31 dec 2004 0:45
31 dec 2004 0:56
31 dec 2004 1:14
31 dec 2004 1:23
Erwin schreef:Ja inderdaad, zo had ik het ook kunnen zeggen.![]()
Zal de volgende keer meer in Jip en Janneke taal gaan schrijven, kan ik meer antwoorden geven in dezelfde tijd.![]()
31 dec 2004 2:47
31 dec 2004 5:13
horn schreef:Renntech schreef:Ja inderdaad, zo had ik het ook kunnen zeggen.![]()
Zal de volgende keer meer in Jip en Janneke taal gaan schrijven, kan ik meer antwoorden geven in dezelfde tijd.![]()
Hoeft niet, alleen als je zo a-technisch bent als ik, moet je af en toe verhalen die je graag wilt begrijpen even verifieren. Ik heb dus begrepen waar het om gaat. Vraag 2: waarom krijgt Gizmobiel nou zo'n RS vliegwiel? Enkel voor het sneller oppakken? Of omdat hij graag geratel wil? Of omdat het goedkoper is? Of? Of? Of? En is dat een vervanging die je ook wel eens zomaar doet? Of moet er heel veel voor uit elkaar en doe je het daarom maar meteen omdat Gizmo zijn koppeling vervangen is? Sorry als het domme vragen zijn...
(en zeg niet dat domme vragen niet bestaan! Ik leer dagelijks in mijn werk dat dat WEL zo is![]()
![]()
)
31 dec 2004 5:19
Renntech schreef:
En natuurlijk is dat ratelen alleen hoorbaar als de radio uitstaat, dus eigenlijk altijd.
Maar daarvoor had de RS ook de cuppijp.
Of dachten jullie nu echt dat dat voor het hogere vermogen was bedoelt?
31 dec 2004 8:35
dirkie schreef:Eneuuu nie in janneke's taal gaan schrijven aub ... tzijn deze topic's waar k zo van kan genieten ...![]()
![]()
Horn moet maar een cursusje volgen ofsow ...![]()
![]()
![]()
![]()
31 dec 2004 8:56
31 dec 2004 9:33
Renntech schreef:Een RS heeft geen comfort ....
31 dec 2004 9:59
31 dec 2004 11:55
- Als je uitgaat van een acceleratie van 6 sec. naar honderd, wat scheelt het dan met zo'n vliegwiel?
31 dec 2004 12:42
MS964 schreef: Voor de puntjes op de i:
- het ratelen is bij een 964 ook te horen?
MS964 schreef:
- Als je uitgaat van een acceleratie van 6 sec. naar honderd, wat scheelt het dan met zo'n vliegwiel? Of heb je het dan echt over een paar hondertsten, of over tienden?
MS964 schreef:
- Is zo'n RS vliegwiel substantieel duurder?
31 dec 2004 15:36
Erwin schreef:MS964 schreef:
- Is zo'n RS vliegwiel substantieel duurder?
Nee, veel goedkoper!
31 dec 2004 19:13
31 dec 2004 22:49
01 jan 2005 20:15
01 jan 2005 23:10
03 jan 2005 12:19
03 jan 2005 13:38
Nine-eleven schreef:Persoonlijk geef ik meer de voorkeur aan acceleratie en tussentijdse acceleratie dan aan absolute topsnelheid en is het voordeel groter dan het nadeel.
03 jan 2005 14:15
Nine-eleven schreef:Ergo, daar waar je iets wint, verlies je ook iets.
In dit geval aan topsnelheid![]()
03 jan 2005 16:26
03 jan 2005 16:31
Jeroen914 schreef:Nine-eleven schreef:Ergo, daar waar je iets wint, verlies je ook iets.
In dit geval aan topsnelheid![]()
De grootste beperkende faktor voor topsnelheid is niet het vermogen maar de luchtweerstand
06 jan 2008 15:52
Renntech schreef:Het vervangen van een tweemassavliegwiel zoals in de meeste C4's zitten en in alle C2's door een RS vliegwiel heeft één nadeel.
Het nadeel is ook de reden dat Porsche een tweemassavliegwiel heeft gemonteerd. Een motor draait nooit geheel gelijkmatig mooi rond stationair. Een elektro motor doet dat wel , een verbrandingsmotor niet. Elke omwenteling van de krukas heb je bij een 911 drie arbeidsslagen.
Dat veroorzaakt een onronde motorloop. Dat heeft elke auto. Hoe hoger het toerental, hoe minder last dat je hier van zult hebben.
Omdat de krukas de versnellingsbak aandrijft draaien alle tandwielen in de versnellingsbak ook onéénparig rond zoals dat met een mooi woord heet. De tandwielen die niet in belast zijn, dus de tandwielen die op dat moment nutteloos ronddraaien zullen bij bepaalde toerentallen gaan rammelen. De meesten weten nu wel wat ik bedoel. Denk maar eens aan een 3.2 uit 1987 tot 1989. Bij deze auto's hoor je het goed als je in een lage versnelling vanuit een laag toerental accelereert. Een ratelend geluid wordt kortstondig hoorbaar.![]()
Om bij de 964 dit geluid te laten verdwijnen monteert Porsche een vliegwiel uit twee schijven die ten opzichte van elkaar veren. De onéénparige ronddraaiende beweging gaat éénpariger de versnellingsbak in en zorgt voor minder geluid uit de versnellingsbak. Comfort dus is de enigste reden!![]()
Een RS heeft geen comfort en heeft daarom ook niet een ZMS nodig.
( ZweiMassenSchwungrad =Tweemassavliegwiel )
Voordelen zijn snel opnemen van het toeren tal en natuurlijk dan ook snel dalen van het toerental. Een bijkomend voordeel is dat de synchromeshen minder snel slijten bij snel schakelen. (racen)
De stationairloop veranderd niet, evenmin het wegrijden vanuit stilstand.
Een RS vliegwiel is een niet echt superlicht vliegwiel en natuurlijk gewoon voor straatgebruik te gebruiken, geen enkel bezwaar!![]()
Een aluminium vliegwiel is wel erg licht en minder geschikt voor straatgebruik, ook hebben aluminium vliegwielen niet de kwaliteit van smeedijzer zoals Porsche dat gebruikt, een afrader dus die C*******c vliegwielen. Zoek maar eens op Amerikaanse site's naar kapot gelopen en kromgetrokken aluminium vliegwielen, in dit land zag je ze het eerst.
Afdraaien is niet mogelijk, het is geen kever Mike!:oops:
Ivm het ZMS!
Stel dat het wel zou lukken om het af te draaien dan is er ook nog zoiets als zwakker maken van het vliegwiel, een vliegwiel heeft ook nog een ander doel en dat is een aanlagvlak te zijn voor de koppeling. Een koppeling kan erg heet worden, die hitte word door het vliegwiel voor een groot deel opgenomen, een afgedraaid vliegwiel zal snel kromtrekken na een keer met slippende koppeling te hebben weggetrokken.
Porsche heeft zelf bijna nooit vliegwielen afgedraaid, er wel gaten in gefreesd, vroeger bij de RSR onder andere.
Een GT3 Clubsport of Cup bijvoorbeeld heet hetzelfde vliegwiel als de 964 RS alleen is het beter gebalanceerd en er is aan de omtrek een klein randje weggefreesd. Ook dit vliegwiel kan in een 964 gemonteerd worden en is goedkoper dan een aluminium aftermarket vliegwiel. De GT3-RS gebruikt overigens het vliegwiel van de 962.
Voor een 3.2 is geen lichter vliegwiel leverbaar, wel kan ik daar een speciale drukgroep voor leveren die lichter is, geeft hetzelfde resultaat.
Zo'n speciale drukgroep is in ieder geval leverbaar voor de 911 van 1972 tot en met 1986.
Enne het verschil tussen SAE pk's en Din pk's is iets anders.![]()
Erwin.
06 jan 2008 21:00