Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Wegligging 993

09 mei 2009 17:49

Hallo,

Heb 2 jaren geleden Michelin banden met N1 codering op mijn wagen laten leggen.
Sinds deze banden er op lagen, heb ik enorm veel problemen wat betreft trillingen in de wagen gehad.
Bij Porsche in Duitsland wagen laten uitlijnen, kreeg opmerking dat mijn banden hoekig waren?

Nadien te horen gekregen (bij de bandencentrale) dat er problemen gekend waren bij een bepaald type Micheling band.

2 Weken geleden nieuwe banden van het merk Michelin laten monteren (N3 code), totaal andere wagen.
Nu reeds een ongelooflijke verbetering en moet de wagen nog bij Porsche laten uitlijnen.

Dus niet alleen de afstelling maar ook het type band (maar zelfs binnen hetzelfde merk band de N-ranking) spelen een belangrijke rol.

Groetjes

04 jun 2009 16:47

Het uitlijnen van een 993 vereist veel kennis om dit goed af te stellen.
Het is de moeilijkste ( lees: uitdagendste) wielophanging van de 911 om uit te lijnen. Bij deze auto's kan namelijk ook de (elasto-) kinematische toespoorverandering afgesteld worden en dat vereist speciaal gereedschap die bijna niemand heeft

Ik ben via TRC motors in Rijswijk bij Henze terecht gekomen, Henze heeft dat speciale gereedschap geleend bij de Wittebrug.
De reden dat bijna niemand dat stuk gereedschap in huis heeft zijn de kosten ( +/- €. 10.000,= ex btw )

Resultaat : geweldig !!!!

:drive:

04 jun 2009 17:00

saya schreef:De reden dat bijna niemand dat stuk gereedschap in huis heeft zijn de kosten ( +/- €. 10.000,= ex btw )

dan ben ik wel nieuwsgierig naar dat gereedschap :roll:

04 jun 2009 17:31

Ik zou zeggen : rijd even langs bij de Wittebrug en vraag of je het even mag zien. :D

04 jun 2009 20:31

Het gaat om 2 meetinstrumenten die aan de betreffende draagarmen L en R worden opgehangen.
Op de instrumenten bevindt zich een soort waterpasschaal, dus met een libel in een vloeistof.
Alleen is de waterpas niet recht maar heeft een speciale gebogen vorm met er boven een schaalverdeling welke verloopt van 27 via 0 in het midden weer naar 27.

Voor de liefhebbers: onderdeel 000.721.956.50 is een set, dus met beide instrumenten. De set hoort vanwege de meetnauwkeurigheid ook bij elkaar, is op elkaar afgestemd!

Ziet er simpel uit maar is natuurlijk wel heel speciaal en in kleine oplage gemaakt.
Preis inderdaad: 11.537,76 €.

05 jun 2009 14:36

Hi Paul,

nadat Henze met de van Wittebrug ( via TRC Motors ) geleende "Kinetic Toe Alignment Tool" mijn 993 had uitgelijnd ( achterwielen sturen nu een beetje mee in de bocht ) rijdt ie veel beter. :idea:

Als ik naar huis rijd neem ik altijd de afslag A4 - Plaspoelpolder, deze bocht kon ik met maximaal 80 km nemen, na het uitlijnen met het speciale gereedschap kan het nu met 92 km!!!

Ik heb hem denk ik wel 6 x laten uitlijnen bij verschillende adressen maar, dit resultaat is verbluffend!!

05 jun 2009 16:02

Paul II schreef:...is natuurlijk wel heel speciaal en in kleine oplage gemaakt.

precies... het enige 'bijzondere' is dus de prijs
(en dat er mensen zijn die dat er ook voor willen betalen)
:mrgreen:

05 jun 2009 16:45

Paul II schreef:
Ziet er simpel uit maar is natuurlijk wel heel speciaal en in kleine oplage gemaakt.

Niet overdrijven Paul II (wtf?) . Bij Pelican USD 11. 478.75 dus maar EUR 8.200 :mrgreen:

06 jun 2009 17:35

Eric schreef:De mijne blijft echter met een lege tank ook bij 200+ nog stabiel.

Bij 201 km p/u :mrgreen:
Plaats een reactie