Hoi Herman,
jammer dat men niet wat enthousiaster reageerde, ook m.b.t. proefrit. Maar goed, als de auto (theoretisch) helemaal aan jouw eisen voldoet, kun je soms besluiten je over dergelijke zaken heen te zetten. Anderzijds is mijn persoonlijke mening dat de aankoop een prettige ervaring moet zijn: je koopt niet iets vanuit nut of noodzaak, maar voor je plezier!
Frank Schmidt in Oss is een alternatief AKK adres dat al jaren bestaat. Voor jezelf kun je al wel veel vooronderzoek doen, waardoor je zorgvuldiger kunt kiezen en, als je een AKK laat doen, je ook zelf al aardig zeker van je zaak bent. Let op Lijstje van Pascal hier elders o pde site bijvoorbeeld. In het algemeen: is onderhoudshistorie goed gedocumenteerd, zitten originele boekjes er nog bij met de stempels er in, is de auto origineel (ook de vraag in hoeverre je hier zelf waarde aan hecht), is de auto schadevrij (in elk geval actief navragen; een AKK kan dit evt. ook boven water brengen). En ook: in hoeverre past de auto in je wensenlijst v.w.b. kleur, staat van de auto, aanwezige opties e.d.
Als je meerdere auto's hebt gezien, kun je ook steeds beter oordelen (zoals, wat is een 'goede staat', dit begrip ga je na enkele bezoeken aan potentiele auto's veel nauwkeuriger invullen).
Als je gevoel 'ja' zegt en je wilt gewoon voor een auto gaan, kan een AKK bij een goed bekend staande specialist (of bij de dealer, bijvoorbeeld PC Gelderland) je in principe gewoon voor nagenoeg alles op technisch vlak behoeden; ook kijken zij normaliter naar aanwezigheid onderhoudshistorie en boekjes.
Ik zou er geen probleem mee hebben AKK te laten uitvoeren door een door jou toekomstig te gebruiken onderhoudsadres (heb ik ook gedaan), maar onderhoudsadres van laatste jaren (zoals Horn al aangaf) zal vaak moeilijker geheel objectief kunnen zijn.
Veel succes bij je zoektocht en keuzes (als ik wat nieuws zie post ik het nier

).