Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 04 mei 2025 21:24

Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Blijvend hoge benzineprijzen - Porsche eruit? 

Gestegen kosten - Porsche eruit?
Poll eindigt op 30 apr 2011 15:00
Vanwege te hoge brandstofkosten gaat de Porsche eruit. 0%  0%  [ 0 ]
Ik hou mijn Porsche wat er ook gebeurt. 0%  0%  [ 0 ]
Ik heb mijn Porsche in 2008 al weggedaan. 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 0

Blijvend hoge benzineprijzen - Porsche eruit? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Ik hou mijn Porsche wat er ook gebeurt of door gestegen kosten gaat de Porsche eruit. Laat ik het zo zeggen: ergens in het midden!

04 aug 2008 20:52
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
turbocruiser schreef:
Olieprijs boven de 2 euro/ liter

Nope ...

Olieprijs is nu ongeveer $ 120 per vat ...

Dat vat is 'n zg Barrel :arrow: 42 gallons :idea:

Ongeveer 159 liter voor zo'n 78 Euro :arrow:

.... dus net iets meer dan 2 liter voor 1 Euro :wink:

04 aug 2008 20:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht 
Zoiets ja... :D :wink:

04 aug 2008 21:05
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Ben al ruim 30 jaar gestopt met roken ! :roll:

04 aug 2008 22:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ik hoorde vanavond het volgende verhaal van een meisje dat een Citoen Saxo rijdt ('99):

"Op de snelweg doet 'ie 1 op 13... in de stad ongeveer 1 op 8".

En dat met een 1,1 liter motor...

En wat die brandstofprijzen betreft... ik rijd er geen kilometer minder om. Dat buikje dat ik aan het kweken ben sinds ik mijn 911 heb is daarintegen een hele goede reden om meer te gaan fietsen.

05 aug 2008 0:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Winchester schreef:
Ik hoorde vanavond het volgende verhaal van een meisje dat een Citoen Saxo rijdt ('99):

"Op de snelweg doet 'ie 1 op 13... in de stad ongeveer 1 op 8".

En dat met een 1,1 liter motor...

Dan zeg maar tegen haar dat ze de banden eens op moet pompen en niet de hele tijd met 6000 toeren moet rijden.

Ik heb vorig jaar de 911 turbo weggedaan, en één van de redenen was de benzinekosten. Maar er waren nog meer redenen. Wegenbelasting, verzekering, apk + jaarlijkse onderhoudskosten. Heb ik niet eens onverwachte kosten meegeteld. In mijn geval was dat dus ongeveer 1500 euro kosten per jaar zonder ook maar 1 meter gereden te hebben. Tel daar ook nog eens de dichtslippende wegen, vandalisme, anti autobeleid van de regering, en de flitsterreur bij op, en toen was de keuze snel gemaakt, eruit met dat ding. De lol was over. Er is niks irritanter dan continue met een snelle auto langzaam te moeten rijden.

Van het gekregen geld heb ik een jeep gekocht. Rijd ook 1 op 5 [gelukkig wel ron 95 of minder]. Deze sluit aan op mijn andere hobby, namelijk het verzamelen van WW2 militaria en alles wat daar mee te maken heeft. En dan heb ik de speedy nog. Beide auto's geven net zoveel, of nog meer plezier dan de 911, en dat voor een fractie van de 911 kosten. Die 2 kosten namelijk nagenoeg niks als ze stilstaan, alleen verzekering, beiden bij elkaar minder dan de 911. Onderhoud is ook spotgoedkoop, evenals onderdelen.

mhaschreurs.hyves.nl

05 aug 2008 1:56
Profiel Facebook 
Bericht 
Benzineprijzen en onderhoud zijn wel redenen geweest waarom ik niet meer dagelijks in mijn Porsche rijdt. Twingo verbruikt weinig, ook in de stad. Voor € 50 tanken en er ongeveer 500 km mee rijden. En dan trap ik 'm behoorlijk op zijn staart, want ik wil ook met een Twingo vooruit komen. Haar weg doen heb ik sinds ik alleen woon (bijna 7 jaar) steeds nog kunnen voorkomen. Ik zou er helemaal ziek van zijn!

05 aug 2008 7:58
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
michael schreef:

Van het gekregen geld heb ik een jeep gekocht. Deze sluit aan op mijn andere hobby, namelijk het verzamelen van WW2 militaria en alles wat daar mee te maken heeft. En dan heb ik de speedy nog. Beide auto's geven net zoveel, of nog meer plezier dan de 911, en dat voor een fractie van de 911 kosten.

b eetje kort door de bocht om het rijden in oude jeep te vergelijken met het rijden in een Porsche....zo weet ik er nog wel een, koop een fiets, sluit mooi aan bij mijn hobby om plaatjes te sparen van de tour de france, kost niks en heb er net zo veel/of meer plezier aan.....

05 aug 2008 9:04
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Zoals al eerder aangehaald zijn de benzinekosten maar een klein deel van de kosten.

Als het totaal van de kosten zodanig is dat de Porsche aanhouden teveel druk, ja... dan gaat de Porsche eruit. Ik heb dat indertijd ook gedaan toen ik mijn eerste woning kocht. Dat moest toen nog op alleen mijn salaris (mijn vrouw, toen vriendin, studeerde immers nog) en ik wilde een vrijstaande woning...

Uiteindelijk moet je dus altijd de tering naar de nering zetten. En hoe leuk Porsche rijden ook is: wonen is belangrijker. Gelukkig kunnen we tegenwoordig een leuk huis bouwen zonder dat er auto's de deur uit moeten. Maar als dat anders was geweest had ik die beslissing gewoon weer genomen. De auto kost geld. Het wonen heeft onder de streep (tot nu toe) zelfs geld opgeleverd.

05 aug 2008 9:58
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Zoals de meeste(n) hier al aan geven - is het benzineverbruik bij de Porsche niet de grootste kostenpost :arrow: m'n werkpaard verbruikt niet veel minder, maar is in onderhoud toch wel 'n flink stuk goedkoper ...

... daarnaast is MI de afschrijving op het werkpaard groter dan die van de Porsche's (op dit moment) ..

05 aug 2008 11:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2 1991
Bericht 
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met die benzineprijs. Olie was vanochtend ruim onder 119 dollar. En als ze binenkort bij die giga voorraad op de noordpool kunnen wordt dat zwarte spul alleen maar goedkoper. No way dat de pursj eruit gaat!

05 aug 2008 11:10
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Yep ik zie graag de onderstaande prijzen ook in Nederland weer op de borden staan;

Afbeelding

Let wel, dit is gewoon in Europa :wink:

05 aug 2008 11:59
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
maurice schreef:
Let wel, dit is gewoon in Europa :wink:

... dit ook :arrow:

Afbeelding

... prijs per liter is inmiddels over de 13 :shock:

05 aug 2008 12:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Goh, de Porsche ervoor wegdoen... niet meteen.

Sinds kort staat de 98 hier terug zo rond de 1,43, wat ik toch 'redelijker' vind dan (net geen) 1,7. Alhoewel dat die prijzen zeker gaan terugkomen.

Soms maak ik wél de afweging om het huidige budget "auto+benzine" per maand in een totaal andere wagen te steken, die ik dan puur als tweede zou gaan gebruiken voor max 12000km per jaar. En een verrot barrel erbij voor de dagelijkse, saaie kilometers :lol:

A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving :!: :D

05 aug 2008 12:17
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
torig schreef:
En een verrot barrel erbij voor de dagelijkse, saaie kilometers :lol:

... tel daar bij op het ongerief, de verzekeringspremie, houderschapsbelasting en eventuele afschrijving :idea:

05 aug 2008 12:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Olaf, die 11.x NOK/l is toch niet zo lang geleden?
In maart meen ik er nog gezien te hebben (en als ik me goed herinner rond kerst stond hij nog rond 10.x)

A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving :!: :D

05 aug 2008 12:19
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Olaf schreef:
... tel daar bij op het ongerief, de verzekeringspremie, houderschapsbelasting en eventuele afschrijving :idea:

... ja, maar zelfs dan kan het "voordeliger" uitkomen.

Ter illustratie: Ik haal *met gemak* 2000km op een maand.
(2k * 12 = 24k kilometers. Heb de wagen sinds april & er staan er nu 92000km-78000= 14k op...).

Stel: 2000km en gemiddeld 375km uit één volle tank. Geeft: 5.3 volle tanks van 65l. Je tankt er nooit 65, dus 5.3x 60 (beetje krom, maar je snapt de afronding wel) = 318L benzine.
x 1.66 bijvoorbeeld= 527,8EUR
x 1.42 bijvoorbeeld= 451,56EUR
....
Een (lichte) benzinestijging vertaalt zich in +1300EUR op een jaar. Ga je inderdaad niet dood van.

:?: Hoeveel van die pakweg 500EUR kan je "besparen" met een ander voertuig, dat je natuurlijk ook dient te kopen etc.
Waarschijnlijk weinig.
Maar hoeveel bespaar je in eventuele afschrijving als je de Porsche minder rijdt (maar meer puur fun kilometers?).
Maar eenmaal op die gedachtegang: hoeveel bespaar je door tout court geen Porsche te rijden? :lol: :mrgreen:

05 aug 2008 12:33
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
torig schreef:
die 11.x NOK/l is toch niet zo lang geleden?

Inderdaad :wink:

Benzineprijs fluctueert hier overigens gedurende de dag - en is IMO op maandag het duurst :shock: (omdat ze weten dat alle knierten de in het weekend leeggereden leasebak op komen vullen)

05 aug 2008 12:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Off-topic: dat was me toen nooit opgevallen.

Overigens vertrok ik steeds op maandag, per bus, uit Skedsmokorset (richting Lillestrøm om zo richting Gardermoen te gaan met flytoget). Net tegenover dat busstation was een tankstation waar ik me altijd aan die prijzen vergaapte :P

On-topic: net een simulatie gedaan van mijn bovenstaande casus op basis van een andere wagen.

6 528 EUR (12000 km met minder zuinige fun wagen) (12k/250gemidd per tank, tank van 90L, dus *85, uitgaand van benzineprijs 1.66)
10 624 EUR (40 000km, meestal fun, met de huidige) (zie bovenstaande berekeningen)

Ben mezelf rijk aan het rekenen :cry: :wink:

05 aug 2008 12:50
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Torig, jongen, ik zou je toch willen adviseren om die mooie blauwe 996 van je maar zo snel mogelijk voor weinig weg te doen...
Stuur je me dan wel even gauw een pb-tje ik weet nog wel een koper :wink:

05 aug 2008 13:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Bericht 
Grootste probleem met benzineprijs zijn onderzoeken die gefinancierd worden door olie-ondernemingen zelf, hun gigantische egocentrisme,het niet verantwoordelijk opstellen voor milieuschade(enkel de winst) en de uberdomme kl%$#te kortzichtige aandeelhouders.

Oplossing: Eerlijke rapportage over olievoorraden, er is helemaal geen tekort op het moment!!!! Er zijn heel wat landen met overproductie die hun vaten niet kwijt kunnen.

Echter, zolang er maar onderzoeken komen die als conclusie hebben dat er een aantal economien groeien en dat dit mogelijk kan leiden tot een punt waarop niet meer aan de vraag kan worden voldaan, LEES over 30-40 jaar(hoeveel van de aandeelhouders die belang hebben bij de prijs van olie leven nog 30 a 40 jaar?????) blijft de prijs stijgen.

Daarnaast voelen organisaties als Shell, BP, etc. zich relatief totaal niet verantwoordelijk voor de schade die zij aanrichten, het gaat ze enkel om winst.

En de aandeelhouders van olieconcerns denken ook aan niets anders dan zo snel mogelijk winst.

Dan nog te bedenen dat Shell jarenlang patenten heeft gekocht op mogelijkheden om auto's op alternatieve manieren aan te drijven of op alternatiev brandstoffen. Zijn wellicht een beetje emotionele uitlatingen, maar de huidige olieprijzen zijn totaal niet meer gebaseerd op grootte van reserves e.d. Het is allemaal gebaseerd op rapporten die bullshit zijn en mensen die ten kosten van de natuur en anderen zo snel mogelijk hun eigen portemonne willen vullen.

Het feit dat ook Shell topman relatief niks van zijn winst wil steken in bijvoorbeeld milieuschade vind ik persoonlijk idioot. Maar goed, dit is nu eenmaal de wereld waar wij vandaag in leven.

05 aug 2008 14:00
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
gast schreef:
Interessant om te zeggen dat de voorraaden langer meegaan dan 30-40 jaar.

Meer dan 40 jaar is de voorspelling hier :wink: ... daar zijn de huidige investeringen op gebaseerd ...

05 aug 2008 14:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Jasje Dasje schreef:

Echter, zolang er maar onderzoeken komen die als conclusie hebben dat er een aantal economien groeien en dat dit mogelijk kan leiden tot een punt waarop niet meer aan de vraag kan worden voldaan,

En dan goed in het achterhoofd houden dat Californië momenteel meer olie verbruikt dan héél China. Of héél Indië.
Enkel de US in zijn geheel verbruikt méér olie dan Californië zélf :!:

http://www.rediff.com/money/2008/jul/23look.htm

Hmm...

05 aug 2008 14:44
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
gast schreef:
Die installatie gaat toch geen 40 jaar mee ...

.. geen idee hoe het exact zit, maar dat veld is in 1969 ontdekt en vanaf 1971 in productie :idea:

... men verwacht daar tot zeker 2050 (zo'n 250.000 barrels per dag aan) olie te kunnen produceren :shock:

Eind jaren 80 heeft men de eilanden 6 meter "gelift" ... en inmiddels worden ze stuk voor stuk "vervangen" ... sommige zullen de 40 jaar dus wel halen :wink:

05 aug 2008 14:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Je zou't haast denken.
Een en ander zou gelinked zijn aan het (bijna totaal ontbreken van) openbaar vervoer.
Gezin van 4 --> vaak 4 wagens. Enn slurpers zijn het ook wel. 20L/100km is geen rariteit...

Wat mij meer zorgen baart is die reactie hier ergens boven ivm de noordpool. Of er daar olie zit of niet, 'k heb liever dat ze de noordpool niet om zeep helpen ... ;)

05 aug 2008 14:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende