Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

23 jan 2005 13:58

Ha, die Joost;



Heeft dit er niet ook iets mee te maken dat de motor bij een 911 achterin ligt en erzo veel meer druk op de achterbanden komt?


Ik denk het niet, want ook voor de frontmotortypen hanteert Porsche deze index.
Elke band heeft bovendien tegenwoordig ook een indexcijfer dat de maximale belading per wiel aangeeft. Dit getal wordt gevolgd door de snelheidsindexletter; 93V bijvoorbeeld. Je mag aannemen dat er bij de maten die Porsche monteert rekening is gehouden met deze waarden. Ik heb het vermoeden dat de hele N-index een afspraak tussen Porsche en een aantal bandenfabrikanten is om elkaar in bizznizz te houden. Ik waag dan ook te betwijfelen of iemand het verschil rijdend zou merken als er op zijn eigen Porsche (qua merk, maat en type gelijke) banden met of zonder deze indexering werden gemonteerd.
Misschien is er hier iemand met ervaring op dit gebied?
Laatst bijgewerkt door Hansv op 24 jan 2005 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.

23 jan 2005 14:11

Schijnt met remvermogen van de Porsches te maken hebben.
Remmen nu eenmaal wat beter als het gros van de auto's.

23 jan 2005 15:03

banden met een N-codering hebben merkelijk stijvere flanken dan hun broertjes van hetzelfde merk.

Porsche vraagt dit om een optimale werking van het onderstel te kunnen garanderen.

heb ik me toch laten wijsmaken.... :P

gtrz,

Y.

23 jan 2005 15:18

Toch vraag ik mezelf ook wel eens af of bv. een Bridgestone als bandenfabrikant, waar ik weet niet hoeveel banden geproduceerd worden, van een klein deel van die automatische productie, daadwerkelijk een andere kwaliteit levert dan voor de rest van de banden, of dat dit naderhand niet gewoon een "markttechnische" bedrukking van de band is. Als mijn maat achterband op een andere auto wordt gelegd (285-30-18 ), dan kan dit toch ook geen minne auto zijn, en dient de kwaliteit toch ook even hoog te liggen? Weet iemand hier echt iets van N-codering, wat geen hear-say is??

23 jan 2005 16:08

Jurgen schreef:Toch vraag ik mezelf ook wel eens af of bv. een Bridgestone als bandenfabrikant, waar ik weet niet hoeveel banden geproduceerd worden, van een klein deel van die automatische productie, daadwerkelijk een andere kwaliteit levert dan voor de rest van de banden, of dat dit naderhand niet gewoon een "markttechnische" bedrukking van de band is. Als mijn maat achterband op een andere auto wordt gelegd (285-30-18 ), dan kan dit toch ook geen minne auto zijn, en dient de kwaliteit toch ook even hoog te liggen? Weet iemand hier echt iets van N-codering, wat geen hear-say is??


Niet helemaal een antwoord, maar misschien heb je er iets aan:

N-codering
Speciaal voor Porsches leveren sommige bandenfabrikanten een N-codering band. Van N0 tot N3. Deze codering geeft aan hoe stug het karkas van de banden is. Een N0 band is stugger (sportiever) dan een N3 band. De banden met N-codering hebben in ieder geval een veel steviger karkas dan de banden zonder. Van de Pirelli P-Zero is bijvoorbeeld een normale en een N-codering leverbaar. Beiden hebben het P-Zero profiel maar de N-codering heeft een veel steviger karkas.

23 jan 2005 16:12

WdePundert schreef:Speciaal voor Porsches leveren sommige bandenfabrikanten een N-codering band. Van N0 tot N3. Deze codering geeft aan hoe stug het karkas van de banden is. Een N0 band is stugger (sportiever) dan een N3 band.

:res: ..... maar dat is iig. niet waar, zie voor meer info over N-codering ook hier. :wink:

23 jan 2005 16:22

EriC4C schreef:
WdePundert schreef:Speciaal voor Porsches leveren sommige bandenfabrikanten een N-codering band. Van N0 tot N3. Deze codering geeft aan hoe stug het karkas van de banden is. Een N0 band is stugger (sportiever) dan een N3 band.

:res: ..... maar dat is iig. niet waar, zie voor meer info over N-codering ook hier. :wink:

Ben het niet vaak eens, maar nu wel. :lol:

23 jan 2005 16:28

RS-R schreef:
EriC4C schreef:
WdePundert schreef:Speciaal voor Porsches leveren sommige bandenfabrikanten een N-codering band. Van N0 tot N3. Deze codering geeft aan hoe stug het karkas van de banden is. Een N0 band is stugger (sportiever) dan een N3 band.

:res: ..... maar dat is iig. niet waar, zie voor meer info over N-codering ook hier. :wink:

Ben het niet vaak eens, maar nu wel. :lol:


Deze simpele rakker legt zich neer bij de deskundigheid van een junkie en een moderator.

23 jan 2005 16:30

Sorry RS-R

Super Junkie zie ik nu.

23 jan 2005 16:37

WdePundert schreef:Sorry RS-R

Super Junkie zie ik nu.

geeft niet. :lol: :wink:

23 jan 2005 18:57

WdePundert schreef:Deze simpele rakker legt zich neer bij de deskundigheid van een junkie en een moderator.


Je zal wel moeten, anders wordt gewoon je post weggeknikkerd... :lol:

Nee hoor, ik zou niet durven! :wink:

Maar ik moet je zeggen, een jaar geleden had ik hier ook geen idee van. Allemaal hier geleerd van de deskundigen! 8)

23 jan 2005 20:02

Veel deskundigheid hier inderdaad! :D
Dit weekend erg veel geleerd over banden en N coderingen en bijbehorende prijzen. Altijd beter om goed beslagen ten ijs te komen!

Speaking of ijs, zijn al deze besproken banden all season, of zijn er ook mensen die speciaal met winterbanden rijden hier? Just curious..

23 jan 2005 20:08

Geert schreef:Speaking of ijs, zijn al deze besproken banden all season, of zijn er ook mensen die speciaal met winterbanden rijden hier? Just curious..

zijn al heel wat topics over geschreven, druk maar eens op zoeken :idea:

23 jan 2005 20:15

:oops:
De luiheid slaat weer toe op de zondagavond na een paar choco's met rum he.. :wink:
Heb eea gevonden en ga t nu lezen..

23 jan 2005 20:16

RS-R schreef:Als je ze nog kunt krijgen de S-02.
Perfect.


Alleen als je doof bent of
in een rammelbak rijdt een redelijk fijne band. :lol:

Ik was altijd fan van Bridgestone en verkocht die indertijd veel, tot ze met de S 02 uitkwamen, de meeste klanten kwamen terug met de gedachte van een kapot wiellager sinds er nieuwe banden onder werden gemonteerd.
Vooral bij de stillere 993 en vooral de 996 een ramp.
Nooit meer Bridgestone verkocht.

Tegenwoordig hebben ze denk ik wel weer een fijne band, de S 03.
Weer een beetje het profiel van de fijne S 01.

23 jan 2005 22:08

Verhaal staat lijnrecht op de ervaringen van RS-R over deze banden. Grappig... :roll: :?

23 jan 2005 22:16

horn schreef:Verhaal staat lijnrecht op de ervaringen van RS-R over deze banden.

Erwin schreef:Alleen als je doof bent of in een rammelbak rijdt

...
:lol: :wink:

23 jan 2005 22:29

Erwin schreef:[vooral de 996 een ramp.
Nooit meer Bridgestone verkocht.

Tegenwoordig hebben ze denk ik wel weer een fijne band, de S 03.
Weer een beetje het profiel van de fijne S 01.


Idd 996 met contis veel beter dan bridg.

23 jan 2005 22:31

Rob-964 schreef:Bij mij zaten Bridgestone S-02 er onder toen ik de 964 kocht.
Die heb ik na 2 maanden (ondanks de nog bijna 4 mm profiel :cry: ) direct laten verwijderen, omdat er een behoorlijk lawaai van de banden afkwam! Had te maken met het V-profiel (heb ik mij laten vertellen).
Ik ben meer dan tevreden over de Bridgestone S-03 Potenza!

Erwin schreef:Alleen als je doof bent of in een rammelbak rijdt een redelijk fijne band.
Ik was altijd fan van Bridgestone en verkocht die indertijd veel, tot ze met de S 02 uitkwamen, de meeste klanten kwamen terug met de gedachte van een kapot wiellager sinds er nieuwe banden onder werden gemonteerd.
Vooral bij de stillere 993 en vooral de 996 een ramp.
Nooit meer Bridgestone verkocht.
Tegenwoordig hebben ze denk ik wel weer een fijne band, de S 03

Ik ben in ieder geval nog niet aan zo'n Philips oorbel toe! :wink:

24 jan 2005 10:58

Zoals eerder gepost.

Ik ben super tevreden met de Conti sportcontact 2 met N2 codering, heb indertijd Bridgestones onder mijn 3,2 Targa gehad, en idd stuiterballen, ik kwam onder die auto van Pirelli af.

24 jan 2005 11:27

EriC4C schreef:De F1s is helaas niet meer leverbaar :!: :cry:

Daarom toch ook de Conti Sportcontact2 laten monteren ter vervanging van de Conti Sportcontact die er op lagen ..... en zeer tevreden :!:

24 jan 2005 23:42

je hoort het van de rest, conti's eronder
:wink:

25 jan 2005 20:24

Heb er al eens over na zitten denken maar eigenlijk zou je onderdelen zoals banden dempers en bv veren moeten kunnen testen voordat je deze aanschaft.En dan niet met onder een andere auto in een andere maat o.i.d.Dus wie hier een oplossing voor heeft?? Zou gat in de markt kunnen zijn. :idea: :idea: :idea: :idea: :!:

25 jan 2005 20:28

2000 gtv schreef:Heb er al eens over na zitten denken maar eigenlijk zou je onderdelen zoals banden dempers en bv veren moeten kunnen testen voordat je deze aanschaft.En dan niet met onder een andere auto in een andere maat o.i.d.Dus wie hier een oplossing voor heeft?? Zou gat in de markt kunnen zijn. :idea: :idea: :idea: :idea: :!:
Gewoon zoals bij heel veel aankopen, ruilen binnen 14 dagen met bon...
Dat zou het geheel al een stuk makkelijker maken. :wink:

25 jan 2005 20:31

Ivo964C2 schreef:Gewoon zoals bij heel veel aankopen, ruilen binnen 14 dagen met bon...
Dat zou het geheel al een stuk makkelijker maken. :wink:


En dan even een proefrondje gummen op Zolder in April :wink:
Plaats een reactie