Het is een hele vervelende zaak Wim (had ik maar nooit je advertentie in het Duits voor je vertaald).
En ik weet precies hoe je je voelt, want ik heb 3 weken geleden hetzelfde gehad na de verkoop van mijn E46 328i :
De kopers (een wat ouder echtpaar) wonen zelfs in de buurt en waren dolblij met de auto. Bellen ze de dag na de verkoop op : de motor maakt een raar piepgeluid. Een bevriende monteur was al even komen luisteren en had gezegd "dat klinkt niet gezond". De man had er niet van kunnen eten en had niet kunnen slapen. Blijkt achteraf een versleten rol te zijn waar de multiriem overheen draait. Gelukkig kost dit maar een paar tientjes, de kopers hebben dit zelf betaald en het was goed zo.
Mijn collega had toevallig de oude auto van dit echtpaar gekocht. Een 325i uit 1991. Auto is 9 jaar gekoesterd geweest door dit echtpaar en zag er echt nog netjes uit. Een paar dagen na de koop gaat mijn collega even een wiel wisselen en ziet achter een scheur rond de linker veerpoot !
Hij ook bellen dus en de mensen schrokken er zelf van (want auto was net APK gekeurd). De scheur heeft de collega in eigen regie laten repareren (kostte ook enkele tientjes).
Na de verkoop van mijn 328i heb ik 2 weken geleden een zwarte 2002 525d aangeschaft bij een garage, ZONDER garantie (uitdrukkelijk uitgesloten in contract en de prijs was er ook op gebaseerd natuurlijk).
Na 2 dagen doet de aanjager het niet meer ! Shit, en nu ? Blijkt de eindversterker van de aanjagermotor te zijn (ook wel "egel" genoemd) en heeft mij 79 Euro gekost. Ik heb dit zelf vervangen en GEEN contact opgenomen met de verkopende garage en zal dit ook niet doen. Dit soort dingen horen er gewoon bij als je een tweedehands auto koopt.
Gezien jouw verhaal zou ik wel gewoon contact blijven houden met de koper (maar laat het initiatief bij hem). Bespreek de zaken ook gewoon rationeel en kijk gewoon hoe er wordt gereageerd. Heeft de man al concreet aan jou aangegeven dat hij geld van jou wil zien ? Zo niet, slaap maar gerust, want anders had je al lang een jurist in je nek gehad. De Duitsers werken inderdaad graag met contracten maar daarin staan de zaken dan ook zeer duidelijk vermeld (heb zelf al verschillende wagens in Duitsland met zo'n contract gekocht en van garantie of verhalen kan in dit geval juridisch geen sprake zijn). Het ligt aan jou hoe je hier in morele zin mee omgaat. Ik bedoel daarmee te zeggen : mocht bijvoorbeeld blijken dat er echt wat kapot is en nog jij, nog de koper "konden daar wat aan doen" dan zou ik UIT MORELE OVERWEGINGEN een schikking treffen (al is het een paar honderd Euro).
Voor jezelf hou je dan achteraf tenminste een goed gevoel over aan deze transactie (waarmee je volgens mij best een goede zaak hebt gedaan ?) en dat zou het MIJ wel waard zijn. Ik weet dat hier menigeen zal zeggen : "flauwekul", "garantie tot op de hoek van de straat" of "eigen schuld dikke bult", "koper is een vuile oplichter", maar zo zit ik niet in elkaar.
Wat zou je gedaan hebben als je de auto hier aan een forumlid had verkocht en hetzelfde was gebeurd
We zijn tenslotte allemaal maar mensen...................en niet iedereen is jurist van beroep.
Succes,
Joannes