Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

03 maart 2009 23:19

gassen schreef:Of is dit een ander soort koeling? Het was de fan links boven de motor....


Is (inderdaad) geen koeling - maar "verwarming" :wink:

... de RS heeft die koffiemolen overigens niet :idea:

03 maart 2009 23:38

aha.

04 maart 2009 0:19

Olaf schreef:
Is (inderdaad) geen koeling - maar "verwarming" :wink:


Dient ook ter koeling... :idea:

04 maart 2009 1:15

ahaa. Ik heb alleen geen turbo's dus ben weer weg uit dit draadje.

04 maart 2009 8:46

de koelschroef die jullie horen is wss de schroef voor de radiator. Dit werkt meestal met een bimetaal en kan nog een tijdje nakoelen

05 maart 2009 14:03

Koeling komt van twee kanten:
- de olie die circuleert door de motor / turbo
- water of lucht rond de cilinders / cilinderkoppen

De electrische fan die soms blijft doordraaien of nog gaat draaien nadat de motor is uitgezet koelt de radiator van het koelwatercircuit; de koelende werking op de cilinders en cilinderkoppen daarvan zal echter beperkt zijn omdat de waterpomp niet meer draait. Koeling van de turbo staat helemaal los hiervan.

Op het moment dat de motor uit staat komt de smerende en koelende werking van de olie direct to stilstand; daar zit het probleem met de turbo; als de turbo nog hard nadraait krijgt deze geen smering meer.

Bovendien valt de koeling van de rijwind en van de luchtstroom door de turbo weg als de auto stil en de motor uit staat. Als de turbo op dat moment nog erg heet is van flink doortrappen, dan krijgt de stilstaande olie het daar hard voor zn kiezen en kan gaan koken/vaste bestanddelen achterlaten. Dat verhindert goede smering wanneer de auto weer wordt gestart.

Dus: op de Autobahn even rustig uitrijden voor een stop, of nog even stationair laten draaien.

06 maart 2009 1:06

Afbeelding

06 maart 2009 20:36

ja, dat is standaard op 964-en en 993-en ook na contact af.

De temperatuurvoeler die voor de blower zit meet de temperatuur van de lucht. Als die hoger is dan 40 graden, dan slaat de blower aan in de eerste 20 minuten na contact af.

20 maart 2009 10:44

Hmmm

Ik heb mijn 964 nog nooit horen "na-koelen".....hoe is de voeler te controleren?

Ik weet nog wel dat mijn 944 Turbo S altijd 30 seconden de koelvloeistof rond bleef pompen na het uitschakelen van de motor. Vreemd dat de nieuwere modellen dit niet meer zouden hebben (met het oog op de levensduur van de turbo`s)

20 maart 2009 18:25

Ik weet niet in hoeverre dat plaatje klopt...
Iig staat daar dat de sleutel op 'contact' moet staan.
Koelvloeistof rondpompen heeft denk ik te maken met het nakoelen van je cilinderkop voordat die uit zijn voegen barst.
Of heb jij watergekoelde turbo's? :?: :?:

20 maart 2009 19:41

Een 944 Turbo/Turbo S heeft een watergekoelde turbo. :wink: En bij mij word de koelvloeistof na contact UIT nog 30 seconden lang rondgepompt.

21 maart 2009 2:53

@ 951@norg: +1
Plaats een reactie