Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

04 aug 2008 11:14

snel genoeg eigenlijk..... (je mag nergens sneller dan 120....(belgie/nederland))

04 aug 2008 11:16

Speak for yourself... :twisted: :wink:

04 aug 2008 11:16

Maak je geen zorgen Jurgen. Gelukkig wijken niet alle tellers zo veel af gelukkig. Ik gaf alleen maar aan dat ik meerdere malen bij oudere tellers fikse afwijkingen heb gezien.

04 aug 2008 11:22

Geloof me ; in die A310 zat een superkilometerteller...heb zelden zo'n optimistische meter gezien :wink:
Het kan idd ook anders ; m'n 1750 liep na hééél lang uitlopen 200 op de teller terwijl hij 190 zou moeten kunnen lopen...kortom, zelf even uitvogelen.

04 aug 2008 11:51

3 weken geleden de TomTom meegnomen in de 737 naar Faro, kun je een beetje volgen of hij de goede kant op gaat.

Captain: "we vliegen nu op een hoogte van 9.500 meter met een snelheid van 850 km/h ....."

Die teller klopt dus ook al niet want mijn GPS hield het op 820 ... :-)

(hij zal wel airspeed bedoeld hebben met 30 km/h wind tegen)

04 aug 2008 13:49

Heb zo'n ding in de trein meegenomen. Grappig hoe er steeds geprobeerd wordt om de dichtstbij zijnde weg te volgen als maar even 'aannemelijk' :lol:

On topic: mijn afwijking in 993 is teller 130 voor 120 op GPS.

04 aug 2008 14:08

lindemans schreef:3 weken geleden de TomTom meegnomen in de 737 naar Faro, kun je een beetje volgen of hij de goede kant op gaat.

Captain: "we vliegen nu op een hoogte van 9.500 meter met een snelheid van 850 km/h ....."

Die teller klopt dus ook al niet want mijn GPS hield het op 820 ... :-)

(hij zal wel airspeed bedoeld hebben met 30 km/h wind tegen)


- volgens mij mag je helemaal niet met je Tom Tom spelen in een vliegtuig (weet ik wel zeker).

- "airspeed" , die term bestaat helemaal niet

- op 10 km hoogte waait het echt harder dan 30km/uur tegenwind, ooit van straalstromen gehoord......

- 820 tov 850 (mocht een en ander al kloppen) is maar een afwijking van 3.5% maximaal , dus valt nog wel mee.

04 aug 2008 16:07

Je lijkt erg zeker Marcel, maar een apparaat wat alleen 'luistert' en niet zendt zou je niet mogen gebruiken :?:

Wat betreft begrip airspeed is mijn advies om even te googlen/wikipedia na te slaan 8) :roll:

05 aug 2008 11:16

@Pope: Ik heb een '82 SC met dezelfde banden maat (16 inch). Maar die zijn wel fabrieks-af. Het was toen een optie i.p.v. de 15 inch. Ik neem aan dat de fabriek de teller anders instelt omdat kleinere wielen sneller draaien bij dezelfde snelheid. Dus wellicht zijn je wielen er later opgezet?

edit: ik denk dat ik me vergis. Een grotere velgmaat wil niet zeggen dat de totale omtrek groter is. Toch? Dus dan gaat mijn theorie niet op...

05 aug 2008 12:35

Klopt helemaal (dat je je vergist ;-) )
Grotere velg gaat altijd (origineel) samen met lagere band, zodanig dat afrolomtrek - belaste straal wiel! - minimaal wijzigt.

05 aug 2008 15:41

Zo werkt het ook nu nog steeds gast. Alleen zit er nu een pulsgever op de uitgaande as van de versnellingsbak ipv een een mechanische overbrenging naar de teller.
Als de bandomtrek af neemt door slijtage gaat de snelheid op de teller dus omhoog. Uitgaande van een profieldiepte die maximaal 8 mm kan afslijten is dat 2,3 % afwijking :wink:


Stel dat een band een straal van 350 mm nieuw heeft dan is de afgelegde afstand bij 1 omwenteling:
2 * pi * 350 mm = 2198 mm

Haal je daar 8 mm slijtage van af dan kun je met één omwenteling ineens 5 cm minder afleggen.
2 * pi * 342 mm = 2148 mm

05 aug 2008 18:14

is het vreemd dat mijn digitale teller (in mijn boordcomputer) niet of nauwelijks afwijkt van de snelheidsmeter-met-wijzer? :roll:

05 aug 2008 18:23

Nee. Bij mij is de onderlinge afwijking anders dan voor het vervangen van de wijzerplaat waarvoor de naald verwijderd moest worden. Deze afwijking is blijkbaar te beïnvloeden ;).

05 aug 2008 21:11

Nee, bij mij wijken ze ook niet af.
Waarom zouden ze ook, de informatiebron is dezelfde :idea:

05 aug 2008 21:23

Paul van Engelen schreef:Waarom zouden ze ook, de informatiebron is dezelfde :idea:

:uh: , maar wel vaak het geval. Bijvoorbeeld:

Afbeelding :wink:

05 aug 2008 22:43

Paul van Engelen schreef:Nee, bij mij wijken ze ook niet af.
Waarom zouden ze ook, de informatiebron is dezelfde :idea:


Inderdaad, zowel de "analoge" als de digitale teller gebruiken exact dezelfde bron.
De wijzers vanaf de 996 cockpit worden volledig electronische aangestuurd (ook het mechaniek) en ook bij mij zijn de digitale en analoge weergave exact gelijk over het hele bereik.

05 aug 2008 22:49

Volgens mij worden de pulsen d.m.v. magneetjes bij de versnellingsbak gegeven. Als er daar een van los is dan krijg je dus te weinig pulsen en (dus) ook een te lage afgelezen snelheid. 120 op de teller is volgens mijn (Blackberry) GPS ook 133 echte km's of zo. Tricky..

05 aug 2008 22:57

Klopt. Er zit een zogenaamde Hall sensor in. Maar dat magnetisch veld is gewoon een ring magneet volgens mij.

Vertouw de GPS touwens ook niet. Ook die kan een afwijking van zo'n 5% hebben en hoe dat komt heb ik al eens eerder uitgelegd.

05 aug 2008 23:00

gatso op je auto dan weet je alles :wink:

05 aug 2008 23:53

Marcel schreef:
lindemans schreef:3 weken geleden de TomTom meegnomen in de 737 naar Faro, kun je een beetje volgen of hij de goede kant op gaat.

Captain: "we vliegen nu op een hoogte van 9.500 meter met een snelheid van 850 km/h ....."

Die teller klopt dus ook al niet want mijn GPS hield het op 820 ... :-)

(hij zal wel airspeed bedoeld hebben met 30 km/h wind tegen)


- volgens mij mag je helemaal niet met je Tom Tom spelen in een vliegtuig (weet ik wel zeker).

- "airspeed" , die term bestaat helemaal niet

- op 10 km hoogte waait het echt harder dan 30km/uur tegenwind, ooit van straalstromen gehoord......

- 820 tov 850 (mocht een en ander al kloppen) is maar een afwijking van 3.5% maximaal , dus valt nog wel mee.


Kijk uit wat je roept tegen een ir. Avionics hoor.

Indicated Airspeed is (simpel gezegd) de snelheid van het vliegtuig tov de omringende lucht. Grondsnelheid (dat meet de GPS) is afhankelijk van airspeed, lokale wind t.o.v. de grond en de richtingen daarvan.

Een aanzienlijk aantal piloten pielt ook met hun tomtom aan boord weet ik.
Een 737-800 trekt zich daar echt niets meer van aan; in een DC-10 zou ik het inderdaad niet durven.

Mn opmerking hier over nauwkeurigheid is lollig bedoeld, de echte conventies daaromtrent gaan hiervoor te ver. Eigenlijk zou met gebruikelijke afwijkingen "120 km/h" niet eens aangegeven mogen worden in de auto; zou 1.2 x 10^2 moeten zijn. Maar ja als we daar aan gaan beginnen....

05 aug 2008 23:55

Paul van Engelen schreef:Je lijkt erg zeker Marcel, maar een apparaat wat alleen 'luistert' en niet zendt zou je niet mogen gebruiken :?:

Wat betreft begrip airspeed is mijn advies om even te googlen/wikipedia na te slaan 8) :roll:


In de Tom Tom handleiding staat dat gebruik in vliegtuigen en bijv ziekenhuizen veelal niet is toegestaan. Dirt is ook mijn ervarng alleen al vanwege het fiet dat het ding een antenne heeft. Nu heeft de TT wel een funktie "flight mode" die bluetooth, gsm and wireless geloof ik uitzet.

"airspeed" - me wrong....verwarde het met iets anders

06 aug 2008 8:22

De door je genoemde 3 functies - Bluetooth, GSM, Wireless - zijn een ander verhaal.
Ik bedoel een 'Tom Tom' met alleen GPS functie. Heeft wel een antenne maar alleen voor ontvangst van satelliet signalen. Dus kan onmogelijk iets storen.
Wat weer precies aansluit bij jouw verhaal over uitschakelen van de functies met 'zend activiteit' :!:

06 aug 2008 8:28

ben blij dat ik geen techno beroep heb gekozen .... hoef ik nie mee te kwatse :mrgreen: wel introdusant om te lezen , als je me gaat overhoren ehhh :roll:

06 aug 2008 17:00

Paul van Engelen schreef:...heeft wel een antenne maar alleen voor ontvangst van satelliet signalen. Dus kan onmogelijk iets storen....
:!:


Is niet helemaal waar. Apparaten die uitsluitend bedoeld zijn om signalen te ontvangen, die doen intern allerlei ingewikkelde dingen die tot gevolg hebben dat het apparaat zelf ook zwakke signalen uitzendt. Die kunnen wel vervelend zijn of andere systemen storen.

Bekend voorbeeld is de aloude Stinger: uitsluitend bedoeld om de radar signalen van de Gatsos en Multanovas te ontvangen, maar hij zend ook signalen waardoor deze door een veldwachter te detecteren is helaas....
Plaats een reactie