Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

01 maart 2009 12:17

Koppel en Vermogen, wat is nu belangrijker

01 maart 2009 13:05

Het is altijd zo zinloos om daarover te discussieren, en er worden vaak ellenlange verhalen aan gewijd. Het is eigenlijk hartstikke simpel:
een auto met meer vermogen zal, mits de bakverhoudingen goed zijn, bijna altijd sneller optrekken.
Vermogen is niets anders dan 'hoeveel energie kan ik per seconde in de auto steken'. Hoe meer vermogen je hebt, hoe meer energie je in een voorwaarste beweging kan omzetten.
Een auto met een CVT zal bijv altijd sneller optrekken dan eentje zonder CVT en iets sterkere motor omdat die met CVT het toerental op het punt van hoogste vermogen kan houden.
Zo heeft een F1 auto bijvoorbeeld nog minder koppel dan een 911 turbo, maar al zouden ze even zwaar zijn dan is de turbo nergens omdat een F1 auto een bak vermogen heeft waar je U tegen zegt.
Het zit hem allemaal in de overbrenging

Wat stelt koppel dan wel voor? Het is een leuke maat voor hoe efficient jou motor is bij verschillende toerentallen. Koppel kun je zien als een maat van 'hoeveelheid energie per ontbranding'. Overigens is de conclusie in de link hierboven juist: als je over een breed toerengebied hetzelfde koppel hebt kun je idd wat luier rijden dan een motor met een duidelijke piek.

01 maart 2009 13:22

Heel gaaf Harley! :thumleft:

Hebben er ook "4WD" Porkers een dyno run gemaakt?

Zoals verwacht ben ik wat huiverig om hem full throttleop de bank te zetten...... :wink:

Maar het is wel interessant om te zien wat voor effect "een uitlaatje" kan hebben....

01 maart 2009 13:54

er was gevraagd vanuit Rica om de pre 4wd niet te rollen, kan wel maar heeft meer voorwerk nodig om de bank te calibreren, iets met een tussenas en onzuiverheid die er dan volgt..

Dus om tijd te winnen geen 4wd erop geweest..

Ook leuk was te zien de run van een 964 (274 pk 345 nm) ....blijft echt kippevel als je die ziet knoerten terwijl je er 1 meter vanaf staat.

01 maart 2009 14:37

Harley schreef:Koppel en Vermogen, wat is nu belangrijker


Beetje een verhaal waar geen donder duidelijk van wordt.

Het is eigenlijk heel simpel: alleen vermogen telt. Alleen: koppel bepaalt het vermogen bij een specifiek toerental.

Kortweg: een motor die bij toerental X met 300 Nm 100 PK levert, levert bij toerental 2X met 150 Nm eveneens 100PK. Of bij toerental 2X met 300 Nm 200PK.

Stel we hebben nu twee auto's met ieder 200PK bij het toerental waarin ze rijden bij (zeg) 100 km/u. Auto X heeft bij dit toerental 200 Nm en auto Y 300 Nm. Beiden wegen evenveel en hebben gelijke luchtweerstand (en gelijke transmissieverliezen en wat je allemaal nog meer kan verzinnen zoals rolweerstand). Beiden zullen nu net zo snel acceleren, ook al heeft Y een veel hoger koppel beschikbaar.

Waarom? Omdat auto Y nu in een lager toerental rijdt dan auto X (het is uit te rekenen, maar daar heb ik geen zin an). Zeg Auto X rijdt 6.000 tpm en auto Y 4.000 tpm. Auto Y rijdt dus met een langere overbrenging! En dat in omgekeerde evenredigheid met de hoogte van koppel, waardoor feitelijk het een het ander op heft en dus het vermogen aan de krukas de bepalende factor is voor acceleratie.

Het gaat dus om vermogen. En belangrijker: niet het piekvermogen, maar het vermogen op een gegeven moment. En dat kun je dan weer berekenen vanuit het koppel.

01 maart 2009 15:26

:scratch:

Maar... ; twee auto's met beiden 200pk die 100km/h rijden, echter de ene heeft 200 Nm tegen de andere 300 Nm koppel...wanneer beide auto's nu accellereren vanaf 100 km/h gaat degene met het hogere koppel er toch sneller van tussen omdat hij meer kracht heeft bij de eerste aanzet. Toch?

01 maart 2009 15:55

Jurgen schreef::scratch:

Maar... ; twee auto's met beiden 200pk die 100km/h rijden, echter de ene heeft 200 Nm tegen de andere 300 Nm koppel...wanneer beide auto's nu accellereren vanaf 100 km/h gaat degene met het hogere koppel er toch sneller van tussen omdat hij meer kracht heeft bij de eerste aanzet. Toch?


Neen.

De verklaring staat erbij: de langere overbrenging is hier debet aan. Het koppel aan de wielen is dus gelijk... (kracht * arm).

01 maart 2009 16:48

Met een zelfde overbrenging gaat de auto met 't hogere koppel dus wel sneller naar een hogere snelheid.

01 maart 2009 17:15

Jurgen schreef:Met een zelfde overbrenging gaat de auto met 't hogere koppel dus wel sneller naar een hogere snelheid.


Klopt, maar is de topsnelheid ernstig beperkt...

01 maart 2009 18:35

Even hoog als de minder krachtige auto dan...

01 maart 2009 18:37

Devils son schreef:
Jurgen schreef:Met een zelfde overbrenging gaat de auto met 't hogere koppel dus wel sneller naar een hogere snelheid.


Klopt, maar is de topsnelheid ernstig beperkt...

Bij een hoger koppel bij hetzelfde toerental en dezelfde overbrenging zal de wagen met het hoogste koppel de hoogste topsnelheid bij die overbrenging halen.

01 maart 2009 18:48

John schreef:De vermogensrun bestaat heel simpel uit 1 klim in de 4e of 5e versnelling tot de toerenbegrenzer en uitrollen tot stilstand, mwah daar moet een beetje Porsche toch tegen kunnen.


Sterker nog, als een Porsche hier niet meer tegen kan dan is een ritje grens - Oberhausen gedoemd tot einde oefening.

Ergo, een run op de rollenbank is geen extreme oefening voor welke Porsche dan ook.
(......of er moeten al motorische problemen sluimerend aanwezig zijn geweest :roll: )

01 maart 2009 18:55

Porsche 944 schreef:Even hoog als de minder krachtige auto dan...


Nee. 2/3.

01 maart 2009 18:59

Rad911 schreef:Bij een hoger koppel bij hetzelfde toerental en dezelfde overbrenging zal de wagen met het hoogste koppel de hoogste topsnelheid bij die overbrenging halen.


Hoger koppel bij hetzelfde toerental = per definitie meer vermogen. Dus ja, meer vermogen is hogere topsnelheid. Maar dat lijkt mij een open deur.

Wat kennelijk niet door komt is dat de auto met 200 Nm en 200pk tov de auto met 300 Nm en 200pk op een ander toerental die 200pk haalt. Een veel hoger toerental. Daarom kan deze bij een kortere overbrenging dezelfde topsnelheid halen. Natuurlijk kan de auto met 300 Nm dezelfde bak laten monteren, maar dan knalt deze toch echt in de begrenzer in de hoogste versnelling.

01 maart 2009 19:02

Devils son schreef: Natuurlijk kan de auto met 300 Nm dezelfde bak laten monteren, maar dan knalt deze toch echt in de begrenzer in de hoogste versnelling.


...omdat hij veel sneller bij die hoge top/begrenzer is. :wink:

01 maart 2009 20:33

Jurgen schreef:
...omdat hij veel sneller bij die hoge top/begrenzer is. :wink:


Ja, maar als de andere auto een bak monteert waarmee hij dezelfde top haalt is die weer even snel... :wink:

01 maart 2009 20:57

Je hebt gelijk hoor :wink:

01 maart 2009 22:33

Wist je dat ..vermogen en koppel bij 7023 tpm altijd gelijk zijn, ongeacht de motor? (theoretisch indien de motor deze toerentallen niet haalt uiteraard..). :wink:

Oftewel:

Vermogen [pk] = ( trekkracht [Nm] x toerental ) / 7023
Trekkracht [Nm] = ( Vermogen [pk] x 7023 ) / toerental
Laatst bijgewerkt door Jort op 01 maart 2009 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.

01 maart 2009 22:35

@ Jurgen:Toch leuk om te zien dat je het nog probeerde :lol:

01 maart 2009 22:38

Overigens, het is niet vreemd dat hierover zoveel verwarring bestaat. Zelfs de vele autobladen maakten er tot voor kort nog consequent een potje van (en ook nu is het nog geen uitzondering).

01 maart 2009 23:48

ruud964 schreef:@ Jurgen:Toch leuk om te zien dat je het nog probeerde :lol:




Had een vrije middag...anders laat ik 't wel om met onze Duivel in discussie te gaan :wink:

02 maart 2009 10:04

Maarten schreef: Gisteren met Andre (200k op blok en dezelfde uitlaat) bleek toch dat hij iets meer vermogen heeft dan ik heb (met 15k op blok). Nou loopt de mijne niet helemaal jofel maar het steekt wel (iets met cm's maar dan anders :mrgreen:)



Iets meer??.............. :twisted: :lol: :wink:


Wil binnenkort ook m'n PK's laten opmeten in Lochem,zit een tuning bedrijf met rollebank.

05 maart 2009 23:53

ik was er ook nog even langs geweest met agima , hier wat plaatjes :wink:


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding

06 maart 2009 8:59

Wat me tegenvalt is dat hij maar 260pk aan het wiel heeft, dat betekent dat er 130pk verdwijnt tussen motor en wielen... dat is 30%!

06 maart 2009 9:07

Wel mooi he die linkse 993 :idea:

Komt niet zo vaak voor, leuk je auto op de foto te zien bedankt Mikey :salut:
Plaats een reactie