Nou daar gaan we. Zoals ik al bij mijn introductie vertelde heeft mijn vader, helaas overleden toen ik 12 jaar oud was, vanaf 1964 tot 1976 een Volkswagen, Audi en Porsche dealerschap gehad. m'n eerste auto was dan ook een Gele VW Kever 1200 aldaar gekocht voor Fl. 500,--. Deze werd toen de APK geintroduceerd werd finaal afgekeurd vanwege de gaten onder de achterbank, wat een bekend probleem was. Omdat het voor de rest een fijne auto was, deze met hulp dicht gelast en hoppa goedgekeurd. Deze Kever heb ik toen nog helemaal "getuned" Sportstuur, Scheelstoel, dikke banden eronder, en zelf een spaghetti uitlaat gemaakt waarmee ik heel erg blij was, maar de buren minder.
Maar ja het bleef een 1200 cc motortje, dus op zoek naar een 1302 S met die bolle voorruit en dikke achterlichten. Deze heb ik uiteindelijk via via gekocht in Utrecht bij een particulier. Ook deze Kever weer een beetje aangekleed met dikke banden, sportuitlaat etc etc. Bij de eerste APK kwam ik erachter dat op het kenteken de carrosseriekleur groen stond, terwijl ie in werkelijkheid zwart was. Na een heel gezeur met het RDW (kleur op kenteken laten wijzigen) toch de auto APK gekeurd gekregen.
Na deze zwarte kever weer een stap verder en een BMW 2002 gekocht bij een particulier in Hoevelaken ik geloof voor Fl. 1.750,--. Dit was echt een mind over matter aankoop, dat ding was zo verrot, zowel motortechnisch als carrosserie, dat ik er maar vrij kort, 1/2 jaar of zo, mee heb gereden. Ik heb er nog wel een andere motor (van een 320) in gelepeld, maar moest op een gegeven moment toch de strijd met de roestduivel opgeven.
Tegen deze tijd moest ik ook in militaire dienst en had een iets betrouwbare auto nodig. Dus maar weer naar de oude zaak van m'n vader gebeld en ja hoor ze hadden nog wel een leuk inruilertje staan, een degelijke VW Passat 1.6 hatchback. In m'n diensttijd deze helemaal opgeknapt en aangepast, stoelen van een Golf GTi erin idem stuurtje en als klap op de vuurpijl een Golf GTi Mk I Nokkenas erin (de motor van deze passat was hetzelfde blok in basis als de GTi Mk1) Had ik zomaar 15 Pk meer!! Deze passat heb ik m'n hele diensttijd en de daaropvolgende IVA tijd gereden.
Daarna ging ik werken bij de Renault dealer in Hilversum en heb dat 19 jaar gedaan. Ik heb toen lange tijd geen prive auto's gehad, maar wel veel demo's gehad varieerend van een Renault 5 Turbo t/m Renault Espace IV. Geerlof Stam Sr. was de directeur van Hilversum en was ook actief in de racerij met R5 jes en later zelfs nog 2 seizoenen met de Clio Cup. Hierdoor hadden we altijd "leuke"demo's staan. De al eerder genoemde R-5 Turbo, R-19 16V, 21 Turbo's en Turbo's Quadra, R-25 V6 en Safrane Biturbo, en natuurlijk de Alpine's, waarvan met name de A-610 op mij de meeste indruk heeft gemaakt.
In 2006 ben ik vanwege de bijtelling de zakelijke auto niet meer prive gaan rijden. TOTMBO reed een leuke Scenic dus die voldeed prima als gezins/prive auto. In 2007 begon het toch te kriebelen en toen ik in de zomer een oude maar goed onderhouden Mazda MX 5 inruilde heb ik deze gekocht als hobby auto. De hele zomer en najaar open gereden fantastische auto. TOTMBO begon alleen te mopperen, omdat ik altijd met zoonlief op pad was in de Mazda en zij kon dan niet mee (2 zitter)
Nu even opletten want hier komt de P in beeld. Vanaf m'n 14e of zo heb ik altijd geroepen dat er ooit een 911 zou komen. Einde 2006 hebben wij besloten na grondig onderzoek dat het verstandiger was ons eigen huidige huis te verbouwen en uit te breiden dan een ander huis in het Gooi te zoeken. Aldus startte in september 2006 en was klaar net voor de Kerst 2006. Iedereen adviseerde ons de vloerverwarming die onder de natuurstenen vloer lag pas de volgende winter in gebruik te nemen, waar wij trouw gehoor aan hebben gegeven. In het najaar van 2007 wilde ik de vloerverwarming aanslingeren, maar kwam tot de ontdekking dat de pomp hopeloos vastzat en de thermostaat ook niet gemonteerd zat. Wij de loodgieter gebeld en die zou de volgende dag gelijk langs komen.
Die stond de volgende dag op de stoep en ziet mijn MX5 staan en zegt ja ik heb ook een hobby auto maar die wil ik eigenlijk inruilen voor een 7 persoon Renault Espace maar niemand wil die auto inruilen. Nou zegt mijn TOTMBO mijn man werkt bij Renault, als je even opschrijft wat voor een auto je hebt dan belt ie je wel even!! Nou ik heb een Porsche 911 uit 1991 zegt ie doodleuk. Mijn TOTMBO moest zich inhouden om niet te roepen DAT KOMT WEL GOED!!!!
Om een lang verhaal kort te maken ik heb hem 's-avonds gelijk gebeld, de volgende dag een Espace voor hem opgezocht en hem zaterdag langs laten komen met de P voor taxatie. Netjes een offerte gemaakt en vervolgens hoorde ik 3 dagen niks..............
Ik hem weer gebeld en hij wilde alleen kwijt dat ie het niet ging doen. Ik heb hem toen gevraagd dat ik het raar vond. Jij geeft aan een espace te willen kopen maar geen Renault dealer wil je P inruilen, nu regel ik het allemaal en nu haak je af......... hij wilde het niet zeggen en ik dus 's-avonds on aangekondigd naar hem toe. Eindelijk kwam daar het hele verhaal eruit. Hij had de auto van de eerste eigenaar gekocht en die had hem alleen willen verkopen als hij beloofde dat als hij de P weer ging verkopen hij hem alleen aan een liefhebber mocht verkopen. Ik heb hem toen snel uitgelegd dat ik de auto prive ging kopen en dat de P echt niet de handel in ging. Opgelucht ging hij toen wel accoord met m'n voorstel en was ik de gelukkige eigenaar van een 964 uit 1991 met complete historie.
De Mazda MX 5 was binnen 3 weken ook verkocht aan een makelaar uit Almere die de auto ook als hobby auto ging gebruiken.
Ziedaar mijn historie...............