Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

13 apr 2009 10:16

blijf het toch n eigenaardig verhaal vinden.... :shock: zijn dan al de lambdasondes vervangen? Die kunnen toch niet allemaal stuk geweest zijn? Of preventief gewerkt..... :?:

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

13 apr 2009 23:04

de 2 lambda sondes en de LMM zijn idd vervangen. Volgens de analyse van de PC en oordeel garagist allemaal kaput. Reed in ieder geval slecht en nu weer helemaal top.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

14 apr 2009 6:57

ook toevallig... :shock:

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

14 apr 2009 16:51

WB schreef:blijf het toch n eigenaardig verhaal vinden.... :shock: zijn dan al de lambdasondes vervangen? Die kunnen toch niet allemaal stuk geweest zijn? Of preventief gewerkt..... :?:


Klein beetje ongeloofwaardig, maar alles is mogelijk natuurlijk.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

14 apr 2009 21:16

ik ga er toch -ondanks alles scepsis- niet van uit dat ik door speedservice hier getild wordt... Volgende keer mss een second opinion ergens doen.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

15 apr 2009 7:05

daar ga ik ook niet van uit. ik vind het alleen erg toevallig dat je een goed rijdende auto wegbrengt en hem als slechtrijdende auto terugkrijgt ná een beurt en dat dan bij nader onderzoek beide lambdasondes plús de luchtmassameter kapot blijken te zijn. maar het kan natuurlijk wel...

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

15 apr 2009 11:13

Klopt, daar was ik natuurlijk ook redelijk verbaasd (en gefrusteerd) over. Er was wel al een foutmelding voordat bougies, filters e.d. vervangen werden af te lezen met de PC maar met rijden merkte ik geen probleem (voor de beurt). Nadat bougies en filters vervangen zijn, kreeg de motor weer een goed mengsel en daarvan ging blijkbaar de lambda sonde helemaal flippen. misschien dat niet alle 3 op dat moment stuk waren maar het hele zaakje is vervangen om het probleem op te lossen en geen nieuwe problemen te veroorzaken. Uiteindelijk kan de katalysator stuk gaan en dan ben je verder van huis vlg mij.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

15 apr 2009 13:37

Meende niet meer te reageren, maar hier wordt ik toch tureluur van...... :scratch:
Ik blijf bij mijn opinie dat je eerst de LMM had kunnen vervangen en dan opnieuw meten....lamdasondes moeten eerst de juiste temperatuur bereiken voor ze een juiste meting doorgeven en iedereen kan je zo een foutmelding laten lezen als hij je wagen start en dan de meting doet! Maar als alles opgelost is en jij tevreden kan rijden is er geen probleem meer denk ik eh.... :ba: :lol:

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

15 apr 2009 16:50

jep, tevreden hier dus eind goed al goed. Binnenkort nog eens laten uitlezen om even te checken. (Overigens waren de metingen met warme motor, brandde het check engine lampje al een dag en gaf de PC 9 foutmeldingen in totaal.)
Bedankt voor de informatie (weer heel wat geleerd!), ik zal het onthouden en evt nog eens aankaarten mocht er nog iets mis zijn.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt / praktijktips

15 apr 2009 18:48

Spoedservice is altijd duur :shock: !


Praktijktips voor de toekomst (of voor anderen die het nog moeten laten doen) :

Via Ebay heb ik vorig jaar een originele Boxster-LMM voor Eur 199,= gekocht...........(voor Eur 150,= krijg je die echt niet, dat kun je vergeten). Inderdaad slechts 10 minuutjes werk.

En die lambdasondes zijn -als je even de moeite neemt om te zoeken-ook zo duur niet.

Maar ja, bij het Porsche Centrum ben je al minimaal Eur 500,= - 550,= kwijt voor het vervangen van de LMM.........

Heb je ook de bobines laten nakijken ? Als dat nog de eerste zijn, kom je die binnenkort toch te vervangen. Kun je makkelijk zelf nakijken : zijn ze erg verroest c.q. de beschermkapjes al opengescheurd dan zou ik ze maar (laten) vervangen. Heb vorig jaar voor 6 z.g.a.n. originele bobines Eur 65,= incl. verzendkosten bij Ebay betaald. Kost bij Porsche natuurlijk een veelvoud......

Gewoon eerst even op het forum om raad vragen : die specialisten kennen het klappen van de zweep veel te goed :wink:

Wat heb je eigenlijk voor de reguliere onderhoudsbeurt moeten betalen ??

Een tip voor de mensen die in de buurt van een Duitse Pit Stop wonen : oliewissel met Mobil1 0W40 kost Eur,= 159,= (wel zelf een origineel oliefilter ad Eur 19,= bij het Porsche Centrum kopen en zelf meenemen). En remvloeistofwissel voor Eur 19,95 !

Die van mij gaat a.s. vrijdag naar Pit Stop.

Overigens moet de oliewissel bij CarWash.de nog goedkoper zijn ! Helaas zitten die maar op een paar plaatsen in D. en er komt geen Mobil, maar Shell olie in.

O ja, de filters wisselen is echt een fluitje van een cent : gewoon de originele spullen bij Porsche kopen en zelf doen. Voor de twee luchtfilter (motor en interieur) ik dacht iets van totaal Eur 70,=.
Bougie's kosten rond de Eur 6,= per stuk en zijn ook door "niet-monteurs" makkelijk te vervangen.

Een Boxster is ook maar een auto !

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

16 apr 2009 9:38

Thanks voor de tips! De beurt was iets van 900 (incl btw) en daarin alle filters, olie, en de multiriem en polie, en nog lekkage reparatie aan binnenkant deur.
Specialist natuurlijk niet goedkoopste oplossing maar of ik de P nu toevertrouw aan een leerling van pitstop.... kweenie. Kom bijna iedere dag in D (werk in Aken). Ebay ook goede tip idd maar wilde toen zsm weer rijden. Ik wil alleen originele P onderderelen.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

16 apr 2009 10:45

@Joannes........................kheb nochthans de codes mogen nakijken, doosje verzegeld etc etc bij een forumlid waar we hem vervangen hebben.....in Amerika gekocht voor de genoemde €150.............maar kga ni zeuren over wat euri's..... :wink:
Kan je hier misschien ook even plaatsen waar en hoe de bobines te bereiken zijn? Lijkt me een goede tip voor mij (hoewel ze reeds vervangen werden)....en vele anderen.......;-)
th
WB

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

16 apr 2009 14:20

O, uit de USA , ja daar kost een Porsche ook een stuk minder als hier in Europa !

Anyways.........de beschrijving hoe de bobines te bereiken :

De bobines zitten links en rechts van de motor.
Als je geen brug / smeerput hebt (heb ik helaas niet) dan krik je de wagen achter een flink stuk op en demonteer je de achterbanden.
Je ziet ze dan al zitten : 3 zwarte "doosjes" op rij links (en rechts natuurlijk ook 3 stuks :wink: ).
Elke bobine zit met 2 schroeven vast (inbus) en als je op een bepaalde manier schuin onder de auto gaat liggen kun je deze schroeven makkelijk losdraaien (eerst de stekker op de bobine losklikken).

Bij belangstelling zal ik een paar foto's maken van een nieuwe en een oude/" gescheurde" bobine en deze hier op het forum plaatsen ??

Overigens Frits : ik ken de filiaalleider van Pit Stop aan de Vaalserstrasse vrij goed en dat is echt geen prutser. Bovendien kan zelfs een leek / leerling hier niets fout doen (En bij Porsche / BMW / MB laten ze de Azubi's de olie- en filterwissels doen, BMW heeft zelfs lagere uurtarieven voor het "simpele" werk).
Ik ging vroeger ook met mijn auto's naar "de dealer" maar daar zien ze mij alleen nog maar om originele onderdelen te kopen.

Re: 986 2.5 houdt in na grote beurt

16 apr 2009 19:40

Hier een paar foto's van de bobines :

Een oude bobine (scheurtjes in plastic omhulsel, eronder gaat de bobine roesten) :
Afbeelding

Een bobine nog in goede staat :
Afbeelding

Bovenaanzicht bobine :
Afbeelding

En hier zitten er drie rechts van de motor (bijrijderskant dus):
Afbeelding
Plaats een reactie