Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
26 nov 2008 20:26
Heren, de meningen van de posters over de Panamera zijn ZEER verdeeld.
Maar: wat
mij daarnet overkwam:
PCE had een mail gestuurd naar het emailadres van totmbo met de officiele presentatie.
Kwam thuis, het eerste wat gezegd werd:
DAT is onze nieuwe DD....
Ja maar hielup nie....Uitgepraat.

totmbo tenslotte.

Toch maar eens FF mijn pecunia contrlol

eren.
Iemand anders die dit ook overkwam
26 nov 2008 20:30
Held op sokken
26 nov 2008 23:31
Wát een gruwelijk mooie wagen . . .
26 nov 2008 23:44
Inderdaad
En niet te ongeduldig hè. Die specs komen vanzelf de komende tijd. Porsche heeft gekozen om de Panamera stukje bij beetje te tonen
27 nov 2008 0:34
De Panamera krijgt er nog een aardige concurrent bij......., de Audi A7
27 nov 2008 10:43
Even los van het design. Kan dit een succes worden in verkoopaantallen? Ik denk het niet. Porsche wil er 20.000 per jaar verkopen zoals er in het persbericht staat.
Even een paar cijfers op een rij.
Van de MB CLS zijn er 100.000 verkocht tussen september 2004 en maart 2007, dus zo'n 40.000 per jaar. 50% hiervan was een diesel met meer potentie dan de 3 liter van Audi die nu in de Cayenne wordt gestopt.
Kortom, toen er nog maar 1 model in de markt was en de economie nog de goede kant op ging werden er 20.000 benzine CLS-en wereldwijd verkocht.
Nu komt 2009 en 2010 er aan. Economie zit wat tegen en er komen nog concurrenten er bij naast de Panamera, de A7 aan de onderkant van deze markt, de AM aan de bovenkant en nog wat luxere merken die er aan werken.
De Panamera zal naar schatting 10% tot 30% meer moeten gaan kosten dan een CLS. Kijk maar eens naar de vergelijking M vs Cayenne en SL vs 911.
Laten we er vanuit gaan dat de markt voor dit soort auto's in 2009/2010 nu 1,5 keer zo groot is dan de verkochte CLS-en (als de economie zou draaien als in 2005/06, dan waarschijnlijk 2 tot 2,5 keer). En dat dit wordt verdeeld tussen 3 concurrenten, waarbij MB en Audi samen 80% nemen. De onderkant blijft ook in dit segment de meeste kopers trekken. Bij MB waren meer dan 70% van de verkochte modellen de basis diesel en benzine.
Dan hebben we het dus over 20.000x1,5 = 30.000 auto's, waarvan Porsche dan 20% mag leveren. Dit is 6.000. Doe hier nog eens maximaal 4.000 diesels bij, kom je op 10.000.
Is de helft van wat is ingepland. Ik heb dit in de afgelopen 13 jaar waarin ik de wereldwijde autoindustrie analyseer maar een paar keer gezien. Het meest dramatische voorbeeld was de X-serie van Jaguar, maar de Panamera komt zeker in de top 5 van misplanningen. Het heeft Jaguar de das omgedaan, Porsche kan dit debacle financieel wel aan als ze verder geen gekke dingen meer doen.
Wat kan je hier als consument mee?
1. Niet kopen bij introductie of een bod inleggen met korting op de showroommodellen
2. Als je de auto mooi vindt, wacht je 2 tot 3 jaar, als bij de VW Phaeton, en koop je de auto voor 30 tot 40% van nieuwprijs
27 nov 2008 11:51
Yoda,
verhaal klinkt doordacht

. Alleen, een CLS 320 cdi met 224pk is toch niet potenter dan de Panamera met 3.0 TDI 240pk?
27 nov 2008 12:08
Goed punt. Had ik over het hoofd gezien. Is inderdaad min of meer gelijk. Het hangt dan af van het prijsverschil tussen deze twee modellen.
27 nov 2008 12:11
Yoda schreef:
Kortom, toen er nog maar 1 model in de markt was en de economie nog de goede kant op ging werden er 20.000 benzine CLS-en wereldwijd verkocht.
Wat ook verder van jouw verhaal moge zijn, je vergeet dat er niet alleen een benzine, maar ook een diesel EN hybride variant komt. Of daarmee de 20.000 gehaald gaat worden is een tweede, maar het gamma is minder beperkt...
27 nov 2008 12:15
Porsche houdt niet van Diesel. Heb ooit in 2004 nog een uitspraak gekregen van een van de topmannen dat er NOOIT een diesel in een P. auto zou komen. Iedereen kan veranderen, maar ik verwacht niet dat ze hier nu een enorme slag gaan maken. Kan je ook zien aan het feit dat ze er open voor uit komen dat ze hem inkopen en niet zelf maken.
Ik ben wel benieuwd waar ze de batterij gaan plaatsen bij de hybride. Waarschijnlijk komt de kofferset dan te vervallen.
27 nov 2008 12:18
Yoda schreef:Porsche houdt niet van Diesel.
Maar voor een dieselrijder komt nu wel de mogelijkheid om een Porsche te rijden.
Ik maak mij geen illusies: als Porsche veel geld met diesels kan verdienen, dan komen er veel diesels.
27 nov 2008 15:25
1. De CLS kwam te vroeg, nu pas lijkt dit "nieuwe" segment aan te slaan en dan is de CLS een "oudje" onder de jeugd.
3. De Phaeton is niet te vergelijken, heeft de naam tegen en is qua design een grote Passat.
3. De Cayenne markt loopt leeg (SUV formaat uit de gratie), dan moet je een alternatief bieden om het gros van de klandizie te behouden. Als slechts 15% van de huidige Cayenne rijders kiest voor een Panamera, ben je al over de helft van het break-even punt.
Of ze de aantallen gaan halen is de vraag, maar ik las dat het omslagpunt bij 12.000 lag.
27 nov 2008 21:49
ik vraag me wel af of de Panamera niet gewoon te duur wordt. Ik las al over 125.000,-.... Ben het ermee eens, dat de Panamera een (politiek-correct) antwoord kan zijn voor diegenen die voorheen nog een Cayenne overwogen en dit niet langer zien zitten. Zij konden echter voor 80k slagen met een instap Cayenne; vraag is of de Panamera ook op dat niveau wordt aangeboden volgend jaar.
28 nov 2008 0:09
Rob Herfst schreef:De Panamera krijgt er nog een aardige concurrent bij......., de Audi A7


Mooi!
28 nov 2008 0:18
Ziet er op de foto's veel ronder gelijnd uit dan bovenstaande impressie van Leftlane.com.
09 dec 2008 20:50
Zonet de christophorus in de bus gekregen,staan mooie foto's in.Maar 3 stoelen voorin??
09 dec 2008 20:52
Ben je niet in de war met de McLaren ....
09 dec 2008 21:41
amandus schreef:Ben je niet in de war met de McLaren ....

Idd,-van wat ik kan zien op de foto's- voorin de zelfde opzet als McLaren,keuze uit 2 of 3 stoelen,achter 2 stoelen. Moet eerlijk zeggen dat'ie er best wel mooi uitziet. Zal morgen een kleurenscan maken en hier plaatsen.
als ze me niet voor zijn
11 dec 2008 13:37
Denk dat die 20.000 inderdaad wel eens gehaald zullen kunnen worden.
Nederland zal hierin niet maatgevend zijn maar ik schat dat Azie en het Midden Oosten grif af zullen nemen.
Porsche zal best goed hebben nagedacht over hun afzetgebied.
Als je in China je Merc sleutel laat zien gebeurt er weinig maar laat je daarintegen een Porsche of BMW sleutel slingeren dan gaan er heel wat oogjes glimmen. Porsche heeft natuurlijk wel een naam mee.
11 dec 2008 14:27
Porsche heeft natuurlijk wel een naam mee.
Om die reden prijkt nu op de achterkant PORSCHE, zo heb ik mij laten vertellen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.