26 nov 2008 22:18
26 nov 2008 22:26
Jeroen C3.0 schreef: Ik overweeg ook zeer om volgend jaar de diesel van de zaak niet meer prive te rijden. Scheelt me ieder weekend 200 euro netto en ik rij er in het weekend vaak helemaal niet mee!Verder nog twee auto's staan, dus dat is makkelijk verdient.
26 nov 2008 23:55
Maarten schreef:Jeroen C3.0 schreef: Ik overweeg ook zeer om volgend jaar de diesel van de zaak niet meer prive te rijden. Scheelt me ieder weekend 200 euro netto en ik rij er in het weekend vaak helemaal niet mee!Verder nog twee auto's staan, dus dat is makkelijk verdient.
Je bedoelt je nieuwe, schone, goed onderhouden diesel? En nu ga je dus lekker rondtuffen in een oud gebakkie. Gek genoeg doen veel meer mensen dat. Lijkt mij persoonlijk niet echt goed voor het milieu
27 nov 2008 0:20
27 nov 2008 0:45
27 nov 2008 10:23
27 nov 2008 10:32
paSCal schreef:Ach, mijne is al lang 25 jaar, maar dan nog jongens. 400 Euro op jaarbasis is toch geen reden om geen 911 (ofzo) te rijden?
27 nov 2008 16:33
27 nov 2008 19:29
27 nov 2008 21:42
27 nov 2008 22:05
mag het ook een combinatie van dit alles zijnindien die youngtimer een rationele keuze was (Mercedes 230E of zo), gauw een echt leuke youngtimer gaan koper - een Porsche
27 nov 2008 22:22
29 nov 2008 13:15
Aaben.nl
Toelichting op de belastingplannen
De Tweede Kamer heeft op 25 november 2008 ingestemd met het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, vanaf 2010 wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar.
Natuurlijk moeten de belastingplannen nog door de Eerste Kamer worden geloodst en het zal niet de eerste keer zijn dat er nog het nodige wordt aangepast en bijgesteld. Zo zou het niet ondenkbaar zijn (en in ieder geval heel terecht) dat ondernemers die vóór 2010 zo'n bijtellingsvriendelijke auto hebben gekocht in een beschermende overgangsregeling terecht komen zoals die bijvoorbeeld ook geldt voor de MRB-vrijstelling. Wij zouden er in ieder geval sterk voor willen pleiten en anders is er vast wel een ondernemer/advocaat met zo'n auto die het in rechten zal afdwingen.
Veel van onze klanten overwegen trouwens om ofwel een bijtellingvriendelijke auto te kopen en die zakelijk te rijden óf om er in de privé-sfeer een mooie auto bij te kopen en de zakenauto niet meer voor privé te gebruiken om aldus de forse bijtelling te ontlopen. Zouden de plannen ongewijzigd definitief worden (wat we niet verwachten) dan raden we u aan om in 2009 nog lekker van het zakelijk voordeel te genieten, een jaar afschrijving mee te pakken en om de auto daarna in de privésfeer te brengen. Alle voordelen van een Aaben Youngtimer blijven recht overeind staan:
door de lage aanschafwaarde staan de totale autokosten staan niet in verhouding tot die van een nieuwe auto
ze hebben minder elektronica en meer mechanische techniek waardoor een hogere mate van bedrijfszekerheid (en lagere onderhoudskosten) en
ze bieden vooral héél véél emotie en plezier!
Motorrijtuigenbelasting
Naast het voordeel van de bijtelling kent de wet een ontheffing voor auto’s die 25 jaar of ouder zijn. Voor deze zogenaamde Oldtimers hoeft geen wegenbelasting te worden betaald.
In de nieuwe belastingplannen is trouwens ook voorzien dat deze vrijstelling per 31 december 2011 zou worden bevroren. Dit betekent dat auto's die op die dag 25 jaar of ouder zijn, vrijgesteld blijven van wegenbelasting. Als u zeker wilt zijn van dit voordeel dan kunt u dus een auto zoeken met een "datum eerste toelating" van uiterlijk 31 december 1986.
29 nov 2008 16:00
29 nov 2008 17:08
Cageman schreef:
Aaben.nl verwacht (of hoopt) dat er Eerste Kamer het plan nog gaat bijstellen. Ik hoop het met hem.
29 nov 2008 18:36
29 nov 2008 23:21
wolf schreef:Ze kunnen het terugsturen, maar niet amenderen, IIRC.
30 nov 2008 14:44
DeniS2 schreef:Mss begrijp ik je opmerking niet goed pascal, maar het geklaag gaat over bijtelling en dan gaat het niet over 400 euro. Ik heb dan geen 911, maar ipv bijtelling over 15.000 zou ik in 2010 bijtelling gaan betalen over 115.000. Dat betekent voor mij 13.000 euro meer aan belasting betalenpaSCal schreef:Ach, mijne is al lang 25 jaar, maar dan nog jongens. 400 Euro op jaarbasis is toch geen reden om geen 911 (ofzo) te rijden?We hebben het dus over een niet te malse maatregel.
HV schreef:iets minder extreem, een BMW 118D (20% bijtelling vanaf januari)
30 nov 2008 14:59
30 nov 2008 19:12
30 nov 2008 19:19
30 nov 2008 21:43
paSCal schreef:Nogmaals, ook ik vind het niet netjes en handig, maar ik zou liever zien, dat ze wat meer verschillende bijtellingspercentages zouden maken voor de milieuklasses waar ze zo hard op hameren in Den Haag. Maak het aantrekklijk om een A-B of C-klasse milieu label auto te kopen. En niet een handvol wagentjes.
30 nov 2008 21:50
MS964 schreef:En verder zeggen ze weleens: het bijtellingsbedrag is nog een stuk minder dan je werkelijke kosten zou je er gewoon 1 kopen. Maar dat is dus niet zo: de jaarlijkse kosten komen voor mij ongeveer op hetzelfde bedrag neer.
01 dec 2008 20:31
01 dec 2008 20:53