Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

24 nov 2008 23:18

Ach, ik had deze ook nog :cheesy:

Afbeelding

24 nov 2008 23:20

Ook van jou Horn :?: :?: :roll: :roll: :lol:

24 nov 2008 23:23

Nope. Eén keer is wel genoeg... :cry:

Afbeelding

24 nov 2008 23:29

Dacht al, niet weer he..pfffffffffffffff

25 nov 2008 12:03

Als je het verkeerd aansluit, jaag je dan geen 24V door het systeem??

25 nov 2008 12:37

Nee hoor dan moet je ze in serie zetten.
Dus + van accu 1 aan de - van accu 2 en dan de - van accu 1 aan de auto en de + van accu 2 aan de auto.

oppassen

25 nov 2008 12:56

Het is wel degelijk oppassen geblazen met het verkeerd aansluiten van de polen, dus + en - verwissleen :!:

Er zijn moderne japjes waarbij gelijk de boordcomputer naar zijn grootje is
(eigen ervaring :cry: ) maar niet mijn auto :lol: :lol:

En dan wordt het duurder dan alleen een "gefryde" accu, zoals Horn dat zo mooi omschreef 8)

25 nov 2008 12:59

maurice schreef:Nee hoor dan moet je ze in serie zetten.
Dus + van accu 1 aan de - van accu 2 en dan de - van accu 1 aan de auto en de + van accu 2 aan de auto.


Dat gebeurd toch juist als je het verkeerd aansluit?? + is op de - terecht gekomen en - op de +
Of zie ik het nou verkeerd?

25 nov 2008 13:11

Over de startkabels staat idd 24 V. Door je auto (het systeem) loopt
in principe geen extra stroom, alleen ontstaat daar een behoorlijke spanningsdip.

Gewoon niet doen, blijft toch het verstandigst...

25 nov 2008 14:08

Ming schreef:Of zie ik het nou verkeerd?


Afbeelding

:idea:

25 nov 2008 14:32

Ming schreef:Dat gebeurd toch juist als je het verkeerd aansluit?? + is op de - terecht gekomen en - op de +
Of zie ik het nou verkeerd?

PaulusdB schreef:Over de startkabels staat idd 24 V. Door je auto (het systeem) loopt
in principe geen extra stroom, alleen ontstaat daar een behoorlijke spanningsdip.

Pak eens een voltmeter en ga eens meten :!:
:twisted: :twisted:

Olaf schets helemaal de correcte situatie tussen parallel en serieschakeling.
Bij serieschakeling heb je dubbele spanning (dus 24V) bij parallelschakeling dubbele stroom.

In het geval je de + op de - en visa versa doe krijg je de volgende situatie;
Afbeelding

KORTSLUITING. Kortom 0V. Je maakt dus ook niks in de auto stuk. Wel zal de kortstroom theoretisch oneindig hoog worden. :!:
Die stroom loopt dus door beide accus en zal dan ook beide accus vernietigen.
En een brandje of ontploffing is dan geen uitzondering.

o Volt ?

25 nov 2008 14:47

@ Maurice,

Volgens mijn kennis, als er exact 0 Volt zou staan, ( 2 accu's paralel, maar dan verkeerd om aangesloten) kan er ook geen stroom lopen :idea:
dat is volgens de natuurkundige wetten nl niet mogelijk,

MAAR, omdat alles ( alle electronica en dus ook een accu ) een inwendige weerstand heeft, zal er in een fractie van een seconde( of meerdere seconden?) tgv de lage weerstand een enorme stroom lopen gaan lopen, om de spanning naar 0 Volt te krijgen, de zgn kortsluitstroom

Deze stroom kan kruipen waar het niet gaan mag, en dat is de reden, dat er wel degelijk zaken stuk kunnen raken( met de nadruk op kunnen )

In ieder geval slecht voor beide accu's :wink:

25 nov 2008 14:51

@Maurice: je begrijpt het denk ik goed, maar geeft mij ten onrechte ongelijk.

Als je je voltmeter aansluit net voordat je vonken gaat trekken, zul je
zien dat-ie op 24V staat.

25 nov 2008 15:23

Ik dacht nog na de post van je te hebben gelezen en de post van Olaf gisteren... strond aan de knikker dus...

Wrangler forum schreef:Used my '97 Wranger to jump start another vehicle and every since the airbag light has been on....


Wrangler forum schreef:A dealer told me awhile back that you shoule never jump another vehicle with your Jeep, because it will damage the computer. The Jeep cpu is apparently sensitive to voltage spikes.


Maar ik zag dat je hier zelf ook al had gepost.... :? :wink:

In tegenstelling tot hierboven dus gelukkig geen klachten meer na het vervangen van de accu. Gelukkig maar, want dit zou wel sneu zijn na behulpzaam te zijn en vervolgens de boordcomputer te molesteren... :?
Laatst bijgewerkt door yohanv op 25 nov 2008 15:28, in totaal 1 keer bewerkt.

25 nov 2008 15:25

@Martin: helemaal correct. Maar ik dacht dat ik dan te ver op de techniek zou doordraven en alle lezers wel kwijt zou zijn. :wink:
(Krijg je een hele ingewikelde berekening van inwendige weerstand accu's, weerstand van de accukabels, stroom die er dan gaat lopen, verwarming van onderdelen die de weerstand weer doet dalen, stroom die omhoog gaat enfin :mrgreen:)


@PaulusdB: als je het zo bekijkt heb je gelijk :wink:

25 nov 2008 15:31

Olaf schreef:
Ming schreef:Of zie ik het nou verkeerd?


Afbeelding

:idea:


Dat klopt, maar zoals ik het zo lees, worden de accu's tijdelijk serie geschakeld, dus kortsluiting, maar aan elke uiteinde zitten 2 auto's.

25 nov 2008 15:32

Hoezo... U = I * R

Old school toch.. :mrgreen:

-

25 nov 2008 16:37

For Me ........Very Old School ( about 25 years :wink: )

But still Interesting :wink:

25 nov 2008 20:51

Een kennis van mn pa had ooit oplader verkeerd om aangebracht. Doodleuk de lader aangezet. Wilde hij starten, niks werkte!
Mn pa langskomen en idd, accu was loei en loeiheet. En toen kwam de aap uit de mouw. Maarrrrr: de startmotor draaide wel! Die kerel had de polen vd accu gewoon volledig omgekeerd!
Overigens is dit zeer goed mogelijk, omdat als een accu geheel ontladen is de platen allebei uit zuiver lood bestaan.
Overigens had hij wel alle motorelektronica getrashed, hier hoef je echt geen moderne jap voor de hebben. Alles met een ECU gaat dan stuk (mits je de sleutel omdraait, genoeg autos waar niks stroom krijgt als het contact helemaal uit is).
Plaats een reactie