Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

09 nov 2008 12:20

Tegenwoordig kun je bij de dealer voor ca. 1500 euro per jaar garantie bijkopen voor auto's tot 10 jaar. Daar valt ook een motortje van je cabriodak onder dus zeker ook de 3.4 motor.

14 nov 2008 17:49

Hier nog een bedrijf dat zich is gaan verdiepen in de problemen van 996 motoren:

http://www.flat6innovations.com/reliability.htm

14 nov 2008 17:58

Iets genuanceerder. Ze verzamelen van alle 996 en 986'ers de problemen. En die gaan verder dan alleen cylinderwanden.
Alhoewel de site nog niet echt grote getalen laat zien :wink:

16 nov 2008 1:16

Die 18% strookt wel ongeveer met de V en W motorreeksen. Die beslaan zo'n 40% (tip en handgeschakeld) van alle 996'en en vertonen de problemen. De latere Y motoren zouden vrij van het probleem moeten zijn.

21 nov 2008 23:02

gast schreef: maar in tegenstelling tot de vaak ongenuanceerde stemmingmakerij van op ons eigen forum,
Valt mij ook op, post hier niet zoveel maar lees met veel plezier. Wellicht tijd om eens iets postiefs over de 996 te melden. Ik had een 996 carrera 4 van 12/99. Tot de 199000 kilometer geen centje pijn, keurig zijn beurten gehad nooit (buiten regulier onderhoud) iets bijzonders mee geweest. Echter bij 199600 (je verzint het niet) linker cilinder kop gescheurd. Auto is inmiddels bij Porsche Service Haaglanden compleet gereviseerd en spint weer als een jonge tijger. Heeft inmiddels 205 k gereden en gaat weer als een speer.

22 nov 2008 10:36

Precies, het kan makkelijk. Kwam afgelopen week in Duitsland een geheel originele 996 uit 99 tegen met 258k op de teller.

22 nov 2008 10:41

... van 'n oud oma'tje zeker :mrgreen:

22 nov 2008 10:44

Die zegmaarMaurice kun je ook alles wijsmaken... :wink:

22 nov 2008 10:46

Ik ben heel goedgelovig :wink:

22 nov 2008 14:21

RogerM schreef: Valt mij ook op, post hier niet zoveel maar lees met veel plezier. Wellicht tijd om eens iets postiefs over de 996 te melden. Ik had een 996 carrera 4 van 12/99. Tot de 199000 kilometer geen centje pijn, keurig zijn beurten gehad nooit (buiten regulier onderhoud) iets bijzonders mee geweest. Echter bij 199600 (je verzint het niet) linker cilinder kop gescheurd. Auto is inmiddels bij Porsche Service Haaglanden compleet gereviseerd en spint weer als een jonge tijger. Heeft inmiddels 205 k gereden en gaat weer als een speer.


Hoeveel luchtbakkers (%) hebben een gescheurde cilinderkop bij krap 2 ton :? :wink:

Ik weet trouwens niet wat verontrustender is. Het verhaal dat 18% van de 3.4 motoren gevoelige IMS Lager of het feit dat sommige hier op het forum deze cijfers als "acceptabel" beschouwen :roll: :cry:

22 nov 2008 20:55

Van wanneer zijn de zgn. Y motoren. 2002?. Ik vind het zo jammer dat de 996 zo negatief wordt bekeken dat je de goed versies ook niet meer weet. gr. Ernest

27 nov 2008 21:12

Dit was een geplofte 996 met X51 pakket...

Afbeelding

27 nov 2008 21:53

dat is ernstig, dat is bloed meneer de rector

28 nov 2008 0:34

Je kent je klassiekers, Wolf! Deze geplofte 996 heeft zeker geen spieren meer op z'n nieren... :roll:

28 nov 2008 4:16

@ Nikasiltje...
het enige wat nog leuker is aan de foto's van mr.Raby is z'n commentaar :mrgreen:

Beetje slordig is het wel, een krukas die breekt...
Als ik me goed herinner had 'ie iets van 20K miles gelopen :roll:

28 nov 2008 8:14

dat spul kenne ze toch mooi lassuhhh tegenwoordig joen :shock: :mrgreen: :wink:

28 nov 2008 8:41

Jeroen914 schreef:@ Nikasiltje...
het enige wat nog leuker is aan de foto's van mr.Raby is z'n commentaar :mrgreen:

Beetje slordig is het wel, een krukas die breekt...
Als ik me goed herinner had 'ie iets van 20K miles gelopen :roll:

Eens 8)
Deze had maar 12K miles gelopen, maar wel allemaal op het circuit :lol:
De schade werd toegedacht aan balanceringsproblemen als ik me goed herinner. De manier en het materiaal waarvan deze krukassen zijn gemaakt is tegenwoordig nogal 'anders' en de 996 was dacht ik één van de eerste blokken waar dit werd toegepast dacht ik.
Reden? tsja, je raadt het goed: kostenbesparingen :(
Porsche heeft dat goed doorgezet, want er is de afgelopen jaren nog nooit zoveel winst gemaakt...

28 nov 2008 10:55

hier verder lezen:
http://www.boxsterspec.com/index.php?sh ... #entry5518

28 nov 2008 11:55

soepkip 964 schreef:Van wanneer zijn de zgn. Y motoren. 2002?. Ik vind het zo jammer dat de 996 zo negatief wordt bekeken dat je de goed versies ook niet meer weet. gr. Ernest


Ik las net in een ander topic vanaf de 7e maand 2001.

29 nov 2008 0:25

Dat zijn de 3.6 motoren. De Y motoren (3.4) zijn er bij mijn weten gebruikt sinds februari 2000



Jeroen914 schreef:hier verder lezen:
http://www.boxsterspec.com/index.php?sh ... #entry5518
Is wel een heel ander soort plof incident. Maar wel heftig als je dat gebeurd. Overigens wel een 3.6 motor.

30 nov 2008 10:11

RogerM schreef:Ik had een 996 carrera 4 van 12/99. Tot de 199000 kilometer geen centje pijn, keurig zijn beurten gehad nooit (buiten regulier onderhoud) iets bijzonders mee geweest. Echter bij 199600 (je verzint het niet) linker cilinder kop gescheurd. Auto is inmiddels bij Porsche Service Haaglanden compleet gereviseerd en spint weer als een jonge tijger. Heeft inmiddels 205 k gereden en gaat weer als een speer.


Interessant...tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de enige oplossing een compleet nieuwe motor was. Het niet leveren van bepaalde motoronderdelen was daar debet aan. Zo zei 'men'.

30 nov 2008 11:33

Ferdinand P schreef:
Interessant...tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de enige oplossing een compleet nieuwe motor was. Het niet leveren van bepaalde motoronderdelen was daar debet aan. Zo zei 'men'.


Dat is als de cilinderwanden het probleem zijn. Nieuwe kop is een ander verhaal natuurlijk...

Ik hoorde overigens van de week dat ook de motoren in de gewone 997 nog steeds vergelijkbare problemen vertonen. Het zal best minder vaak voorkomen dan bij de 3.4, maar erg geruststellend is het niet.

30 nov 2008 12:20

Devils son schreef:
Ferdinand P schreef:
Interessant...tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de enige oplossing een compleet nieuwe motor was. Het niet leveren van bepaalde motoronderdelen was daar debet aan. Zo zei 'men'.


Dat is als de cilinderwanden het probleem zijn.

Ook daar wordt aan gewerkt en heeft men schijnbaar de oplossing gevonden met betere materialen dan porsche gebruikt.
Hoef je dus geen nieuw blok voor te kopen en het is er daarna zelfs beter op geworden: lees daartoe in het decembernummer van Excellence het 6-pagina's (!!) lange artikel (in 'tech-forum') over de problemen van de M96 motoren maar eens. Wie nu nog steeds beweert (zoals porsche officieel nog steeds schijnt te doen) dat er met deze motoren 'niks abnormaals' aan de hand is, heeft wel een heel grote plaat voor z'n hoofd.

30 nov 2008 12:33

En wat kost die reparatie ongeveer ? Wordt dat vermeld ?

30 nov 2008 13:07

zelfde als nwe motor van P

http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=439308
Plaats een reactie