verre van makkelijk en al helemaal als je visie is om je hele gebeuren daar mee te dekken.
* het kost wat, maar je krijgt er ook wat voor terug...
28 jul 2008 23:33
het zijn iig ervaringen die ze me niet meer afnemen, foto's van Hockenheim
mooie stickers
29 jul 2008 18:28
Ziet er erg goed en professioneel uit!
29 jul 2008 21:52
het team wel, nu de coureur nog
de man met de oranje pet is het geheime wapen
29 jul 2008 21:57
Dat is Cor Euser toch?

Je kan het slechter treffen...
30 jul 2008 11:46
Interessant draadje. Zat net ook wat over racelicenties en rijvaardigheidstrainings te mijmeren.
Als ik het zo bekijk is de overstap van motorracen naar autoracen toch veel kostelijker dan ik verwacht had
Nu ja, eens mijn racer verkocht is kan ik mijn opties herevalueren
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.