Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

12 jun 2009 1:51

Welkom aankomend klassieke Porsche rijdert 8)

De tip van een aankoopkeuring (AKK) bij een goede specialist, heb je waarschijnlijk al gelezen.
Maar dat doe je eigenlijk alleen bij serieuze interesse in een bepaalde Porsche.

Voordat je zover bent heb ik een andere tip: "De Originele Porsche 911" van Peter Morgan.
Volgens velen "De Porsche Bijbel".
Lees die goed, is mijn tip. Dan kan je zelf zien wat wel en niet origineel is aan een bepaald type.
Waar je op moet letten, wat de voor- en nadelen zijn. Kenmerken, eigenaardigheden.

Hopelijk ga je na het lezen van die bijbel nog steeds voor een pre-73 911 (de aller allermooiste volgens mij)
En hopelijk dan in ieder geval ook optisch, van buiten en van binnen, origineel.

Maar besef je ook; hoe origineler en hoe beter de staat, hoe duurder.
Ik ben indertijd met hetzelfde budget begonnen (15k) en ruim op het dubbele uitgekomen... (en nu zijn de s-jes nog weer veel duurder)
De minder originele, omgebouwde exemplaren zijn veel goedkoper, maar je zult er (als-ie in goede staat is) net zoveel plezier aan beleven.
Your choice.

Succes met de zoektocht in ieder geval. Die is al heel leuk!

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

12 jun 2009 16:11

fritsmaters schreef:(...) Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de 2.2/2.4 70/73 coupe in originele staat (...) op het internet is zoiets te koop voor zo'n 15 mille.

Welkom Frits,
Helemaal niks mis met je selectie voor een begin jaren zeventig coupe!

Bedenk inderdaad eerst goed of het een originele moet zijn ofdat je een 3.0 (SC) met aangepaste bumpers bijvoorbeeld ook acceptabel vindt. Dit zou namelijk met je budget eerder kunnen lukken dan met een originele pre 74-er.
Je budget is nu nl toereikend voor een goedkope "T" waarbij altijd de vraag is wat er nog aan moet gebeuren.

De eerder gemelde 'Porsche-bijbel' van Morgan is inderdaad een goed idee, maar oude versies van bijvoorbeeld "911 & Porscheworld" bevatten ook 'buyers-guides' voor deze modellen die erg handig zijn. Je kan deze vast nabestellen en anders kan ik deze evt ook wel inscannen en naar je emailen bv.

Hou ook in gedachte dat het oude auto's zijn waarbij het kopen 1 deel is, maar het (achterstallig?) onderhoud en 'm rijdend houden zeker zo in de papieren kunnen lopen. Ze zijn niet 100% verzinkt, dus roest is een potentieel issue, warmtewisselaars (SSI) zijn duur, banden zijn specifiek, en ga zo maar door. Moraal: geef dus niet je laatste cent van je budget uit aan de aankoop.

Succes met zoeken!;
ga vooral in de verschillende modellen rijden, want vergeleken met de huidige auto's zou de performance van 'n "T" je bijvoorbeeld best eens tegen kunnen vallen.

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

12 jun 2009 19:59

ingo & patrick, hartelijk dank voor jullie berichten, ik ga meteen beginnen met Morgan!
Geweldig veel info op: http://www.911porscheworld.com/
Het is duidelijk dat ik nu veel moet lezen en kijken :roll:

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

13 jun 2009 0:00

of je budget wat verhogen en een goeie kopen waar je zelf niet te veel aan hoeft te doen.................

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

13 jun 2009 9:20

bully :thumleft:
heb zelf ook mijn budget iets laten stijgen en kocht een pracht exemplaar waar ik al 1,5 jaar veel plezier van heb.....ondanks dat ik wel technisch ben toch voor een wagen gekozen die 'af' is.

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

13 jun 2009 14:02

OK, éérst maar eens op zoek naar Peter Morgan's "De Originele Porsche 911". Ned. versie.
Is nog niet zo eenvoudig, heb ik ontdekt.
Ook hier elders op het forum werd daar onlangs nog over gesproken.
Heeft iemand nog een tip?

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

13 jun 2009 21:01

Welkom Frits! De originele 911 van Peter Morgan is onder meer te koop bij de Forum Techniker uit Steenwijk, die hier met enige regelmaat te vinden is (www.renntech-porsche.nl ; bij mij werkt de link nu alleen niet, wellicht doe ik toch iets fout...).
Trouwens, de 'levende bijbel' voor het opzoeken van vragen bestaat ook en heet Porscheforum 8) .

Inderdaad goed overwegen wat je echt wilt en hoe oud. Ouder is zeker zeer aantrekkelijk, maar vaak ook snel duurder, of in niet zo goede staat. Een SC (1978-1983) of een 3.2 (1983-1989) zijn weliswaar al minder klassiek ogend dan een pre 1974, maar hebben nog wel grote overeenkomst met de oorspronkelijke carosserie en zijn tegelijkertijd technisch verder ontwikkeld en doorgaans wat betrouwbaarder (en jonger, natuurlijk). Een goede sc kun je normaliter voor E 15.000 nog vinden, een 3.2 voor 15-20.000. Is maar even een idee, omdat ik ook lees dat je niet technisch bent (herkenbaar :lol: ); alles wat dan na aankoop mis is, kost je al snel veel geld bij een garage.
Succes met de zoektocht!

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

13 jun 2009 21:07

www.renntech.info is het

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

13 jun 2009 21:18

Bedankt DeniS2, ik loop dus simpelweg achter :oops: !

Frits, mocht je een wat jongere overwegen, er wordt best een interessante hier op het forum aangeboden:
viewtopic.php?f=10&t=23435&p=601263#p601263

Belangrijkste specifieke aandachtspunt hier zou voor mij de staat van de motor zijn gezien de hoge KM-stand. Deze motor is theoretisch dicht bij een revisie, en dat kost natuurlijk een hoop geld (6000 tot 10000, heel ruwweg). Als dit je zou aanspreken en je bent geinteresseerd, doe dan altijd een aankoopkeuring en, in dit geval zeker, vraag dan of in die keuring ook een compressiemeting wordt gedaan. Een compressiemeting test de druk-opbouw in de cylinders; als die te wensen over laat is dat vaak een teken dat de motor bijna aan zijn einde is.

Maar goed, dit is dus geen echte klassieker, maar wel een mooie klassieke carosserie nog in mijn ogen, en een heel betrouwbaar model. Aan jou de keus of je dit het overwegen waard vind, het blijft jouw droom (en geld)!

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

15 jun 2009 14:27

Ik heb net de "de originele Porsche 911" van de bieb gehaald en heb vanmiddag een afspraak met Dhr. Freek van Dijk in
Veenwouden om vrijblijvend zijn 911 SC '80 http://link.marktplaats.nl/236091009 te bekijken.

Dank voor de verschillende tips en adviezen die o.a. via PBtjes binnen zijn gekomen 8)

Ik ga de komende tijd mijn licht opsteken...

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

15 jun 2009 23:36

hoe was het bij de zwarte?

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

16 jun 2009 0:02

Ik ben vanmiddag (met m'n vriendin) wezen kijken naar de zwarte 911 SC '80 van Freek van Dijk in Friesland.
Het was de rit vanuit Enschede meer dan waard... schitterend mooie auto... duidelijk verhaal van Freek...
neuzen in de dokumentatie... fantastische rit :lol: door de zonovergoten omgeving van Feanwalden!

Conclusie: Héél leerzaam!

Maar we vinden dat we als beginnelingen ons eerst nog verder moeten oriënteren voordat we tot de aanschaf
van een exemplaar kunnen overgaan.
We moeten nog veel meer Porsches zien en zeker ook de pre 73-tigers :)

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

16 jun 2009 1:40

(...)en zeker ook de pre 73-tigers


Ik weet het, iets met slakken en zout en zo, maar 1973 had ook mooie exemplaren hoor :wink:
Succes en geniet van je zoektocht!

Re: Even voor stellen, mijn naam is Frits...

16 jun 2009 9:16

ga ook eens kijken bij wolbert sportscars in Achterveld bij Leusden. www.wolbert.nl

Heeft veel connecties ook bij de duitse collega`s

succes met de zoektocht.
Plaats een reactie